Interview: Arthur Parsons over LEGO Harry Potter: Jaren 5-7

Article
door Wouter
maandag, 07 november 2011 om 15:59
xgn google image
Afgelopen woensdag hing er op het kantoor van Warner Bros. in Amsterdam een magisch sfeertje en lagen er om de een of andere reden dozen vol met LEGO-blokjes. Dat kan natuurlijk maar één ding betekenen en dat is weer een nieuwe LEGO-game, één van Harry Potter wel te verstaan.
Wij werden bij Warner Bros. ontvangen door Arthur Parsons, game director bij TT Games, die speciaal voor LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 vanuit Engeland naar Nederland vloog. Heel het kantoor had een magisch sfeertje om in de stemming te komen voor de nieuwste LEGO Harry Potter. Aangekomen kregen we nog niet eerder getoonde beelden te zien van de game en mochten we er ook nog eens zelf mee aan de slag. Die bevindingen kun je teruglezen in de impessie, want hier gaan we het hebben over het interview dat XGN-redacteur Wouter Greveling mocht afleggen met groot LEGO-fan Arthur Parsons.
XGN: Ik zal maar gelijk beginnen met de eerste vraag. Kijken jullie goed naar de Harry Potter boeken en films tijdens de ontwikkeling van LEGO Harry Potter: Jaren 5-7?
Arthur Parsons: Ja, heel erg. Ik heb zelf de boeken minimaal vijf of zes keer uitgelezen en de films heb ik zeker 40 keer gezien. Het is gewoon zo belangrijk dat we de franchise behandelen met alle zorg en aandacht die het verdient. Natuurlijk kijkt iedereen van het team dan de films en lezen we de boeken om de kleinste details te kunnen opvangen.
XGN: Was het moeilijk om de charme van de boeken en films samen te combineren tot een game?
Arthur Parsons: Dat hangt eigenlijk een beetje af van het team waar je mee werkt. Onze studio telt rond de 100 werknemers die allemaal erg veel geven om games en erg veel plezier in het ontwikkelen ervan beleven. Het is niet zo dat we blij met ballonnen rondrennen en feest vieren, maar we genieten van ons werk. We lachen, maken grapjes en zijn dus eigenlijk een grote gelukkige familie. Wanneer je een team hebt met veel talent en dat plezier beleeft in zijn werk, verloopt de productie van een game eigenlijk heel soepel. Het hangt dus allemaal af van de mensen waar je mee werkt.
XGN: Bij Harry Potter zijn de eerste vier delen meer gericht op een jonger publiek, terwijl de latere delen juist een wat duisterder sfeertje hebben.
Arthur Parsons: Ja, naarmate de karakters en de fans ouder worden.
XGN: Hebben jullie daarom moeite gehad om LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 geschikt te maken voor een jong publiek?
Arthur Parsons: We doen eigenlijk hetzelfde als bij welke LEGO-game dan ook en dat is de lol erin brengen, hoe duister het sfeertje ook is. Als we kijken naar bijvoorbeeld Batman, Star Wars en Indiana Jones zien we dat hier ook aardig wat duistere dingen in terug te vinden zijn. We hebben met heel wat settings gewerkt en het is gewoon belangrijk dat je elk moment pakt en het omtovert tot iets grappigs en leuks. Je hoeft je dus niet precies aan een scène te houden zolang je de kenmerkende elementen daarvan wel terug kunt zien. We proberen er dus voor te zorgen dat diegene die de films of boeken kennen, weten wat er gaat komen en het nog steeds grappig zullen vinden. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord?
XGN: Ja, compleet, maar zal de game dan nog wel genoeg uitdaging bieden voor de wat oudere gamer?
Arthur Parsons: Natuurlijk! LEGO-games bieden een minimum van 20 uur plezier aan welk type gamer dan ook. Of het nu het oplossen van puzzels is of het verzamelen van spullen. Wij besteden zoveel aandacht aan het materiaal dat we in de game stoppen dat je als speler steeds weer voor nieuwe dingen komt te staan. Veel games van tegenwoordig doen steeds hetzelfde en dat willen wij juist niet. Het ene moment volg je een les op Zweinstein en het volgende zit je midden in een gevecht. Wij willen dat de game je aandacht blijft trekken zodat het leuk is voor mensen van zowel drie als dertig. Zelf ken ik een paar fanatieke hardcore gamers die heel erg uitkijken naar de nieuwe LEGO Harry Potter, vooral om het met hun kinderen te spelen. Hoeveel games zijn er nou die precies hetzelfde bieden? Het antwoord is weinig.
XGN: De eerste LEGO Harry Potter game was erg goed, maar waren er ook dingen die jullie wilden verbeteren in dit nieuwste deel?
Arthur Parsons: Alles eigenlijk. We kregen veel positieve reacties van zowel spelers als critici, maar dat betekent niet dat je stil kunt zitten en hopen dat dit succes doorstroomt naar het volgende deel. We bekeken onwijs veel reacties, feedback van spelers en onze eigen feedback om elk puntje te kunnen verbeteren. Het lijkt misschien dat de game niet veel vooruit gaat, maar in werkelijkheid was er onwijs veel werk aan de winkel. Het hele team werkt heel erg hard, soms tot laat in de avond. We probeerden om in anderhalf jaar zoveel mogelijk te verbeteren en niemand van ons wilde natuurlijk een Harry Potter game op zijn geweten hebben die nog zoveel meer had kunnen zijn.
XGN: Een groot deel van het laatste boek van Harry Potter speelt zich buiten Zweinstein af. Betekent dit dat de game meer lineair zal zijn richting het einde?
Arthur Parsons: Nee, absoluut niet. Tegen het einde bevinden de karakters zich op verschillende plaatsen, maar zullen ze wel steeds hun tent bij zich hebben. Waar je ook bent je kunt steeds weer terugkeren naar je tent om daar op een kaart een locatie uit te kiezen. Spelers kunnen ervoor kiezen om de omgeving te verkennen of verder te gaan met de verhaallijn. Het is dus geen vereiste om te doen wat het spel wil, je kunt gewoon rustig je eigen weg bepalen.
XGN: Dus je kunt terug naar plekken als Zweinstein wanneer je maar wilt?
Arthur Parsons: Ja, absoluut. Je kunt terug naar Zweinstein, London, de wegisweg, wat je maar wilt. We wilden er voor zorgen dat de speler overal weer terug kan keren zodat deze zelf kan bepalen wat hij of zij wil doen.
XGN: Zal LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 op de handheld hetzelfde zijn als op de console of zullen er grote verschillen in deze twee versies zitten?
Arthur Parsons: De handheld-versie wordt gedaan door TT Fusion, ons zusterbedrijf, en zij volgen een soortgelijk productieproces als wij. Ik heb pas tegen het einde de kans gehad om met deze versie aan de slag te gaan en hij ziet er ongelofelijk goed uit, vooral op de 3DS. Ze kunnen natuurlijk niet al het materiaal van de console-versie erin stoppen, zo groot zijn de cartridges niet. Wel was ik overdonderd over wat ze er wel op hebben weten te krijgen, want de handheld-versie zit echt heel erg goed in elkaar.
XGN: Volgens mij weten jullie bij TT Games alles wat er te weten is over LEGO. Worden jullie dit nooit zat?
Arthur Parsons: Nee, je kunt nooit genoeg krijgen van LEGO. Mijn bureau ligt werkelijk waar vol met LEGO en nog steeds blijf ik er doosjes vol mee kopen. Iedereen zou het moeten kopen voor kerst, het is gewoon briljant. Ik houd er gewoonweg van. Iedereen bij de studio is dag in dag uit bezig met LEGO en we zijn het nog steeds niet zat.
George, een collega van Parsons, roept vanuit de achtergrond: Het is gewoonweg de beste baan die er maar is!
Arthur Parsons: Zeker. Het is gewoon de beste baan in de wereld! Overal op het kantoor ligt er LEGO en dat maakt het gewoon leuk. Er zou maar een deprimerende sfeer rondhangen zonder al die LEGO. We hebben een X-Wing aan het plafond hangen, er staat een gigantische Millennium Falcon in de hoek samen met een groot Zweinstein kasteel en dit alles geheel van LEGO. Overal waar je kijkt zie je LEGO. Het wordt echter wel irritant als je met blote voeten rond gaat lopen en steeds op al die losse blokjes stapt. [Collega George schiet in de lach]
XGN: Oké laatste vraag. We zien onder andere LEGO-games voorbij komen van Star Wars, Indiana Jones en Pirates of the Carribean. Van welke film is het jouw persoonlijke droom om ooit nog eens een LEGO-game van te mogen maken?
Arthur Parsons: Ik ben een onwijs groot Batman en Harry Potter fan en daar heb ik al games van mogen maken. Zeg nou zelf welk universum is groter dan dat van deze twee games. Ik ben zelf nu dus heel tevreden en heb niet echt meer een droom. We kijken wel wat de toekomst ons brengt.
XGN: Misschien een LEGO-game van Lord of the Rings?
Arthur Parsons: Ik heb echt geen idee, het is mogelijk. Voor mij was Harry Potter mijn grote droom en hoogtepunt in mijn carrière.
XGN: Nou bedankt voor je tijd en moeite!
Arthur Parsons: Graag gedaan en ook jij heel erg bedankt.
LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 ligt vanaf 18 november in de winkels. Van de voorgaande jaren is er al een game verschenen. Deze dateert alweer uit 2010 en kreeg van ons een mooie 8,0 in de recensie.