FTL: Faster Than Light

Article
door ana-nl
dinsdag, 18 september 2012 om 13:00
xgn google image
Kickstarter wordt tegenwoordig veel gebruikt door ontwikkelaars om geld voor hun games in te zamelen. De categorie games is zelfs de populairste categorie van 2012 geworden. Faster Than Light begon ook met een Kickstarter-project. Er werd genoeg geld gedoneerd en het spel is op 14 september verschenen. Hebben de donateurs er goed aan gedaan om geld in dit spel te stoppen?
In Faster Than Light neem je het bevel over een ruimteschip. Samen met je bemanning moet je belangrijke data omtrent defensie naar andere planeten en sectoren loodsen. Maar onderweg kom je veel piraten tegen die geen genade kennen. Alhoewel, sommige piraten zijn ware slappelingen en doen de naam 'piraat' geen eer aan. Maar daar zullen we het maar niet over hebben.
Alle begin is moeilijk
Zo luidt het spreekwoord en het heeft zeker betrekking op Faster Than Light. Ondanks dat je een duidelijke tutorial krijgt in het begin heb je nog een lange weg te gaan voordat je de kneepjes van het ruimtekapiteinsbestaan onder de knie hebt. Je wapens zijn nog erg slecht, het schip vliegt snel in de brand en voor je het weet is je ruimteschip vergaan. De ontwikkelaar heeft hier rekening mee gehouden door de eerste piraten iets minder sterk te maken waardoor je ze alsnog de baas kunt zijn door tactisch te spelen. Daarna worden de piraten uiteraard moeilijker, maar zul je zelf ook beter worden. Hierdoor is, en blijft het spel goed in balans.
Van sector naar sector naar sector
In Faster Than Light zijn er veel sectoren, die je ook zonnestelsels zou kunnen noemen. Iedere sector bevat een aantal planeten die je allemaal kunt afstruinen. Op de ene planeet vind je niks, op de andere kom je piraten tegen, vind je een schat of is er een ander ruimteschip dat hulp nodig heeft. Als je een piraat verslaat of een ruimteschip helpt krijg je een passende beloning in de vorm van geld, brandstof, kogels of bemanning. Iedere sector wordt steeds moeilijker en je zult tactisch moeten blijven spelen, wil je overleven in het heelal. Omkeren is geen optie, als je een planeet of sector teruggaat komt je in de gevarenzone en ben je 99 procent zeker van je dood. Als je naar een nieuwe sector gaat kun je tussen twee sectoren kiezen, die allebei net iets anders zijn. Je kunt naar een nieuwe sector gaan als je de planeet met de tekst 'exit' erop hebt bereikt.
Winkel van Sinkel
De meeste sectoren bevatten een heuse Winkel van Sinkel. Alles wat je nodig hebt kun je er vinden. Niet dat dat nou zo veel is, maar toch. Je kunt er terecht voor reparatie voor je schip, bemanningsleden, wapens, brandstof, kogels en drone parts. Dat laatste zijn overigens geautomatiseerde robots die de vijand aanvallen of je schip beschermen. Effectief, maar pas beschikbaar zodra je het juiste wapen ervoor hebt gekocht. Je kunt niet alleen kopen in de winkel, maar ook verkopen, als je bijvoorbeeld een paar bemanningsleden kwijt wilt of een wapen kunt missen. Dat levert je dan weer wat geld op.
En garde!
Aan de genadeloze piraten zul je niet ontkomen in Faster Than Light. Je zult dus moet vechten, alhoewel je soms ook kunt vluchten. Voel je dan vooral geen watje, want soms kun je het beter op een lopen zetten, nou ja, op een vliegen zetten, als je (bijna) door je kogels heen bent. Het vechten geschiedt op een fijne manier, je ziet je eigen schip van bovenaf (maar je ziet wel door het dak heen) en aan de rechterkant van het scherm zie je het vijandelijke schip. Onderaan het scherm kun je zien welke wapens je hebt en of ze al klaar zijn voor gebruik. Je richt het vizier op het vijandelijke schip en het schieten kan beginnen. Door op 'automatisch vuren' te klikken, je raadt het al, worden de kanonnen op de automatische piloot gezet en kun je alles beter in de gaten houden. Sommige piraten pissen in hun broek van angst en geven het al snel op, je krijgt een aanbieding om het gevecht te staken, in ruil voor een aantal goederen. Je kunt dit accepteren, maar ook dapper doorvechten en tot het bittere eind gaan. Meestal krijg je meer goederen als je het aanbod afslaat en de vijand vernietigt, maar als je kogels bijna op zijn of als je schip in de brand staat of bijna vergaat, kun je maar beter de benen nemen.
Brandstof laag, kogels genoeg, schip staat in brand
Net zoals een echte ruimtevaartskapitein zul je alles in de gaten moeten houden. Is er nog wel genoeg brandstof? Hebben we genoeg kogels om onze vijanden te verslaan? Is het schip nog in orde? En ga zo maar door. Ingewikkeld om dit bij te houden is het niet, aangezien alles duidelijk staat vermeld. Boven aan het scherm staat hoeveel geld je nog hebt, hoe erg je schip eraan toe is, het aantal kogels, hoeveel brandstof je nog hebt en nog een aantal andere zaken. Als je alles goed in de gaten houdt zul je een voorspoedige reis genieten. Als er iets stuk is aan je schip zul je dat zo snel mogelijk moeten maken, hiervoor heb je minimaal twee bemanningsleden nodig die je op het kapotte gebied af kunt sturen. Ook kunnen zij een klein brandje blussen. Maar als de brand uitslaat wordt dat wat moeilijker. De enige optie is dan nog om alle deuren open te zetten. Maar ook daar moet je mee oppassen omdat je dan zuurstof kwijtraakt. Tactisch spelen dus en je zal succes hebben.
Eentonig, maar niet heus
Faster Than Light kent geen verschillende levels, maar je moet elke keer zo ver mogelijk in het heelal komen, wat je als saai en eentonig zou kunnen omschrijven. Deels is dit waar, maar deels ook niet. De planeten zitten bij ieder spel op een andere plaats, je moet dus steeds een andere route nemen door de sectoren heen. Ook kun je elke keer weer tussen verschillende sectoren kiezen en schuilt er op iedere planeet weer iets anders. Ja, het was leuker geweest als er verschillende levels waren, maar dit is ook een leuke manier van spelen. Een leuk spel voor tussendoor, zo zou je het kunnen noemen. Even je huiswerk aan de kant gooien en zo'n hoog mogelijke score proberen te krijgen. Ondertussen nog wat achievements proberen te halen en je kunt weer verder waar je mee bezig was.
Een uitblinker in de indiegames categorie
Faster Than Light blinkt als indiegame zeker uit, het spel heeft dan ook al twee prijzen gewonnen en één keer de titel 'finalist'. In het begin is het nog een moeilijk spel en is de plezierfactor laag, maar dat gaat na een paar keer al snel weg en wordt het spel steeds leuker. Vooral als je hard hebt gewerkt en als beloning een nieuwe schip krijgt. Je zult met het nieuwe schip veel beter zijn en geen genade meer kennen voor de piraten. Ondanks dat het spel geen levels kent, is het toch leuk om het elke keer weer te spelen omdat er veel afwisseling in zit, de planeten zijn steeds weer anders, er zijn andere sectoren, andere gevaren, enzovoorts. Daarnaast is het spel goed gebalanceerd wat je zeker merkt in de gameplay. Desondanks moet je het niet een lange tijd achter elkaar spelen, dan wordt het wat saai. Maar als je het tussendoor doet is het zeker een aanrader!