Interview: Eke in gesprek met CD Projekt over The Witcher 2 voor 360

Article
donderdag, 08 maart 2012 om 17:55
xgn google image
Met een succesvolle PC-versie achter de rug, gaat ontwikkelaar CD Projekt RED het dit keer proberen met de Xbox 360. Jazeker, de ontzettend toffe game The Witcher 2: Assassin’s of Kings komt ook naar de Xbox 360. Waarom? En lukt dat wel? Al dat soort vragen stellen wij aan Marek Ziemak, level artist bij CD Projekt RED.
Op 17 april komt The Witcher 2 voor de Xbox 360 uit. Namco Bandai neemt deze release zeer serieus en doet dan ook ontzettend haar best om het spel in een goed daglicht te zetten. Dat lukt ook aardig, gezien de vrij positieve impressie over het spel. Maar wellicht heb jij nog vragen na het lezen van die impressie, en hopelijk zie je de antwoorden op die vragen hieronder terug.
XGN: Het is de eerste titel van CD Projekt RED voor de Xbox 360. Hoe lang heeft het geduurd om de console te ‘verkennen’?
Marek Ziemak: Het is moeilijk om een exacte tijd te geven, maar sinds het begin van de ontwikkeling van de PC-versie hebben we al rekening gehouden met de consoles. Daarom is The Witcher 2 al vanaf het begin van de ontwikkeling bestemd geweest voor de Xbox 360. Verkennen hoefde dus niet per se.
XGN: Was het dankzij de minder krachtige 360 moeilijk om het spel over te zetten?
Marek Ziemak: We moesten inderdaad wat dingen opofferen, zolang het echter niet ten koste van de content gaat. Uiteraard hebben we ook enkele trucjes uitgehaald, zodat het spel minder kracht van de 360 zou eisen. Denk aan het verminderen van de resolutie van bepaalde textures, dat soort dingen.
XGN: Wat heeft de Xbox 360 wat de PC niet heeft?
Marek Ziemak: The Witcher 2 speelt heerlijk op de Xbox 360. Met de PC heb je een ietwat lastige (positief bedoeld) en meer geavanceerde besturing, maar op de 360 verloopt het allemaal erg soepel. Dat is erg fijn voor de gemiddelde console gamer.
XGN: Daarnaast kent de game op de 360 ook extra content, zo'n vier uur aan nieuwe missies. Is die extra content een must voor mensen die de lore een beetje volgen?
Marek Ziemak: Mwah, niet per se. Het is meer een secundair verhaal. Het hoofdverhaal is uiteraard verbonden met wat je te zien krijgt in de vier uur extra gameplay, maar noodzakelijk om te spelen is het niet.
XGN: Hadden jullie overwogen om de extra content als DLC of exclusief voor de Xbox 360 uit te brengen?
Marek Ziemak: Nee, eigenlijk wisten we al vanaf het begin dat de extra content bij de game zelf hoort. Zie het dus niet als een extra’tje, maar als onderdeel van het spel. Daarom krijgen de PC-gamers deze content ook gratis, omdat het gewoon bij het spel hoort.
XGN: Gaan jullie bij deze versie net zoveel ondersteuning geven als bij de PC-versie?
Marek Ziemak: Dat is wel ons doel, ja. Op het gebied van patches moeten we nog zien, aangezien we nog niet weten of er ergens wat veranderd moet worden. Maar we blijven op onze hoede, dat zeker. Tijd zal ons leren of dat nodig is of niet (knipoogt).
The Witcher 2 verschijnt op 17 april op de Xbox 360. De game ontving eerder van ons al een 9,3 in onze recensie van de PC-versie.