GreedFall reveal - Wat je moet weten over de game

Article
zondag, 12 februari 2017 om 11:00
xgn google image
Tijdens het Focus Home event in Parijs is het nieuwste project van ontwikkelaar Spiders onthuld. De maker van onder meer Technomancer komt met GreedFall, een role-playing game met een historische setting. Alle GreedFall reveal details kun je lezen in deze special.

5. GreedFall wordt ontwikkeld door Spiders

GreedFall wordt ontwikkeld door de ontwikkelaar Spiders. De studio is vooral bekend van hun laatste game: Technomancer. Hierin speelde je als Zachariah, een van de mensen die op een gekoloniseerd Mars leeft. Technomancer is een echte role-playing game, en bevat diverse skill trees en de mogelijkheid om bepantsering en wapens aan te passen. Daarnaast bevat de game meerdere eindes.
GreedFall moet verder bouwen op de fundering die de laatste game van de studio gelegd heeft. Toch is de setting van de game gloednieuw. De wereld waarin GreedFall zich afspeelt, is speciaal voor de game helemaal van de grond af aan opgebouwd en ingevuld.
105780

4. Meer open gebieden dan vorige games

GreedFall moet meer open gebieden bieden dan voorgaande games van de ontwikkelaar. Hierbij zal de game geen open wereld bevatten, maar meerdere grote gebieden die middels laadschermen aan elkaar geplakt zijn. Als voorbeeld wordt de Dragon Age-reeks genoemd, die op eenzelfde manier de wereld aan het publiek voorschotelt.
De wereld zal verder een fictieve plek zijn. Dit omdat de wereld vol zit met monsters en magie, iets wat tot op heden op aarde nog niet is aangetroffen. De wereld van GreedFall wil je aansporen om de wereld te verkennen, en dat lijkt met deze opzet wel goed te komen.
105781

3. Stijl van de game gebaseerd op werken uit de zeventiende eeuw

De grafische stijl van GreedFall heeft veel weg van materiaal uit de zeventiende eeuw, zowel qua voorwerpen als kleurgebruik. Veel dorpen en outfits in de game zullen veel gelijkenissen met klederdracht en woningbouw uit die tijd. Maar ook de grafische stijl omarmt dit tijdperk. Zo is er gekozen voor dezelfde kleuren die vaak op schilderijen uit de tijd gebruikt zijn, en bovendien wordt er veel gebruik gemaakt van schaduwen.
Verwacht in GreedFall dan ook geen ruimteschepen en moderne wapens. De game gaat terug naar de basics. Zo zal je aan de slag gaan met veel slagwapens en bijvoorbeeld pijl en boog. Maar ook zit er magie in de game, die de speler in kan zetten tijdens zijn avonturen. Hoe dat laatste precies geïmplementeerd gaat worden mocht nog niet onthuld worden, maar het klinkt zeker interessant.
105782

2. De facties die in de game aanwezig zijn

In GreedFall krijg je te maken met een epidemie die veel mensen ziek maakt. Jij komt als speler uit een oude stam die jou op pad heeft gestuurd om te zoeken naar een remedie die de ziekte kan stoppen. Tijdens jouw avontuur kom je in aanraking met verschillende partijen, die elk hun eigen kijk hebben op het leven.
Zo is er een factie die zich enorm focust op wetenschap. Zij zijn ook druk op zoek naar een medicijn, maar doen daarvoor wel enorm discutabele proeven op onder andere mensen. Verder is er een religieuze factie, die denkt dat de epidemie een actie van God is, en dus niet bestreden moet worden. Naast jouw zoektocht naar een medicijn ga je dus ook botsen met de andere inwoners van de wereld.
105783

1. Je hoeft niet alleen op pad

Tijdens jouw avonturen in GreedFall hoef je gelukkig niet alleen op pad. Zo kun je te allen tijde maximaal twee kompanen meenemen op jouw missies, waarbij geldt dat elk lid van het team kan overlijden, je kan verlaten of zelfs verraden. Dit is allemaal afhankelijk van de keuzes die jij maakt, gaandeweg het verhaal.
Want naast de hoofdmissies zijn er ook tal van zijmissies, die onder andere jouw band met teamleden kunnen verbeteren of verslechteren. Een beetje zoals Mass Effect dat ook doet met de loyaliteitsmissies. GreedFall kent om die reden ook meerdere eindes, en de keuzes die je maakt tijdens jouw avontuur hebben daar natuurlijk effect op.