Historische ruimte serie The Right Stuff te zien op Disney+

Article
zaterdag, 24 oktober 2020 om 10:00
trs ep101 090719 0037 r 72dc16b4f1602774767
De laatste tijd trakteert Netflix ons op de ene na de andere nieuwe serie en/ of film, maar ook de concurrentie zit niet stil. Disney+ heeft namelijk onlangs de nieuwe serie The Right Stuff online gezet. Het spannende verhaal gaat over het Amerikaanse ruimteprogramma in de tijd van de Koude Oorlog.

Waar is de Disney+ serie op gebaseerd?

De nieuwe meeslepende historische drama serie is een geproduceerd door National Geographic en sinds vorige week te zien op de streamingsdienst van Disney. In totaal zullen er acht afleveringen van ongeveer 45 minuten op Disney+ verschijnen, elke week komt er een nieuwe online. Wil je de serie in één keer kijken? Wacht dan tot 20 november, want dan zet Disney de laatste aflevering van het eerste seizoen online. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1979 van de Amerikaanse schrijver Tom Wolfe. Overigens is er in 1983 al een boekverfilming gemaakt van het boek, die destijds maar liefst vier Oscars won. Mocht je deze film binnenkort graag willen zien, neem je tijd want hij duurt bijna 3 en een half uur.

Historisch verhaal legt de vinger op zere plek

Het verhaal begint bij de begindagen van het Amerikaanse ruimteprogramma, op het hoogtepunt van de Koude oorlog. NASA selecteert de zeven beste piloten van het leger om astronaut te worden. De mannen strijden onderling wie als eerste naar de ruimte mag, maar vechten ondertussen natuurlijk ook tegen de Sovjet-Unie.
Het verhaal laat knap zien wat voor politieke redenen er achter de ruimtereizen zitten, waarbij wordt beweert dat de Mercury-astronauten (de zeven die vanuit het leger de ruimte in moesten) vooral een last waren en vooral vanwege promotie erop zijn gezet.
disney mediaf1602774898

Eén jaar Disney+ in Nederland

Disney+ is inmiddels alweer een jaar actief in Nederland, en ruim 14 maanden in de Verenigde Staten. Hierover was veel te doen. De ontwikkeling van de platform begon al in 2016 toen Disney een groot deel van BAMTech overnam, die de streamingsdienst vervolgens moest gaan maken.
Eerst was het nog de vraag wat Disney allemaal op deze dienst zou zetten, maar met de overname van 20th Century Fox en de eerdere overnames van Marvel en Star Wars had Disney plots een flink aanbod in handen. Met deze strategie wist Disney+ binnen een jaar 60 miljoen abonnementen te verkopen, hiermee moet het nog wel Netflix achter zich laten, die dienst heeft momenteel ruim 185 miljoen betalende klanten. Overigens is Disney+ is België pas sinds vorige maand beschikbaar.