Interview: Martin Edmondson over Driver: San Francisco

Article
donderdag, 28 juli 2011 om 18:00
xgn google image
Over grofweg een maand verschijnt de eerste nieuwe Driver-game sinds jaren. In onze verscheidene impressies viel al een en ander over de aankomende game te lezen, maar om nóg duidelijker beeld te schetsen hebben wij creative director Martin Edmondson eens stevig aan de tand gevoeld.
Edmondson is eindverantwoordelijke voor de algehele look en feel van Driver: San Francisco en is dus de ideale man om enkele vragen te stellen rond deze gloednieuwe racegame. Het is zijn streven om fans van het eerste uur aan te spreken, maar daarnaast de grenzen van innovatie op positieve wijze op te zoeken. Hoe hij dat wil gaan doen? Dat legt hij in dit interview uit.
XGN: Sinds de eerste Driver in 99 is de serie langzaamaan achteruit gegaan. Kan San Francisco de cyclus breken?
Martin Edmondson: Wij hebben als ontwikkelaar het geluk gehad om over genoeg tijd en middelen te beschikken om er zeker van te zijn dat we recht doen aan het gameconcept. Bij de vorige delen was dit niet altijd het geval, aangezien we toen onder sterke tijdsdruk hebben gestaan. Met Driver: San Francisco hebben we naar een bepaalde kwaliteit toegewerkt, en niet naar een deadline. Dat is een luxe vandaag de dag.
XGN: De vorige Driver-games speelden zich af in verschillende steden, terwijl dit nieuwe deel zich op één stad richt. Zorgt dat niet voor een gebrek aan variatie in omgevingen?

Martin Edmondson: De vorige games bevatten inderdaad verschillende steden, maar daar ging het steeds om veel kleinere gebieden dan San Francisco. Bovendien is dat een van de meest diverse steden in Amerika, met haar platte stukken, landwegen, heuvels, snelwegen, industriële gebieden en natuurlijk zeer iconische structuren. Onze game beslaat bijna 340 kilometer aan wegdek, wat enorm veel is, hoewel je na een aantal uur spelen altijd zult weten waar je bent. Zelfs zonder map!
XGN: Maar waarom is er voor San Francisco gekozen? Wat maakt deze stad zo geschikt voor een Driver-game?
Martin Edmondson: Er zijn meerdere redenen. Ten eerste wilden we met deze game teruggaan naar de roots van Driver, terug naar het klassieke gevoel van de Hollywood-achtervolging, en San Francisco kwam voor in de originele game. Ten tweede is het simpelweg de meest iconische stad voor autoachtervolgingen door toedoen van de film Bullit, dat een van de belangrijkste invloeden was voor de originele Driver. En ten slotte is het, zoals gezegd, een van de meest diverse steden in de VS.
XGN: Naast de normale singleplayer zal de game ook een multiplayer kennen. Wat mogen we daar van verwachten?
Martin Edmondson: De multiplayer is een zeer belangrijk deel van Driver San Francisco. Sterker nog, toen we vier jaar geleden begonnen met het ontwerp van de game, realiseerden we ons meteen dat Shift, waarmee je moeiteloos van de ene naar de andere auto kunt ‘springen’, de perceptie en ervaring van spelers in de multiplayer zou veranderen. Shift maakt het mogelijk dingen te doen die nog nooit goed zijn uitgevoerd binnen het race-genre.
Daarom zul je in de nieuwe Driver naast de standaard race- en achtervolgmodi ook onderdelen vinden zoals Capture the Flag, Base Defense, enzovoorts. Modi dus die je normaliter in een FPS zou vinden. Toch werken ze wel degelijk in onze racegame, door gebruik te maken van Shift. In totaal hebben we elf online modi voor vier tot acht spelers, en negen splitscreen modi die zowel competitief als coöperatief speelbaar zijn.
XGN: Driver: San Francisco is een sandbox-game. Bracht dat bepaalde uitdagingen met zich mee op het gebied van de multiplayer?
Martin Edmondson: Er zijn inderdaad veel uitdagingen. Ten eerste op het technologisch gebied, aangezien we alles goed moeten synchroniseren en een constante framerate willen bieden. Ten tweede op het gebied van gameplay, want de spelers moeten natuurlijk wel bij elkaar blijven. Dat laatste lost Shift voor ons op: spelers kunnen zich razendsnel verplaatsen en zo bovenop de actie blijven. Het is niet langer een strijd om mee te kunnen komen met de actie.
XGN: Concluderend, wat laat spelers terugkomen naar de multiplayer van Driver: San Francisco?
Martin Edmondson: Het simpele feit dat Shift spelers een compleet nieuwe ervaring biedt, zal gamers keer op keer terug laten komen. Het concept van Shift is weliswaar lastig op papier uit te drukken, maar het leeft enorm als je er mee aan de slag gaat, zeker in de multiplayer. Het is razend snel, soms zelfs chaotisch, maar altijd intens en spannend. Na honderden testuren zijn we er zeker van dat veel spelers niet zonder een enorme glimlach en witte knokkels achter hun console vandaan zullen komen!
Driver: San Francisco zal vanaf 1 september in de winkels liggen voor de PlayStation 3, Xbox 360, PC en Wii.