HTC Vive hands-on - Rondlopen in een virtuele wereld

Article
vrijdag, 09 oktober 2015 om 17:18
xgn google image
Eieren bakken, een walvis aaien, met champignons smijten, tekeningen maken in 3D, en een spin tegenkomen die net zo groot is als jezelf: dit zijn maar een paar van de mogelijkheden die de virtual realitybril HTC Vive biedt. XGN heeft deze bril uitgeprobeerd, lees er alles over in de HTC Vive hands-on!
De nieuwe virtual reality bril de HTC Vive is het resultaat van een samenwerking tussen HTC en Valve, en draait op SteamVR. De HTC Vive brengt vooral vernieuwingen op het gebied van bewegen: je kan namelijk met deze bril op gewoon rondlopen.
Je hoeft dus niet meer stil te staan of te zitten wanneer je van virtual reality gebruik maakt, maar je kan dankzij de HTC Vive echt rondlopen in de virtuele wereld. Met behulp van controllers die je vasthoudt kan je in de game verschillende handelingen uitvoeren.

De besturing

‘Loop je dan niet tegen de muur aan?’ was onze eerste gedachte bij een virtuele wereld waar je zelf in rond kan lopen. HTC heeft hier echter wat op bedacht, zodat dit niet gebeurt. Door middel van twee sensoren, die je in de hoeken van de kamer kan plaatsen, weet het systeem precies op welke plek jij staat.
De virtuele omgeving is bovendien een stuk kleiner dan de ruimte waarin jij je bevindt, waardoor je niet bang hoeft te zijn om tegen de muur aan lopen. Kom je namelijk te dichtbij de muur, dan komt er een digitaal raster tevoorschijn, waardoor je weet dat je terug moet keren.
Je hebt geen enorme kamer nodig om van de HTC Vive gebruik te maken: een ruimte waarin je aan alle kanten je armen uit kan strekken is volgens HTC genoeg, wat neerkomt op zo'n twee bij twee meter. Het is natuurlijk wel leuk om wat meer ruimte tot je beschikking te hebben, zodat je dan nog wat vrijer rond kan lopen. Je moet wel opletten dat er geen obstakels in deze ruimte staan: je wil niet opeens over je salontafel struikelen.
Het zou natuurlijk niet leuk zijn als je alleen rond kon lopen in deze virtuele wereld, daarom kan je ook dingen doen. In beide handen krijg je een aparte controller, die je kan gebruiken voor interactie. Deze controllers zijn uitgerust met een touchpad vooraan en een trigger achteraan. Wil je iets oppakken, dan doe je dit door je virtuele hand naar een object, bijvoorbeeld een champignon, te bewegen, en vervolgens de trigger in te drukken om deze op te pakken. Vervolgens kan je deze champignon met een enorme zwaai door de kamer smijten, of je kan hem in de pan leggen om soep te maken, aan jou de keus.
In het begin voelt het allemaal een beetje raar aan, maar de besturing went vrij snel. Je moet ook zeker even een letterlijke en figuurlijke stap nemen over de drempel, maar dan gaat het bewegen ook steeds vloeiender. In het begin kan het namelijk vrij onwennig zijn om zomaar rond te gaan lopen, terwijl je niet weet waar je je in ‘het echt’ begeeft. Maar je merkt al snel dat de rasters zeer betrouwbaar zijn en dat je niet zomaar ergens tegenaan loopt.

Walvissen aaien, tekenen in 3D en soep koken

De HTC Vive hands-on demo die wij voorgeschoteld kregen, bestond uit vier kleine demo’s. In de eerste demo, genaamd theBlu, word je neergezet op een scheepswrak op de zeebodem. Wanneer je omhoog kijkt, zie je het wateroppervlak ver boven je. Scholen vissen zwemmen rond je heen, en met je handen kan je deze vissen aan de kant duwen.
Vervolgens hoor je een donderend, diep geluid, en wanneer je je omdraait zie je een enorme walvis op je af komen. Deze walvis komt dan even langs het wrak zwemmen, en blijft even wachten tot je hem aait. Vervolgens zwemt dit enorme beest weer verder, en moet je nog even een zwiep van de enorme staartfin ontwijken. Wij snappen ook wel dat er in principe niets met je gebeurt wanneer je dit niet ontwijkt, maar het voelt zo echt aan dat je eigenlijk automatisch uit de weg duikt.
De tweede demo, Job Simulator, plaatst de speler in de keuken. Ingrediënten, pannen, een fornuis, een koelkast, messen, een snijplank: alles wat je nodig hebt is aanwezig. Ook bevat de keuken een robot, die je de opdracht geeft om tomatensoep te maken: je kan ervoor kiezen om de opdracht uit te voeren, of je kan kijken wat er gebeurt als je een kookboek in de magnetron stopt. Met champignons smijten is trouwens ook een leuk tijdverdrijf, alhoewel je ze daarna wat lastig terug kan vinden wil je die soep nog maken.
Vervolgens mochten we de kunstenaar uithangen in de Tilt Brush demo. In je rechterhand hou je de kwast vast, en in je linkerhand kan je kiezen uit verschillende kleuren, sjablonen, en allerlei andere kunstzinnige zaken. In deze modus is het dus mogelijk om in 3D te tekenen, en wanneer je dit doet zie je jouw creaties om je heen verschijnen. Het tekenen is niet gelimiteerd tot het gebruik van een simpele verfkwast: je kan met behulp van je linkerhand ook vlammen, sterretjes of andere dingen laten verschijnen.
Ten slotte de vierde demo, genaamd Secret Shop, waarbij we in de wereld van DOTA 2 terechtkwamen. Je bevindt je in deze demo in een kamer, waarbij je met behulp van een torch bepaalde zaken van dichterbij kan bekijken. Wanneer je deze torch op zo’n voorwerp schijnt, word je getransporteerd naar een andere virtuele ruimte, waar je bijvoorbeeld oog in oog staat met een enorme spin. In een andere ruimte bevind je je op een hoog punt, waarna je over een randje de afgrond in kan kijken. Het lijkt dan ook serieus alsof je in deze afgrond zou storten, als je nog één stap zet!

Het gebruik en de specs

Aan het begin van de HTC Vive demo krijg je de bril opgezet, wat nog een vrij groot ding is. Ondanks zijn grootte is de bril niet heel zwaar, wat je wel zou verwachten als je het ding ziet liggen. Toch kan het soms nog wel wat ongemakkelijk zitten en heb je de neiging om hem af en toe even te verschuiven, en als je lenzen in hebt is het ook niet altijd even prettig omdat ze wat droog worden. Maar dit zijn slechts kleine puntjes, die bijna niet opvallen wanneer je zo overdonderd bent door alle pracht van de virtuele werelden waarin je je begeeft.
Het lopen, rondkijken en besturen gaat vrij soepel, en je hoeft je geen zorgen te maken over muren of andere obstakels. Maar hierbij moet wel een kleine kanttekening geplaatst worden: de VR bril zit met een snoer vast aan de PC, waardoor je deze soms voelt wanneer je loopt. Ook kan het voorkomen dat dit snoer zich rond je benen draait, wanneer je jezelf een paar keer omdraait bijvoorbeeld. Dit voel je wel en is soms wat ongemakkelijk, maar dat is helaas niet anders.
De controllers reageren goed op de acties die je onderneemt, en geven meestal vrij duidelijk weer wat jij op dat moment aan het doen bent. Dit was het geval gedurende alle gespeelde demo's.
Dit werkt allemaal met behulp van twee schermen van 1200x1080 pixels voor je ogen, een voor elk oog dus. Bovendien ligt de refresh rate van deze schermen op 90 frames per seconde. Hierdoor voelen de bewegingen en de omgevingen enorm vloeiend en soepel aan.
Op dit moment heeft de HTC Vive al vrij veel content partners waarmee samengewerkt wordt. Deze partners verzorgen dus content voor gebruik met de virtual realitybril. Bij deze partners moet je denken aan namen als HBO, Lionsgate, Google, Vertigo Games, Dovetail Games, en nog veel meer.
De HTC Vive komt eind 2015 uit, maar zal beperkt beschikbaar zijn. Later in 2016 zal de bril voor een breder publiek beschikbaar zijn, en kan je hem rond die tijd ook in de winkels verwachten.

Populair Nieuws