De nieuwe Ghost Recon Breakpoint features - Expeditie Robinson met gadgets

    Nog eventjes en de volgende titel in de Ghost Recon-serie ligt alweer in de winkelschappen. Het nieuwe deel belooft veel dingen anders te gaan doen. Ontdek hier vijf Ghost Recon Breakpoint features die de tactische game anders maakt dan zijn voorgangers.

    Niet de jager maar de prooi

    De Ghosts worden normaliter afgestuurd op een situatie waar ingrijpen noodzakelijk is, maar de invloed van buitenaf niet zichtbaar mag zijn. Het tactische team van de Amerikaanse overheid is daarvoor perfect geschikt, met de meest dodelijke, stille jagers die het land te bieden heeft.

    In Ghost Recon Breakpoint zijn de rollen daarentegen omgedraaid. In plaats van de jager, is het team van Ghost ineens de prooi geworden van ex-Ghost Cole D. Walker - gespeeld door niemand minder dan Jon Bernthal. Op het eiland van Aurora moet het team special forces de menselijke troepen én drones van Walker zien te ontwijken of uit te schakelen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de geduchte tegenstander heeft niet alleen meer manschappen, maar ook betere technologie.

    Multiplayer met een vleugje Battle Royale

    In tegenstelling tot Ghost Recon Wildlands lanceert Breakpoint meteen met een tweetal PvP multiplayer-modi. In Elimination moeten teams van vier spelers elkaar uit zien te schakelen en zullen er tactische voordelen in het veld te vinden zijn, zoals drones of een satelliet die de positie van vijandelijke spelers verraadt. In Sabotage staat ook twee teams van vier spelers tegenover elkaar, maar moet er een bom geplant worden door een team, terwijl het andere team die moet uitschakelen.

    In de multiplayer van Ghost Recon Breakpoint zullen liefhebbers van Battle Royale-games bovendien een bekend element tegenkomen: een krimpende cirkel. De omgevingen zijn vrij groot, maar teams zullen na verloop van tijd steeds dichterbij elkaar komen, want spelers die te lang buiten de cirkel blijven zullen langzaam sterven. Zo kan een potje rustig beginnen en zullen bepaalde wapens goed werken, maar zal tegen het einde het speelveld compleet veranderd zijn.

    Eerste hulp bij kogelgaten

    Tijdens de campagne is de kans groot dat je geraakt wordt door één of meerdere kogels. Nu is het in de vorige games zo geweest dat je even dekking moest zoeken en dan vanzelf weer opgelapt werd. Dat is nu niet meer het geval, want één van de nieuwe Ghost Recon Breakpoint features is EHBO.

    Inderdaad, je zal jezelf en teamgenoten moet oplappen met medische spullen of flinke nadelen ondervinden. Is bijvoorbeeld een kogel door je scheenbeen gegaan, dan zal je Ghost ineens een stuk minder hard kunnen rennen. Of als je geraakt bent in je arm, zal het toch lastig worden om een geweer stabiel te houden in een vuurgevecht. Het zal voor lastige keuzes zorgen tijdens intense situaties: jezelf oplappen of terugschieten.

    Realistischer dan ooit

    Ghost Recon is altijd al een vrij realistische serie geweest. Zo zijn er maar een paar kogels nodig om vijanden om te leggen, is er vrij veel onderzoek gedaan naar hedendaagse wapens en kunnen spelers niet zomaar rondrennen als kippen zonder kop. Breakpoint gaat wat betreft realisme nog een stukje verder, zoals ook al wordt benadrukt door de verwondingen die je kan oplopen.

    Daarnaast kunnen de Ghosts ook last krijgen van honger, dorst, uitputting en stress. Om dit op te lossen zal je terug moeten keren naar een Bivouac, gecamoufleerde tenten die dienen als één van de zeldzame veilige plekken op het eiland.

    Daar is het ook mogelijk om de weersvoorspelling te bekijken, wat een grote invloed kan hebben op je aankomende actie. Ben je van plan om een kamp aan te vallen, dan is wachten op slecht weer misschien een goede, tactische keuze, zodat de vijanden je niet aan zien komen. Een andere tactiek om te zorgen dat tegenstanders je niet zien is door gebruik te maken van camouflage. Breakpoint zit vol met grote en kleine veranderingen die de game enorm realistisch maken.

    Kiezen tussen verschillende klassen

    De meest vernieuwende Ghost Recon Breakpoint feature is de toevoeging van klassen. In de game heb je de keuze tussen vier verschillende rollen, die allemaal een andere speelstijl met zich meebrengen - de Panther, Sharpshooter, Medic en Assault. Maak je geen zorgen, bepaalde klassen zullen niet uitgesloten worden voor specifieke wapens. Alle klassen kunnen gewoon alle wapens gebruiken, maar het verschil zit in de gadgets en tactieken die gebruikt kunnen worden.

    De Panther bijvoorbeeld is een meester in het verdwijnen. Hij of zij kan door middel van een rookbom makkelijker wegkomen uit een vuurgevecht en naarmate je meer speelt met de klasse zal je skills vrijspelen die de speelstijl ten goede komen. Ghost Recon Breakpoint is daarmee ook een klein beetje een RPG geworden.

    Je bent als spelers ook niet gebonden aan één klasse. Uiteraard zul je sneller bij de beste vaardigheden komen als je speelt met één specialisatie, maar in de Bivouac kan je wisselen tussen de vier verschillende klassen. Handig voor als je weet dat een bepaalde klasse goed van pas komt bij een opdracht die je wil gaan uitvoeren. De verschillende speelstijlen komen bovendien helemaal tot hun recht in co-op met vier spelers. Wij kunnen nu al niet wachten om ons eigen team te vormen op Aurora.

    Naar welke Ghost Recon Breakpoint features ben je benieuwd?

    Naar welke verandering van Ghost Recon Breakpoint kijk jij het meeste uit? Ben je bijvoorbeeld van plan om het eiland onveilig te maken als sluipschutter? Of ben je juist geïnteresseerd in de rol van Jon Bernthal in de game? Laat het ons weten in de reacties!

    Ghost Recon Breakpoint komt op 4 oktober uit op de PC, PlayStation 4 en Xbox One.

    Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

    Verkijgbaar vanaf 4 october 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.