De revolutionaire geschiedenis van Xbox

Article
vrijdag, 05 september 2014 om 13:14
xgn google image
Het is bijna één jaar geleden dat de Amerikanen en dertien ander landen al hun handen konden sluiten om Microsofts laatste paradepaardje. Vanaf 5 september is het dan eindelijk zover voor ons Nederlands en Belgen. Voordat dat zover is neemt XGN je eerst mee op een geschiedenistrip van de Xbox.

De Xbox

We beginnen ons reisje in de tweede helft van de jaren 90. Microsoft beheerste al de markt voor de computers, maar zag dat er nog meer ruimte was op een ander gebied: de huiskamer. Om helemaal specifiek te zijn: consoles.
Het jaar is 1998 als vier leden van het Microsoft DirectX team – een programma wat het team gebruikt om games voor de PC te maken - een Dell laptop slopen en er een prototype Xbox van maken. Met hun ‘DirectX Box’ willen ze de strijd aangaan met het Japanse Sony, die op dat moment druk bezig is met de tweede PlayStation.
We leven in het jaar 2000. Het millennium is ingewisseld, de zogenaamde millenniumbug is niet zo erg als wordt gedacht en Microsoft kondigt de Xbox officieel aan. De grote baas van de Big M doet dat zelf tijdens Game Developers Conference in maart van 2000.
Microsoft legt de drempel gelijk erg hoog. De Amerikanen kondigen vol trots aan dat de Xbox de krachtigste console ooit zal zijn en dat je er de dikste en tofste games op kunt spelen. En Microsoft liegt niet. Op de E3 van 2001 geeft Microsoft de releasedatum vrij evenals de indrukwekkende launch titels: Halo, Dead or Alive 3 en Project Gotham Racing.
Het hoogtepunt van de Xbox is echter Xbox Live. Microsoft weet daardoor uiteindelijk gameland succesvol binnen te dringen. De online service van Microsoft kost wel een paar centen, maar om met allerlei mensen uit de hele wereld te racen of te schieten is toch wel verdomd fraai.
Enige wat de softwarereus uit Redmond nog niet lukt is om Sony te verslaan. De Xbox was duur, bijzonder duur vanaf het begin – 480 euro, terwijl de PlayStation 2 voor 300 euro over de toonbank vloog.
16344

De Xbox 360

Microsoft trapt de zevende generatie consoles af aan het einde van 2005. In alle drie de regio’s van de wereld – Amerika, Europa en Japan – ligt de Xbox 360 tegelijkertijd in de winkel. Microsofts boodschap is deze keer duidelijk: we gaan niet voor power, maar voor een vroege release. De gigant uit Redmond kan immers een fikse voorsprong opbouwen, aangezien Sony en Nintendo hun consoles pas een jaar later uitbrengen.
Dat blijkt later ook een slimme zet te zijn, aangezien er in de concurrentieloze maanden veel gamers aanhaken bij de ‘oneindige cirkel’ van Microsoft. Toch weet Nintendo iedereen weg te blazen met de familievriendelijke Wii. Microsoft probeert later, evenals Sony, op die hype in te springen; de Amerikanen komen met Kinect, Sony komt met PlayStation Move.
Met talloze titels als Dead Rising, Gears of War, Forza Motorsport 2, BioShock, Mass Effect, Fable 2 en natuurlijk Halo 3 als paradepaardje, heeft Microsoft voor iedere gamer iets wils. Indie-games vieren hun hoogtijdagen met Xbox Live Arcade en met een nog beter Xbox Live is gamen tegen iemand uit het buitenland nu nog eenvoudiger.
Toch kwam Microsoft niet ongeschonden uit de strijd. De eerste versies van de Xbox 360 veroorzaken krassen op de schijven, waardoor een game het snel niet meer doet. Microsoft zegt in het begin dat dit aan de spelers ligt, maar gaat uiteindelijk overstag en geeft toe dat het aan de console ligt.
Dan is er natuurlijk nog de Red Ring of Death. De hartverzakkingen die je kreeg als je groene LED-lampjes in duivels rood veranderden. Vooral de eerste lading van Xbox 360 consoles had hier een handje van.
Een ander probleem is de ruimte. Xbox-liefhebbers die trouw vanaf de releasedatum met een Xbox 360 zitten, merken na een tijdje dat 20GB toch wel erg weinig ruimte is. In de jaren daarna brengt Microsoft nieuwere versies van de Xbox 360 uit, zoals de Xbox 360 Elite (met 120GB) en de Xbox 360 S (met 250GB en Kinect).
Het bekendste aan de Xbox 360 zijn toch wel de achievements. Niet langer hoef je een vriend mee naar je huis te nemen om te laten zien dat jij dat level echt hebt uitgespeeld, maar nu kun je het met een enkele druk op de controller laten zien. De achievements hebben voor veel plezier en gameplay gezorgd (en doen dat nog steeds).
16345

De Xbox One

Aan het begin van 2013 maakt Sony bekend dat het bedrijf bezig is met de PlayStation 4. Microsoft kan niet lang op zich laten wachten en kondigt tijdens de E3 van 2013 aan dat zij werkt aan de Xbox One. Behalve een grappige bijnaam is het vooral chaos rond Microsoft in de weken na de E3.
Het was namelijk onduidelijk of de Xbox One backwards compatible is, of Kinect een vereist was bij de console en of je games kon lenen aan je vrienden. De antwoorden zijn: nee, nee en ja. Toch was er veel gesteggel rondom dat laatste, aangezien Microsofts vicepresident Phil Harrison beweerde dat je het volledige bedrag moest betalen om een spel te lenen van iemand terwijl werknemers van Microsoft dit weer tegenspraken.
Eén van de grootste tegenvallers is voor ons Nederlanders. In augustus van 2013 kondigt de softwarereus aan dat de console niet in 21 landen uitkomt, maar in slechts 13 landen. Nederland en België vallen buiten het lijstje met namen en moeten onzeker wachten op een nieuwe releasedatum.
Een datum die steeds verschuift en verschuift. Microsoft spreekt eerst over begin 2014 en het eerste kwartaal van dit kalenderjaar. Lange tijd wordt er niet gesproken over een nieuwe lanceringsdatum, maar in maart is er dan eindelijk het verlossende nieuws: vanaf 5 september kan er een Xbox One in je kamer pronken.
Vanaf dan kun je aan de slag met een schala aan diverse titels. Wat te denken aan Titanfall, Diablo III: Reaper of Souls, Dead Rising 3, Ryse:Son of Rome, Sunset Overdrive en nog veel meer die je allemaal kunt checken in ons volledige overzicht. Of je wacht natuurlijk nog even met het aanschaffen van een Xbox One en je kunt Destiny, Halo: The Master Chief Collection en misschien zelfs Grand Theft Auto V binnenslepen op je Xbone.