5 Little Nightmares features die veel beloven voor de game

Article
vrijdag, 21 april 2017 om 11:59
xgn google image
Nog even en dan ligt Little Nightmare als in de winkels. Wij zijn ervan overtuigd dat het een topper wordt en met deze special proberen we jou ook over te halen om de game op je verlanglijstje te zetten. Check hier vijf Little Nightmares features die zeer veelbelovend zijn.

5. Horror gameplay met platformen en puzzels

Little Nightmares is een platformer en een horrorgame. Met klim- en klauterwerk werk je jezelf door een grimmige wereld, terwijl grote, lelijke monsters je proberen te pakken. Six, het kleine hoofdpersonage in de gele regenjas, zit vast op een boot. Ze is te zwak om tegen de monsters te strijden, dus zal ze moeten ontkomen door in de schaduw te blijven en om de monsters heen te sluipen.
Je voelt je compleet kansloos, waardoor de horror goed overkomt. Als een van de slechteriken op je afkomt, kun je maar beter snel de andere kant op rennen en je verstoppen, want anders heb je zo een game over-scherm te pakken. De gameplay is helemaal niet zo uitgebreid, maar wat je doet werkt goed. De beperkte mogelijkheden met Six zorgen juist voor een betere horrorervaring.
Om progressie te maken moet je ook nog enkele puzzels oplossen, waardoor je vaak geforceerd wordt om een open ruimte in te gaan. Daar ben je in het zicht van de monsters, of je moet iets doen dat veel lawaai maakt en aandacht trekt. De game Little Nightmares weet je over te halen om risico's te nemen en soms kan dat situaties opleveren waarbij je meteen naar het puntje van je stoel schiet.
107653

4. Sfeer door goede lichteffecten

Een van de redenen waarom de game Little Nightmares zo goed uit de verf komt, is het goede gebruik van lichteffecten. De game speelt zich af op een boot in het midden van de nacht. De boot schommelt op de golven en je scherm gaat dan ook een beetje op en neer de hele tijd. Lampen aan een touwtje waggelen gezellig mee waardoor het licht ook een beetje heen en weer danst.
Een van de eigenschappen van Six is dat ze een aansteker bij zich heeft. Als het te donker wordt, kun je die aandoen om de omgeving te verlichten. Hierdoor creëer je een bal van licht om je heen dat een flakkerend licht werpt op alles. Als je langs een ventilator loopt wordt het vlammetje uitgeblazen. Het zijn de kleine dingen die de game Little Nightmares naar een hoger niveau tillen.
107654

3. Creatieve karakters brengen de wereld tot leven

De personages in de game Little Nightmares zijn nog een bewijs dat dit spel zeker de moeite waard is. Six zelf is zo'n apart karakter dat je oog er automatisch naartoe schiet. Ze is een klein karakter in een immense duistere wereld. Met haar gele regenjas valt ze meteen op in de grimmigheid.
Een ander teken van schattigheid in het horrorscenario zijn de Nomes, zonder G ervoor. Dit zijn nog kleinere karakters met witte puntmutsjes op. Ze zijn heel schichtig en rennen meteen weg als je in de buurt komt. Let even op waar ze heen gaan, want vaak geven ze een hint van welke richting je zelf ook op moet.
En dan zijn er natuurlijk ook de monsters. Twee daarvan hebben we zover in levende lijven al mogen ontmoeten. De Janitor is een blind mormel met ontzettend lange armen waarmee hij alles aftast om je te vinden. De Twin Chefs lijken een beetje op het lavenvolk alleen dan met zoveel vetrollen dat ze nauwelijks voorover kunnen bukken.
Het zijn ontzettend creatieve creaties, ieder met zijn eigen voor- en nadelen. Je bent dus niet continu hetzelfde aan het doen. Het ene uur ontwijk je de vlijmscherpe messen van de kok en het andere uur probeer je uit alle macht om zeker een armlengte van de conciërge te blijven.
107655

2. Stille karakters met goed geluid

Nog een reden om de game Little Nightmares aan je verlanglijstje toe te voegen is de muziek. Een goede horrorgame kan niet zonder soundtrack die je compleet meesleurt in de game. Little Nightmares heeft het op geluidtechnisch gebied goed in orde. Zowel de muziek als geluidseffecten zijn een uitstekende toevoeging aan de hele speelervaring.
Als je over en houten vloer loopt, hoor je de voetstapjes van Six nagalmen in de leegte. De monsters horen dat ook, dus je kunt beter sluipen als je bij ze in de buurt bent. Als je op tapijt loopt, hoor je het weer veel minder.
Het hoogtepunt qua geluidseffecten is toch wel het geluid dat de monsters uitkramen. Alle karakters zeggen geen woord, maar stil zijn ze niet. Als je zo provoceert klinken de monsters een beetje als een kalkoen met een volle snavel. Probeer dit maar uit te spreken om een indicatie te krijgen: Gahlblaluabua.
107657

1. Visueel plaatje in grimmige stijl

Als je nou nog niet overtuigd bent, dan zal de visuele stijl van de game Little Nightmares je wel overhalen. De makers zullen vast een beetje inspiratie opgedaan hebben van Tim Burton, want de link met zijn films is zo gemaakt. Het zijn kleurrijke karakters in een grimme wereld met een schattige ondertoon.
Dat is ook precies wat je kunt verwachten van Little Nightmares. Iedere ruimte waar je doorheen gaat, speelt in op die sfeer en past perfect in het geheel. Het is een wereld die zo uit je nachtmerries komt, met veel duistere plekjes en ongure types. Je wilt daar niet vastzitten en leeft dus helemaal mee met Six, die ook wil ontsnappen uit de duistere wereld van de Little Nigtmares game.
De game Little Nightmares komt 28 april uit voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Meer over deze game kun je terugvinden in onze laatste Little Nightmares preview.