In gesprek over Destiny: de game moet vooral niet zwaarmoedig worden

Article
vrijdag, 05 september 2014 om 15:00
xgn google image
Het zal jullie niet ontgaan zijn. Destiny staat voor de deur. De nieuwe shooter van Bungie is het grootste project dat de ontwikkelaar ooit ondernam, dus is het hoog tijd om eens aan te schuiven bij Jesse van Dijk, een Nederlander die als lead concept artist een belangrijke rol gespeeld heeft bij het tot stand komen van deze game.
In de bèta van Destiny kregen we al een kort voorproefje van wat we op 9 september kunnen gaan spelen. Futuristische ruimtepakken, talloze geweren en vooral een prachtige wereld (of nee, universum) om in te verdwalen. Wat we tijdens die ruimtereis doen, valt volgens Van Dijk maar lastig in een hokje te plaatsen. Hij ziet Destiny dan ook liever niet als een combinatie van verschillende genres, maar eerder als het spel dat Bungie altijd al heeft willen maken.
Destiny

Aaneenschakeling van lessen

Daarom was het volgens hem ook zo lastig om voor de bèta uit te leggen wat Destiny nou precies was. Toen iedereen een weekje de kans kreeg om met de game aan de slag te gaan, werd ineens duidelijk dat Destiny boven alles een echte Bungiegame is.
Destiny

Na de bèta

Sinds die bèta is er nog heel wat veranderd. Doordat 4,6 miljoen gamers niet konden wachten tot september, kregen niet alleen de servers een flinke test, ook de gameplay werd flink aan de tand gevoeld. Jesse is over het algemeen dan ook gelukkig over hoe alles het volhield terwijl miljoen gamers in probeerden te loggen.
Destiny

Multiplayer-balancering

Omdat het verzamelen van loot zo belangrijk is, zou het gek zijn als je met standaard klassen en uitrusting de competitieve multiplayer zou moeten betreden. Aan Bungie dus de ogenschijnlijk onmogelijke taak om een gebalanceerde multiplayer te maken waarin iedereen zijn eigen gear meenam. Jesse van Dijk legt dit waarschijnlijk makkelijker uit dan het klinkt.
Destiny

Drie klassen is genoeg

Om te zorgen dat er geen overpowered set bestaat voor iedere klasse, heeft Bungie haar best gedaan om alles een tegenhanger te geven. "Niet alleen gameplaytechnisch, maar ook cosmetisch zou dit problemen opleveren. Hoe saai zou het zijn als iedereen in precies dezelfde kleren rondloopt?", zegt Van Dijk lachend.
Dit zorgde er automatisch voor dat geen één klasse er uit zou springen. De bèta leverde voor Jesse voldoende bewijs dat dit gelukt was.
Er is dan ook bewust voor gekozen om het bij de Titan, Hunter en Warlock te houden. Drie klassen lijkt op het eerste gezicht misschien een wat mager aanbod, maar de subklassen die schuilgaan onder de drie, zorgen voor de nodige diepgang.
Destiny

De deuren van Destiny gaan open

Zodra de deuren van Destiny op 9 september open gaan, zullen er allerlei mechanismen op het kantoor van Bungie in werking treden, die het gedrag van de spelers nauwlettend in de gaten houden. Een belangrijk gegeven, omdat ze op dit gedrag hun uitbreidingen zullen baseren.
Aan het einde van het gesprek stelt Jesse ons ook nog gerust. De grote paarse voetbal waar we (veel te) lang mee hebben gespeeld, zal ook in de uiteindelijke game zitten.

Populair Nieuws