Horizon Zero Dawn PS4 Gameplay Preview - 5 highlights uit de demo

Article
zaterdag, 25 juni 2016 om 16:00
xgn google image
De trots van Nederland, Guerilla Games, was met Horizon Zero Dawn weer aanwezig op de E3. Wij gingen op de E3 even langs bij Sony, om wat meer informatie op te doen over de getoonde demo en belichten vijf hoogtepunten uit de demo, die je kunt lezen in onze Horizon Zero Dawn PS4 Gameplay Preview.
In de demo van Horizon Zero Dawn die werd gepresenteerd op de E3 zien we Aloy vertrekken uit haar dorp, om de wijde wereld in te trekken. Tijdens de Horizon Zero Dawn gameplay demo draait het om een corrupte machine, die Aloy moet vinden en vernietigen, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
De volledige demo kun je hier ook zelf bekijken. Wij lichten de punten uit die ons opvielen in deze Horizon Zero Dawn PS4 gameplay demo.

1. Zuinig omgaan met Shards

Zoals we al een tijdje weten is het meestgebruikte wapen van Aloy haar boog. Ze kan niet alleen normale pijlen afvuren, maar ze heeft ook een groot arsenaal aan speciale pijlen, zoals elektrische pijlen die de vijandelijke machines tijdelijk kan verlammen, en explosieve pijlen, die alles in de omgeving in vuur en vlam zetten. Waaronder de machine waar Aloy tegen vecht in de Horizon Zero Dawn demo.
Maar volgens Guerilla moeten we wel zuinig omgaan met de pijlen van Aloy. Je kan namelijk pijlen maken door middel van Shards, maar Shards zijn tevens het betaalmiddel in Horizon Zero Dawn. We zagen éénzelfde keuze terug in de Metro-games, waarbij bepaalde kogels een stuk meer schade deden, maar ook werden gebruikt als valuta. Je moet er dus voor zorgen dat elke pijl die je afvuurt zijn ‘geld’ waard is.
93836

2. Vol dialogen en keuzes

In de Horizon Zero Dawn PS4 gameplay demo zien we Aloy praten met een angstige dorpsgenoot, die tijdens het jagen werd verrast door de corrupte machine. Tijdens de dialoog mag de speler zelf de keuze maken wat Aloy zegt door middel van het oude en vertrouwde dialogen-wiel, net zoals in Mass Effect.
Volgens Guerilla heeft de speler in Horizon Zero Dawn de mogelijkheid om impactvolle keuzes te maken, die grote gevolgen met zich mee kunnen brengen. Alleen is het dialoogsysteem daar opvallend genoeg niet voor bedoeld volgens de Nederlandse ontwikkelaar. Spelers kunnen door middel van dialogen achter meer achtergrond-informatie komen en zijn soms belangrijk bij zijmissies, maar de grote keuzes worden dus blijkbaar op een andere manier gemaakt in Horizon Zero Dawn.
93837

3. Wilde en tamme machines

De machines spelen een belangrijke rol in Horizon Zero Dawn. De meeste machines die we tot nu toe hebben gezien zijn agressief jegens Aloy, maar niet elke machine zal zich tegen de protagonist keren. De Broadheads die we bijvoorbeeld in de Horizon Zero Dawn gameplay demo zien zijn niet agressief en zullen vooral proberen om weg te komen van Aloy.
Maar als je snel genoeg bent kan je ze vastzetten, hacken en gebruiken als mount. Het is mogelijk om élke machine te hacken in Horizon Zero Dawn, maar helaas kun je niet elke robot gebruiken als vervoersmiddel. Alleen bepaalde, machines, zoals de Broadheads, zijn bedoeld om op te rijden.
De machines hebben ook allemaal zwakke punten die Aloy kan vinden door te focussen op de mechanische beesten. Sommige machines zullen bijvoorbeeld zwak zijn voor vuur en bij anderen kan je weer speciale loot krijgen door op bepaalde onderdelen te mikken, zoals de Shell Walkers met containers op hun rug.
93838

4. Horizon Zero Dawn is Guerilla’s eerste RPG

Guerilla Games is dankzij de Killzone-franchise zeer gespecialiseerd geworden in first-person shooters, maar Horizon Zero Dawn is hun allereerste action role-playing game. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de sidequests die Aloy kan aannemen, zoals in de Horizon Zero Dawn gameplay demo getoond werd, en het hoofdverhaal dat meer op haar persoonlijk is gericht.
Het komt echter ook terug in het levelsysteem. Aloy vergaart in haar avontuur de nodige ervaringspunten en zal geregeld een level omhoog gaan, waarbij spelers ook elke keer een Skill Point krijgen om te investeren. Welke vaardigheden Aloy kan krijgen door middel van Skill Points is momenteel nog een geheim, maar waarschijnlijk kunnen spelers zich specialiseren in bepaalde vechtstijlen.
Aloy kan ook bepaalde wapens in de wereld vinden, maar deze zullen niet gelimiteerd zijn door een levelrestrictie. Elk wapen dat Aloy vindt kan ze gelijk gebruiken. Maar sommige wapens zullen veel meer Shards gebruiken en niet even handig zijn in de vroege fases van Horizon Zero Dawn.
93839

5. Open wereld zonder laadtijden

Tijdens de Horizon Zero Dawn PS4 gameplay demo konden we al eventjes spieken op de kaart, maar helaas was Guerilla Games te ver ingezoomd om te pijlen hoe groot de speelwereld van de game daadwerkelijk zal zijn. De prachtige wereld van Aloy zal namelijk helemaal open zijn, zonder laadtijden. Tenzij je natuurlijk het loodje legt.
Ondanks dat de wereld helemaal open is, is het niet mogelijk om gelijk alle uithoeken van het post-apocalyptische landschap te verkennen. Op bepaalde punten zullen checkpoints zijn, waar de speler voorbij moet zien te komen om verder te komen in de wereld. Dit is natuurlijk niet heel vreemd, want zo voorkomt Guerilla dat spelers gelijk een gebied in lopen waar de vijanden tientallen levels hoger zijn.
Wij kunnen niet wachten om zelf de wereld van Horizon Zero Dawn te verkennen en de strijd aan te gaan met de machines, maar het duurt nog wel even voordat we dat kunnen doen. De game ligt pas op 1 maart 2017 in de winkels, exclusief voor de PlayStation 4. Je kunt wel alvast een pre-order plaatsen, ook voor de speciale Collector's Edition.

Populair Nieuws