Gaat dé Xbox-franchise ook de overstap maken naar de PS5?

Article
dinsdag, 08 oktober 2024 om 19:00
halo infinite multiplayerf1642348001

Microsoft en 343 Industries (vanaf heden Halo Studios) hebben grote veranderingen aangekondigd voor de Halo-franchise. Maar betekent het dat de games in de toekomst ook naar de PS5 komen?

Niet alleen zijn er nieuwe Halo games aangekondigd deze week en gaat 343 Industries voortaan door het leven onder een nieuwe naam, de grootste verandering is hoe de games vanaf nu worden gemaakt. Halo Studios zal namelijk gebruik gaan maken van Unreal Engine 5.

Daarmee stapt de ontwikkelaar af van de Slipspace Engine die gebruikt is voor Halo Infinite. Het bedrijf hoopt daarmee sneller nieuwe games te kunnen ontwikkelen, want voor de laatste Halo games was er veel vertraging, onder andere door problemen met de engine.

Makkelijker ontwikkelen voor andere platformen?

Niet alleen moet het met Unreal Engine 5 makkelijker worden om games te ontwikkelen, het zal waarschijnlijk ook makkelijker zijn voor Halo Studios om titels te maken voor andere platformen. Op papier is de Slipspace Engine pas één game oud, hij is namelijk alleen gebruikt voor Halo Infinite, maar in de praktijk is de engine veel ouder. Volgens studiobaas Pierre Hintze in sommige gevallen zelfs 25 jaar oud.

De fundering van de Slipspace Engine bestaat namelijk nog steeds uit de Blam Engine, die ook wel bekendstaat als de ‘Halo Engine’. En dat is niet zo vreemd, want het stukje technologie is al gebruikt sinds Halo: Combat Evolved uit 2001.

Omdat de engine al die jaren is gebruikt voor de Halo games, is de code maar gericht op twee verschillende platformen. Allereerst natuurlijk Xbox en daarnaast PC. Bungie en later 343 Industries hebben nooit rekening hoeven houden met andere platformen, want daar verschenen de Halo games nooit op. Met Unreal Engine 5 wordt het veel eenvoudiger om over te stappen op een ander platform, omdat die engine geschikt is voor PlayStation, Xbox en PC.

sea of thievesf1707923043

Duidelijke ommezwaai bij Microsoft

Mogelijk is dus één van de redenen waarom de keuze op Unreal Engine 5 is gevallen, om de toekomstige Halo games ook naar de PlayStation 5 te brengen. Dat zou namelijk niet zo’n heel vreemde keuze zijn van Microsoft gezien de recente strategie van de uitgever.

Er wordt de laatste tijd namelijk steeds vaker Xbox-exclusives naar de consoles van de concurrentie gebracht. Dat zijn niet alleen meer kleine games, nadat tijdens Opening Night Live een PS5-versie voor Indiana Jones and the Great Circle werd aangekondigd. Een blockbuster die eigenlijk alleen op Xbox en PC zou verschijnen.

Met al die ontwikkelingen lijkt een gerucht eerder dit jaar steeds meer gewicht te krijgen. Naar verluidt zou Microsoft CEO Satya Nadella opdracht hebben gegeven om meer Xbox-exclusives te porten naar andere consoles, na het succes van onder andere Sea of Thieves. Daarbij zouden er ‘geen heilige huisjes’ zijn. Wat betekent dat elke franchise vrij is op geport te worden, zelfs titels die synoniem staan voor Xbox, zoals Halo. Als Master Chief daadwerkelijk zijn debuut maakt op de PS5, dan weten we in ieder geval zeker dat het begrip Xbox-exclusive voortaan helemaal verleden tijd is.