Lara Croft: van karton naar levensecht

Article
donderdag, 06 oktober 2016 om 16:16
xgn google image
Rise of the Tomb Raider is inmiddels al een tijdje uit voor Xbox One, Xbox 360 en PC. 11 Oktober komt de PS4 versie uit om het 20 jarig bestaan van de franchise te vieren. In zestien delen is hoofdpersoon Lara Croft heel veel veranderd; van haren tot borsten, alles is wel eens aangepast. Daarom nemen wij een kijkje in de geschiedenis van deze iconische avonturier, en laten we zien hoe Lara van een stuk karton veranderde in een levensecht personage.

Tomb Raider (1996)

Het allereerste avontuur met Lara Croft in de hoofdrol. De game verscheen voor de PlayStation, SEGA Saturn en PC, en Lara zag eruit als karton. Haar gezicht had vrij veel hoeken, en ze had geen vingers om de trekker van haar pistool over te halen.
Lara was opgebouwd uit 540 polygonen, die haar toen ‘levensecht’ deden lijken. Er was veel discussie over haar rondingen (die eigenlijk helemaal niet zo rond waren), die toen nog maar weinig in games voorkwamen. Als je echter kijkt naar haar overdreven smalle heupen en haar dunne nek, kun je concluderen dat alles niet helemaal in proportie was.
Haar stem werd ingesproken door Shelley Blond, die na deze game niet meer heeft meegewerkt aan de Tomb Raider-serie.

Tomb Raider II (1997) & III (1998)

In het tweede en derde deel van Tomb Raider is er weinig veranderd aan Lara. Het grootste verschil is de uitsnede van haar t-shirt; deze verhult iets minder van haar boezem. Ook haar schoenveters hebben een andere kleur, en ze draagt voor het eerst een paardenstaartje, dat ook echt meebeweegt met de bewegingen van Lara.
Lara’s stem verandert in dit deel ook. Judith Gibbins spreek deze in, maar ze heeft niet al te veel tekst. Een zin die veel gamers zal zijn bijgebleven is “No, that’s not right. Go back to the beginning and try again.” Inderdaad, de zin sprak zij tegen de speler uit als je niet helemaal goed bezig was.
20667

Tomb Raider: The Last Revelation (1999) & Chronicles (2000)

Er waren weinig veranderingen aan Lara in deze twee games. Haar t-shirt werd nog een klein beetje ingekort, zodat er steeds meer zichtbaar werd aan de voorkant. Ook haar gezicht kreeg een iets ander uiterlijk, waarbij haar wenkbrauwen bozer gingen staan.
Ook veranderde haar stem weer, die werd deze keer ingesproken door Jonell Elliott.

Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003)

Haar nieuwe looks zijn in dit deel gebaseerd op de film uit 2001, waar Angelina Jolie de rol aannam van Lara. In de game begon zij eye-liner en lippenstift te dragen, verwisselde zij haar shirt voor een zwarte, dat tot aan haar nek dicht zat, maar wel haar buik liet zien.
Ook zag haar model er een stuk realistischer uit, waarbij de verhouding van haar heupen, schouders en nek nu veel geloofwaardiger overkwamen. Lara’s haar werd ook verbeterd, met locks die over haar gezicht vielen en meebewogen in de actie van de game. Ondanks de grote verandering in haar uiterlijk, bleef haar stem onveranderd.
20668

Lara Croft Tomb Raider: Legend (2006)

Er waren in dit deel weinig veranderingen aan haar uiterlijk, maar Lara ging er wel steeds realistischer uitzien. Door de stap naar de PlayStation 3 en Xbox 360 werd het mogelijk om haar nog gedetailleerder te maken. Het model bestond in dit deel namelijk uit 5000 polygonen, goed voor een mooie huid en een stralende lach.
Ook trok Lara een ander shirtje uit de kast dat zowel haar buik als haar boezem deels liet zien. Haar stem veranderde weer en werd nu ingesproken door de Britse Keeley Hawes.

Lara Croft Tomb Raider: Anniversary (2007)

Een remake van de eerste Tomb Raider, waarbij Lara een stuk minder op karton leek. Haar in-game model was vrijwel hetzelfde als die uit Legends, maar droeg een ander shirtje (dezelfde als in deel een, uiteraard) en kreeg gedetailleerder haar.
Verder veranderde er niks, en werd zelfs de oude stemactrice niet gebruikt voor de remake. Lara kwam wederom door Keeley Hawes tot leven.
20669

Lara Croft Tomb Raider: Underworld (2008)

Een model met zes keer zoveel polygonen als in de vorige twee delen. Met welgeteld 32.816 stuks werd Lara opgebouwd, en zag er zelfs zo gedetailleerd uit dat Guiness het een plekje gaf in het Book of World Records.
Lara’s gezicht zag er in dit deel nog vrouwelijker uit, en het haar werd realistischer dan ooit. Verder leek het model op die uit Legend, maar dan met natuurlijkere verhoudingen van buik, heupen en schouders. Haar stem bleef wederom onveranderd.

Lara Croft and the Guardian of Light (2010)

De eerste Tomb Raider-game met een top-down camerastandpunt, waardoor Lara niet heel goed in beeld komt. In tussenfilmpjes is zij wel goed te zien, en zien we een nieuw model van de hoofdperoon.
Haar rondingen werden duidelijk geaccentueerd door haar strakke t-shirtje, dat deze keer weer de bekende blauwe kleur had. In tegenstelling tot de vorige games werd Lara iets meer afgebeeld als videogamekarakter. In plaats van een zo realistisch mogelijk model, werd zij afgebeeld met een glimmende en minder gedetailleerdere huid. Keeley Hawes spreekt Lara in dit deel voor een derde en laatste keer in.
20670

Tomb Raider (2013)

In deze reboot van de serie krijgt Lara de meeste veranderingen. Omdat de game het verhaal opnieuw gaat vertellen, begint het spel met een jonge Lara, en die heeft een heel ander uiterlijk gekregen.

Om haar zo echt mogelijk te maken, hebben de makers gebruik gemaakt van motion capturing techniek. Camillia Luddington, bekend van onder andere Californication, stond hiervoor model en sprak ook de stem in van Lara. De techniek maakt haar bewegingen een stuk natuurlijker, en dus realistischer.
Qua uiterlijk zit Lara’s haar anders en draagt zij kleren die veel meer verhullen dan in de vorige delen. In plaats van het korte broekje draagt ze een lange, en haar iconische blauwe shirtje is vervangen voor een grijze. Dit geeft Lara een donker en serieuzer uiterlijk, wat weer aansluit bij de rest van de game. Door haar leeftijd heeft zij uiteraard een jonger gezicht, en zijn haar rondingen nog een stuk minder.
De game verscheen oorspronkelijk op de Xbox 360, PlayStation 3 en PC, maar kreeg in 2014 een remake voor de next-gen consoles. Deze versie laat de meest realistische versie van Lara zien, op de film met Angelina Jolie na dan.
Rise of the Tomb Raider 20 Year Celebration voor PS4 komt 11 oktober uit, bijna een jaar na de Xbox One, Xbox 360 en PC release. In deze game zal Camillia Luddington weer model staan voor Lara, en spreekt zij ook haar stem in.

Populair Nieuws

Laatste Reacties