Kinect Camera - Waar ging het mis?

    Je kon het afgelopen week al lezen bij ons op de site: het is over en uit voor de Kinect camera. Microsoft stopt namelijk met de productie er van. Dat terwijl het apparaat nog zoveel indruk wist te maken bij de onthulling in 2009. Een recap van de opkomst en de teloorgang van een apart project.

    Mensen konden hun ogen en oren niet geloven toen Microsoft op de E3 van 2009 de eerste beelden van Project Natal, de toenmalige codenaam voor de Kinect, toonde. Je complete Xbox besturen door te bewegen of met je stem, het kon met Project Natal.

    De onthullingstrailer, die hierboven te zien is, laat ons een gezin zien dat verschillende games speelde met de Kinect. Volledige racegames kon je met je handen uitvoeren, quizspelletjes kon je winnen omdat de Kinect je stem herkende en je skateboard kon één op één overgezet worden naar de game dankzij de scanfunctie van de Kinect.

    Techniek

    Daarnaast maakte een tech demo van Project Milo veel indruk op mensen. Je kon namelijk met een AI-jongetje communiceren en hij reageerde letterlijk op alles wat je zei. Het maakte niet uit wat. Eén probleem: de game bleef een tech demo en kwam nooit uit.

    De Kinect bleek over een knap staaltje techniek te beschikking om dit allemaal mogelijk te maken. De Kinect camera kon de nabije omgeving met infrarood bestralen, waardoor er puntenpatronen ontstonden. Dankzij het herkennen van patronen in de omgeving kon het diepte en zo dus ook de speler zien.

    Het grote verschil met de Nintendo Wii, die een vergelijkbare besturing had, was dat je geen bewegingcontrollers nodig had. Met enkel je hand en je stem kon je je Xbox helemaal bedienen, iets wat bij de Nintendo Wii niet kon.

    Release

    De voortekenen waren dus veelbelovend en de Kinect werd uiteindelijk op 10 november 2010 in Europa uitgebracht. Maar liefst vijftien, speciaal voor de Kinect gemaakte games, ondersteunden de lancering van het apparaat. En daar bleek uiteindelijk ook de kanttekening in te zitten.

    Net als bij de Nintendo Wii, die een vergelijkbare besturing heeft als de Kinect, leunden de launchgames van de Kinect camera heel erg op de gimmicks van het apparaat. Neem een game als Kinect Sports. Het is leuk om tegen een virtuele bal aan te trappen, maar na een keer of dertig heb je dat ook al weer gezien. En dat geldt vrijwel voor elke Kinect gemaakte game.

    Het systeem moest het dan vooral ook hebben van het gemak in navigatie. Je kon namelijk simpel de verschillende menu’s door gaan door alleen handbewegingen te maken en normale games geven de mensen met de Kinect camera leuke extra’s voor tijdens het spelen. Zo kon je bij The Elder Scrolls V Skyrim de dragon shouts activeren door ze te schreeuwen naar je tv.

    Prima verkoopcijfers

    Alhoewel de Kinect camera voor de ervaren gamer misschien niet eens zo heel interessant is, heeft het wel prima verkoopresultaten weten te boeken. In een periode van zo’n tweeënhalf jaar ging het apparaat ongeveer 24 miljoen over de toonbank. Het was misschien dan ook het meest geschikt voor gezinnen en mensen die van origine niet bijzonder vaak gamen, juist omdat die zich wel aangetrokken voelen door zo’n aparte gadget.

    Goed voorbeeld hiervoor is de Just Dance serie, waarvan vorige week het negende deel uitkwam. Voor deze games moet je een systeem als de Kinect hebben en toch zijn ze bij elkaar zo’n 60 miljoen keer verkocht. Dit omdat het vooral niet -fanatieke gamers aantrekt die gewoon een potje willen dansen. En dat kan met de Kinect (en met de Wii Remotes en PlayStation Move)

    Je kunt dus concluderen dat de Kinect camera wel een bepaalde marktpositie heeft ingenomen: een leuke, maar niet noodzakelijke extra voor gamers en een must-buy voor families die graag eens iets anders willen qua entertainment.

    Xbox One debacle

    En daar ging Microsoft de mist in, door zich vooral op families en casual gamers te richten. Bij de onthulling van de Xbox One in mei 2013 joeg het vrijwel de gehele gamewereld tegen zichzelf in het harnas door het vernieuwde Kinect 2.0 te verplichten én het letterlijk te integreren in de nieuwe Xbox One. Mede daardoor kostte de console 100 euro meer dan de concurrent PlayStation 4.

    De nieuwe Kinect camera bracht best wel wat nuttige toevoegingen met zich mee. Zo kon je met spraakcommando’s van profiel wisselen, je Xbox One aan of uit zetten en zelfs je hartslag meten. Daar stond wel één ding tegenover en dat was dat de camera te allen tijden aangesloten moest zijn.

    En dat viel bij men in het verkeerde keelgat. Hardcore gamers wilden de Kinect niet opgedrongen krijgen, wat dus wel gebeurde, en het voelde niet prettig om het apparaat constant in verbinding te laten zijn met de Xbox en het internet. Zo ontstond het gevoel dat men bekeken kon worden als de Kinect 2.0 gehackt zou worden, iets wat technisch gezien mogelijk is doordat de originele Kinect ook werd gehackt.

    Microsoft laat Kinect los

    Eerst streed Microsoft voor het behouden van de Kinect bij de Xbox One, maar na veel protest van gamers lieten ze het concept in 2014 los. Hierdoor was de Xbox One nu ook zonder de camera te verkrijgen, al werden de ingebouwde functies pas in het najaar van 2015 uit de firmware gehaald.

    De Kinect was vanaf nu los te koop, maar erg populair was het, mede door de vele negativiteit rondom de verplichte Xbox One integratie, niet meer. De Xbox One zelf, inmiddels ruimschoots voorbij gestreefd door de PlayStation 4, zou er overigens ook niet meer bovenop komen. De laatste officiële verkoopcijfers uit 2016 zaten rond de negentien miljoen en dat was zelfs lager dan de verkooppieken van de originele Xbox.

    Kinect camera tekent doodvonnis

    Het is inmiddels drie jaar geleden dat Microsoft bekendmaakte dat Kinect niet meer verplicht is bij de Xbox One. In de tussentijd zijn er amper Kinect exclusieve games gemaakt, al kwam op 31 oktober toevalligerwijs de heruitgave Kinect Disneyland Adventures uit. Niet gek, want het apparaat werd amper meer verkocht nadat die niet meer verplicht werd geacht.

    Het bericht van afgelopen week over dat Microsoft stopt met de productie én verkoop van de Kinect komt dan ook niet als een verrassing. Al hadden jullie het waarschijnlijk niet eens door gehad, omdat bijna niemand meer geïnteresseerd in de Kinect camera is.

    De Kinect heeft een kort, maar roerig leven gehad. Na een enthousiast onthaal in 2009, stierf het in 2017 een stille dood. Rust zacht, Kinect. Je was het proberen waard.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.