Interview - RuneScape 3: 'Knallende start voor nieuwe tijdperk'

Article
door Wouter
donderdag, 19 september 2013 om 14:00
xgn google image
RuneScape 3 is alweer even beschikbaar en menig gamer heeft zich inmiddels gestort op alle nieuwe content die deze grote update met zich meebrengt. De nieuwste quest is onlangs ook verschenen en het wereldevenement is nu ook al een tijdje aan de gang. Tijd dus om een gesprek aan te gaan met het team achter deze grootse game. Wij spraken met Dean Ollive, Content Development Manager bij Jagex, over hoe de release tot nu toe is verlopen.
XGN: Hoe reageerde de community op de veranderingen die RuneScape 3 met zich mee bracht? Kregen jullie de respons waar jullie op hoopten?
Dean Ollive: De overwelmende hoeveelheid feedback was positief en in de gebieden waar dit niet zo was hebben we de game aangepast aan hun behoeftes. We zijn al sinds de bèta fase bezig met het verzamelen van feedback en we blijven dit ook doen voor al onze updates, ongeacht de grootte. Ons hoge ontwikkeltempo maakt het mogelijk om snel veranderingen door te brengen gebaseerd op de feedback van de spelers. Soms is dit slechts een kwestie van uren.
XGN: Wat doet RuneScape 3 om het interessant te maken voor nieuwe spelers?
Dean Ollive: Er is nog geen beter moment geweest om te beginnen met RuneScape. Het ingaan van het zesde tijdperk maakt het voor ons mogelijk om te werken aan bestaande plots, zodat nieuwe speler bij het spelen van de "The World Wakes" quest alle details en achtergrondverhalen uitgelegd krijgen. Vanaf het laden van de webpagina tot aan het creëren van een account, het is nog nooit zo makkelijk geweest om je onder te dompelen in de content van RuneScape.
XGN: Jullie hebben net de nieuwe "Death of Chivalry" quest gelanceerd die de "Black Knights' Fortress" quest vervangt. Kun je uitleggen waar deze quest over gaat en hoe het de mogelijkheden van RuneScape 3 utiliseert?
Dean Ollive: Het zesde tijdperk is knallend van start gegaan en de goden laten er geen gras over groeien wat betreft het verspreiden van hun invloed over Gielinor. Het gerucht gaat de ronde dat de Kinshra, Zamorak's zwarte ridders, een krachtig wapen hebben gevonden. Saradomin heeft zijn bediende Sir Owen, een bekende held, daarom geïnstrueerd om het wapen te bemachtigen, ongeacht de prijs. Het kasteel waar het zich afspeelt is een complete herstructurering en grafische update ondergaan die volledig gebruik maken van de nieuwe functies van RuneScape 3. De karakters zijn bovendien van stemmen voorzien en de soundtrack van de quest is opnieuw opgenomen.
XGN: Met de release van RuneScape 3 zijn jullie begonnen met het "Battle of Lumbridge" wereldevenement. Kun je ons vertellen hoe het er op het moment voor staat met deze oorlog?
Dean Ollive: Hoewel de volgers van Saradomin in het begin een voorsprong creëerden voor zichzelf zijn de eenheden van Zamorak bezig met een sterke comeback die ze voor altijd vereeuwigt in de geschiedenis van het zesde tijdperk. Ik verwacht niet dat Zamorak zal winnen, maar enkele van onze spelers hebben zich bewezen als de beste gamers ter wereld en hebben ons al meer dan eens verrast in de tijd dat ik hier werk.
XGN: Hoeveel invloed heeft dit evenement op de wereld van RuneScape en zijn deze veranderingen permanent?
Dean Ollive: De acties en keuzes van de spelers tijdens dit evenement hebben meer invloed op de wereld en het verhaal dan ooit te voren. Voorheen had de keuze van een speler amper blijvend effect of consequenties behalve dan een kleine aanpassing in het verhaal af en toe. Veranderende gebieden, zoals verbrande gebouwen in populaire steden, kwamen alleen voor na de afronding van een evenement. Nu met de komst van de wereldevenementen veranderen we dit volledig en de vernietigde aspecten van Lumbridge zijn hier een goed voorbeeld van. RuneScape kennende, zullen spelers misschien op een dag de keuze krijgen om alles te herbouwen en doen ze dit niet dan zal de schade voor altijd blijven.
XGN: Zijn er al plannen voor toekomstige wereldevenementen?
Dean Ollive: Er zijn zeker al plannen voor toekomstige evenementen. We zijn op het moment bezig met de tweede die dit jaar nog moet verschijnen. Zonder teveel weg te geven, kunnen we al wel zeggen dat deze net zo episch is als de eerste, maar daarnaast toch een hoop andere aspecten aanspreekt samen met de favorieten van de vorige.
XGN: Met RuneScape 3 namen jullie ongeveer acht uur aan muziek opnieuw op met een compleet orkest. Kunnen we meer van deze verbeterde muziek verwachten?
Dean Ollive: Voor de lancering van RuneScape 3 hebben we acht uur aan oude maar ook nieuwe muziek opgenomen met een compleet orkest en allerlei andere muzikanten. Er zijn echter meer dan duizend nummers in RuneScape die samen drie volle dagen zouden innemen als je alles zou beluisteren. Dit is een gigantische hoeveelheid muziek om over te doen en de acht uur die we nu hebben gedaan is slechts het topje van de ijsberg. Ons ultieme doel is om alles te vervangen, dus naast het maken van nieuwe nummers zullen we ook nog steeds doorgaan met het verbeteren van de oude soundtracks met echte muzikanten.
XGN: Hoe zijn jullie van plan om te concurreren met andere grote MMO's zoals World of Warcraft?
Dean Ollive: Sinds ik hier werk zijn we eigenlijk nooit een bedrijf geweest dat de concurrentie probeert te evenaren. We proberen juist het team te zijn waar anderen voor uit moeten kijken. Dit gezegd hebbende, we moeten nog steeds trouw blijven aan onze roots en door blijven gaan met het aanbieden van een grote variëteit aan updates verspreid over onze vele typen gamers op een wekelijkse basis.
XGN: Wat is jouw favoriete nieuwe functie van RuneScape 3?
Dean Ollive: Mijn favoriete nieuwe functie is ongetwijfeld het nieuwe interface systeem. Omdat RuneScape zo'n grote hoeveelheid aan content biedt, zoek ik vaak naar de meest efficiënte manier van trainen. Met dit veranderbare interface kan ik alles aanpassen aan de content die ik op dat moment speel. Wanneer ik niet kijk naar efficiëntie kan ik wisselen naar wat grafisch het beste past, zodat ik de grafische mogelijkheden en de evenementen en quests ervaar zoals ze bedoeld zijn.
RuneScape 3 is sinds 22 juli beschikbaar op de PC. Voor meer informatie kun je terecht bij het interview en de impressie die wij eerder hebben geschreven.

Populair Nieuws

Laatste Reacties