De 10 leukste Witcher-feiten

Article
zondag, 07 juni 2015 om 14:06
xgn google image
The Witcher 3: Wild Hunt is nu een paar weken uit en gooit overal hoge ogen. Maar de wereld van The Witcher reikt verder dan alleen de games. En ook achter de games zelf gaan vele verhalen schuil. Daarom een overzicht van de leukste tien Witcher-feiten (in geen specifieke volgorde)!

10. The Witcher is gebaseerd op een boekenreeks

In West-Europa kennen we Geralt vooral uit de Witcher-games, maar in Polen en andere Oost-Europese landen is men al sinds 1986 bekend met deze monsterdoder. ‘The Witcher’ was oorspronkelijk een kort verhaal van Andrzej Sapkowski, dat werd ingestuurd voor een wedstrijd in een Pools fantasy- en sciencefictiontijdschrift.
Het verhaal won de derde prijs en leidde uiteindelijk tot twee bundels met korte Witcher-verhalen en zes boeken. De verhaallijnen in de games spelen zich af na de gebeurtenissen in de boeken van Sapkowski.
72490 1

9. De schrijver van The Witcher speelt de games zelf niet

In een interview met Eurogamer liet Andrzej Sapkowski weten zelf nooit games te spelen, naar eigen zeggen omdat ze ver buiten zijn interessegebied liggen. Van de Witcher-games heeft Sapkowski alleen artwork gezien, waar hij wel over te spreken was.
Sapkowski ziet de games niet als officiële Witcher-verhalen: hij beschouwt ze als aparte projecten die elementen uit zijn werk gebruiken. Hij vindt dat echte verhalen over Geralt alleen door hemzelf, degene die Geralt bedacht heeft, verteld kunnen worden.
72491 1

8. Geralt was in eerste instantie niet de hoofdpersoon

We hebben het al eerder bekendgemaakt, maar in het prototype van de allereerste Witcher-game was Geralt niet de hoofdpersoon. Spelers konden hun eigen witcher ontwerpen en zelf kenmerken aan hun personage toewijzen.
Geralt kwam wel voor in het verhaal, maar was niet speelbaar. Later werd de opzet van het spel veranderd en koos CD Projekt RED voor een nieuwe hoofdrolspeler: Geralt.
72492 1

7. Er stond een consoleversie voor de eerste game gepland

De eerste Witcher-game kwam alleen uit voor de PC. Op 2 december 2008, ruim een jaar na de lancering van The Witcher, kondigde CD Projekt RED een consoleversie van het spel aan voor de PlayStation 3 en Xbox 360.
Deze versie zou The Witcher: Rise of The White Wolf gaan heten en ontwikkeld worden door Widescreen Games. Rise of the White Wolf zou een nieuwe engine gebruiken en een verbeterde besturing krijgen.
De game werd uiteindelijk geschrapt vanwege problemen bij Widescreen Games.
72493 1

6. Voor de tweede Witcher-game werd een aparte engine ontwikkeld

Met The Witcher 2: Assassins of Kings wilde CD Projekt RED een complex verhaal met meerdere keuzemogelijkheden vertellen, dat zich zou afspelen in een open wereld. De bestaande game engines stonden dit echter niet toe.
Een open wereld zou de keuzemogelijkheden van het verhaal beperken, terwijl een grotere focus op het verhaal ten koste zou gaan van de grootte van de spelwereld. Om dit probleem op te lossen, ontwierp CD Projekt RED een nieuwe engine, de REDengine.
De eerste versie hiervan, REDengine 2 (ja, de nummering is misleidend), werd als eerste gebruikt voor de tweede Witcher-game.
72494 1

5. Er bestaat een Poolse Witcher-film en -TV-serie

Een Poolse TV-serie van dertien afleveringen, The Hexer, gebruikte de Witcher-boeken als bronmateriaal. De makers besloten om de serie eerst uit te brengen als twee uur durende film. Deze kwam in 2001 uit en kreeg negatieve reacties van critici, fans en schrijver Andrzej Sapkowski.
De serie zelf, die het jaar daarop verscheen, was een stuk minder verwarrend, maar werd ook niet goed ontvangen. Aan het acteerwerk lag het niet: MichaŠŻebrowski, die Geralt speelde, werd bij de Polish Film Awards van 2001 genomineerd voor Beste Mannelijke Hoofdrol.
72495 1

4. De Xbox 360-versie van de tweede Witcher-game kwam te vroeg uit

In het Verenigd Koninkrijk lag de Xbox 360-versie van The Witcher 2: Assassin’s of Kings per ongeluk vier dagen voor de officiële release in de winkel. Supermarktketen Tesco had de game al op vrijdag 13 april 2012 in de schappen gelegd, terwijl de 17e de officiële lanceerdatum was.
De verwarring ontstond waarschijnlijk omdat games in Europa meestal op vrijdagen uitkomen. Dat deze blunder ook nog eens op vrijdag de 13e werd begaan, is daarom nogal toepasselijk.
72496 1

3. De Australische versie van The Witcher 2 werd aangepast

In The Witcher 2 kun je er bij een bepaalde side quest voor kiezen om seks als beloning te krijgen. Behalve in Australië: vanwege deze scène dreigde de game geen MA15+-keurmerk (geschikt voor personen van 15 jaar en ouder) te krijgen.
Daarop werd het spel een beetje aangepast: de keuzemogelijkheid bij deze side quest werd verwijderd, zodat Geralt het aanbod automatisch afsloeg. Hierdoor kreeg het spel alsnog een MA15+-rating.
72497

2. The Witcher 2 werd cadeau gedaan aan president Obama

Tijdens een bezoek aan Polen kreeg de Amerikaanse president Obama een collector’s edition van The Witcher 2. Het was een cadeautje van Donald Tusk, de toenmalige premier van Polen. Maar of Obama het spel ook daadwerkelijk gespeeld heeft, is nog maar de vraag.
De president bekende namelijk dat hij niet erg goed was in het spelen van videogames, al was hem wel verteld dat The Witcher 2 ‘een geweldig voorbeeld van de positie die Polen binnen de nieuwe wereldeconomie inneemt’ is.
Misschien kan Obama het spel na de presidentsverkiezingen van volgend jaar uitproberen?
72498

1. The Witcher 3 heeft 600% meer geld opgeleverd dan The Witcher 2

Dat de inkomsten die The Witcher 3 heeft binnengehaald 600% hoger zijn dan de opbrengst van The Witcher 2, hadden we al opgemerkt. Toch blijft het een bijzonder wapenfeit: zo’n verschil in succes tussen het nieuwste deel in een spellenreeks en zijn voorganger zie je niet elke dag!
Een mogelijke reden voor de verkoopcijfers van The Witcher 3 is dat de game een breder publiek heeft gevonden. In een interview met Reuters zei Adam Kicinski van CD Projekt RED dat het spel erin geslaagd was 'mainstream' te worden.
Overigens verwacht CD Projekt RED dat de volgende grote game van de ontwikkelaar, Cyberpunk 2077, commercieel nog succesvoller zal worden.

Populair Nieuws