Met deze features laat Iron Man VR je vliegen als Tony Stark [gespeeld op gamescom]

Article
dinsdag, 03 september 2019 om 12:23
xgn google image
Je kijkt naar links en naar rechts, terwijl Friday je zegt dat er gevaar loert. Je opent je handen en met een druk op de knop suis je door de lucht. Althans, nadat je even gewend bent geraakt aan je nieuwe pak. Met dit pak en de Iron Man VR features krijg jij het meest vrije gevoel dat er is!
Vanaf het moment dat jij de PlayStation VR-bril opgezet hebt en de Move-controllers in je hand hebt, kruip jij in het pak van Tony Stark. Je masker gaat op en de User Interface laadt, waarna jij de held belichaamt. Friday vertelt je dat het pak niet zomaar bediend kan worden, waarna de handleiding doorgenomen mag worden.

De juist houding is cruciaal

Een van de features die Iron Man VR je geeft is het bedienen van het Iron Man pak, precies op de manier waarop Stark dit deed. De boosters in de handen van Iron Man worden vertolkt door de twee Move-controllers die je in de juiste houding moet houden. Met beide handen naast je lichaam zal je op kunnen stijgen als je op de actieknop drukt. Dit gaat een stuk sneller als je daarbij ook nog op de boost knop drukt. Let wel op, want dit moet op allebei de Move Controllers, want anders ben je een ongeleid projectiel.
In het begin zal dat nogal eens het geval zijn en heb je het meeste weg van een brokkenpiloot die geen idee heeft wat hij aan het doen is. Al snel heb je de besturing onder controle en weet je dat naar rechts sturen met je linkerhand gebeurt en vice versa. Opstijgen gebeurt door je handen naar beneden te houden en dalen of afremmen doe je door je handen omhoog te houden. Het is tijd om als een malle door het luchtruim te suizen.

Oefenlessen

De besturing in Iron Man VR is eigenlijk net als in de gemiddelde vliegtuigsimulator met een omgekeerde besturing. Om dit goed onder de knie te krijgen mag je van Friday een aantal oefenlessen voltooien. Het begint allemaal met het vliegen door een aantal ringen, vlakbij het knusse onderkomen van Stark. Vervolgens mag je stilstaande doelen en uiteindelijk bewegende doelen uitschakelen met je pak.
Wij merkten tijdens deze oefenlessen dat Iron Man VR een toffe ervaring biedt, maar wel wat gebreken kent die bewust ingebouwd bleken te zijn. Zo kun je je niet snel omdraaien, want dat zou er voor veel mensen voor zorgen dat de pas gegeten lunch in het fictieve pak terecht komt (op de vloer van je woonkamer dus). Het draaien gaat stapsgewijs met een aantal drukken op de driehoek-knop. Enerzijds een slimme keuze, want wie wil nou misselijk worden tijdens een game? Anderzijds doet het wel wat af aan de ervaring van vrijheid die de game zo sterk neer lijkt te zetten.

Knallen als een malle

Natuurlijk laat Iron Man VR je niet alleen maar doelloos wat rondvliegen. De demo die wij speelden schotelde ons na de training een noodsituatie voor. Een vliegtuig werd lastig gevallen door drones en dat was voor ons het signaal om onze vliegkunsten te tonen. Wij vlogen achter het vliegtuig aan en schoten de ene na de andere vijand uit de lucht.
Jammer genoeg hadden wij de besturing niet helemaal lekker in de vingers, waardoor het telkens een uitdaging bleef om én te blijven vliegen én de drones te beschieten. Het voornaamste probleem dat wij tegenkwamen was het feit dat je niet snel kunt draaien met de camera, waardoor wij al snel de neiging hadden om zelf om te draaien. De PlayStation Move-controller registreerde hierdoor onze bewegingen niet meer goed, waardoor we vooralsnog als een ongeleid projectiel om het vliegtuig heen vlogen.

Iron Man VR volgt niet het verhaal uit comics of films

De Iron Man VR missie die wij speelden liet ons Pepper Potts redden van een aantal op hol geslagen drones uit Starks eigen stal. Iets dat we niet in de films of comics gezien hebben. De game zal dan ook een heel eigen verhaal vertellen, los van de stripboeken of de films. De vijand die Iron Man zal bevechten is volgens ontwikkelaar Camouflaj de ergste vijand van Tony Stark, namelijk hij zelf.
Nou zul je niet jezelf aan flarden schieten, maar wel een hele serie van je eigen uitvindingen zoals de genoemde drones. Deze zijn namelijk gehacked door superschurk Ghost die uiteindelijk verslagen moet worden. Dat zal vermoedelijk niet zonder slag of stoot gaan, gezien Stark een behoorlijk arsenaal aan uitvindingen op zijn naam heeft staan. Hoe lang het verhaal in de VR game zal duren is nog onbekend.

Iron Man VR features

Wij zijn benieuwd hoe het verhaal van Tony Stark in Iron Man VR zal ontvouwen. Tijdens onze speelsessie kregen wij niet echt een indruk wat te verwachten van de game, gezien onze speelsessie aan de korte kant was met een behoorlijk beknopte tutorial.
Hopelijk krijgt de uiteindelijke game een wat langere tutorial waarin de besturing goed onder de knie gekregen kan worden. Voornamelijk het combineren van de functies van het Iron Man-pak waren niet helemaal duidelijk.
Iron Man VR komt ergens in 2019 uit, exclusief voor PlayStation 4. In 2020 zal Iron Man zijn opwachting ook maken in Marvel's The Avengers op PlayStation 4, Xbox One, PC en Google Stadia.