Borderlands 2 Review

dinsdag, 18 september 2012 om 6:00
Niets werkt zo verslavend als het ronddwalen door stoere cel-shaded omgevingen, om daar Jan en alleman naar het hiernamaals te schieten en vervolgens een shitload aan loot te verzamelen. Welkom in de wereld van Borderlands 2.
In oktober 2009 verscheen er een titel die onwijs opviel qua stijl en mix van genres. Opeens was daar Borderlands, een nieuwe IP, waarbij deel één cel-shaded actie mixte met role-playing elementen. Dat die titel fris aanvoelde en naar meer smaakte bleek uit het smaakvolle cijfer van een 8,2 in de recensie. Nu, bijna drie jaar later, is het dan eindelijk tijd voor deel twee. Nadat er eerder maar liefst vier impressies van de game online gingen op XGN, zijn de verwachtingen hoog en heeft de game heel wat waar te maken.
Verhaal nog steeds een groot raadsel
Aan het einde van deel één was de Vault geopend en is slechterik Handsome Jack opzoek gegaan naar een nieuwe Vault met 'The Warrior', waarmee hij de wereld aardig een eindje op weg wil... ehm... verkloten. Aan jou de taak om hem te stoppen en ook de spelers uit deel één te bevrijden. In Borderlands 2 kruip je daarom in de huid van nieuwe personages: Salvador de Gunzerker, Maya de Siren, Zer0 de Assassin en Axton de Commando. Snap jij het verhaal precies? Waarschijnlijk niet. Wij ook niet. Uitgever 2K Games beloofde eerder dat het vage, haast onnavolgbare verhaal uit deel één beter zou zijn uitgewerkt in het tweede deel. Helaas is daar weinig van terecht gekomen. Nog altijd is het van punt a naar b reizen, dingen zoeken en tal van vijanden van kogels voorzien, waarvan verder vaak de logica ontbreekt.
Looooooooooooooooooot!
Toch mag dit de pret niet drukken. Borderlands 2 is namelijk té Gek. Jawel, met hoofdletter G. De game is op veel punten zeer goed en fijn uitgewerkt. Eigenlijk al na het opstarten van de game wil je niet meer stoppen wegens de verslavende factor van loot. In het eerste deel kon je al een shitload aan loot vinden en dat is nu nog steeds zo. Het valt niet uit te leggen, maar mensen die eerder Borderlands hebben gespeeld of een titel als Torchlight, begrijpen hoe onwijs verslavend het is om loot te verzamelen. Elk plekje van ieder gebied wil je verkennen, elk kistje wil je openen om geld te sparen, alsook om te kijken of er nog andere toffe dingen voor je in zitten. Want voor je het weet ontdek je toffe wapens, zoals een raketwerper die een schade van 1005 kan aanrichten. Zeg maar dag tegen je vijanden. Daar doe je het voor, zo simpel is het.
Skill-systeem om van te smullen
Borderlands 2 is, net als deel één, een combinatie van een shooter en een RPG. Met het verslaan van allerlei vijanden ga je in level omhoog en verdien je zogeheten skill points. Deel één kende een zeer tof skill-systeem waarbij je deze verdiende punten kon uitgeven. Dat heeft dit deel ook en dat systeem werkt als een tierelier. Elke speler heeft zijn of haar eigen specialiteiten en het skill-systeem gaat erg diep. De balans is daarbij ook prima uitgewerkt. Je zult goed moeten nadenken over welke vaardigheden je precies uitbreidt, want de punten zijn niet zomaar verdiend. Je zult dus lang niet alles kunnen vrijspelen. Tenminste, als je geen honderden uren in de game pompt, want uiteindelijk is alles natuurlijk mogelijk. Maar met een normale speelsessie zul je niet alles vrijspelen.
Dat je moet levelen staat wel vast, want Borderlands 2 is geen game waar je als een Rambo doorheen knalt. Moeilijk als pak 'm beet Demon's Souls of Dark Souls wordt het ook niet. Laten we zeggen dat de game een gezonde uitdaging biedt. Niet één waardoor je met controllers wilt gaan gooien, maar ook niet één die je binnen een paar avonden uitspeelt met je vrienden. Want met vrienden dien je het spel eigenlijk te spelen; de kracht van Borderlands 2 is de co-op. De game kan offline gespeeld worden met twee spelers en online met maximaal vier spelers. Net als in het eerste deel is het bijzonder om te zien hoe Borderlands 2 zich aanpast aan het aantal spelers. Naarmate je met meer spelers speelt, worden de vijanden namelijk steeds lastiger te verslaan. Op die manier blijft de moeilijkheidsgraad constant en maken je vrienden het spel niet te makkelijk. Ontwikkelaar Gearbox Software weet wat het is om perfect een game in balans te brengen. Niets anders dan lof daarvoor.
Vijanden: nieuw, slim en leuker
Wat betreft de vijanden is Borderlands 2 veel beter dan zijn voorganger. In deel één had je het idee op elk hoekje weer een hondachtige Skag tegen het lijf te lopen en vroeg je je af of je nog eens iets anders zou zien. Misschien wat overdreven, maar het feit was dat er weinig diversiteit was in het soort vijanden. Borderlands 2 heeft getracht dit essentiële gebied te verbeteren. Gelukkig is dit gebeurd en niet een klein beetje ook. Borderlands 2 telt vele soorten vijanden, onder meer Bullymongs, Psycho's, Midgets, Mechs en Robots. Een aantal van hen heb je in deel één al gezien, maar ook nieuwe vijanden doen hun intrede in deel twee. Het belangrijkste is in ieder geval dat de vijanden steeds afwisselen waardoor Borderlands 2 nimmer eentonig aanvoelt.
Ook is het zo dat de kunstmatige intelligentie van de vijanden omhoog is gegaan. Zo hebben we hier op de redactie zelf ervaren hoe pijnlijk het is als je een of andere robot bijna dood geknald denkt te hebben, en deze vervolgens weer tot leven wordt gebracht door andere vijanden! Maar ook vijanden die opeens rotzooi op je afgooien, wegrennen en wegduiken, laten zien dat de vijandige intelligentie er sterk op vooruit is gegaan ten opzichte van het eerste deel. Het zorgt ervoor dat Borderlands 2 een stuk boeiender is dan deel één.
Omgevingen ademen leven uit
Een andere belangrijke verbetering zijn de omgevingen. Borderlands was een game die in eerste instantie niet bedoeld was als cel-shaded game. Wellicht was er door die verandering niet genoeg tijd om alle omgevingen even veel te laten leven. Hoe dan ook, feit is dat Borderlands je te vaak het gevoel gaf alsof je in hetzelfde soort omgevingen liep en nog vervelender: eenmaal je vijanden afgeknald te hebben, waren die omgevingen dood. Ja, letterlijk dood, want in de omgevingen was daarna weinig te verkennen. Dit zorgde ervoor dat Borderlands op dat punt saai was en daardoor al helemaal geen aanrader was om in je eentje te spelen.
Het leukste is nog steeds om Borderlands 2 co-op te spelen, maar kies je ervoor het alleen te spelen, dan zul je beduidend minder snel verveeld raken. De omgevingen verschillen flink van elkaar en kennen veel meer details. Elke plek is tien keer drukker dan voorheen. Het zorgt ervoor dat het terugkeren naar zelfde gebieden, wat je toch wel herhaaldelijk zult moeten doen, een stuk minder erg is. Niet langer denk je: 'wat een klote verlaten woestijn', maar zul je dingen in de omgeving zien die je de eerste keer niet waren opgevallen.
Flink wat verbeteringen
Heel wat lof dus voor Borderlands 2 en dan zijn alle positieve punten nog niet eens behandeld. Dat wapens toffer en beter zijn uitgewerkt, schreef Alwin eerder al in zijn impressie. Interessant is nog wel even om te wijzen op het menu dat overzichtelijker is dan voorheen. Dankzij de lay-out die op de schop is gegaan, is nu beter in één oogopslag te zien welke wapens je geselecteerd hebt en welke je bijvoorbeeld kunt verkopen. Over te weinig ammunitie zoals Eke in zijn impressie aangaf hoef je je geen zorgen te maken, automaten om munitie te kopen zijn er genoeg en je hebt eigenlijk altijd wapens op zak of om je heen om te wisselen. Loot in overvloed, kogels genoeg. Geen zorgen dus wat dat betreft.
Tot slot qua verbeteringen zijn de challenges de moeite waard nog te vermelden. Borderlands 2 voert namelijk voor het eerst badass tokens in. Als je een bepaalde challenge succesvol hebt uitgevoerd, kun je daarna een badass token aan je personage toevoegen waardoor deze bijvoorbeeld een beetje sterker is qua schild, gerichter schiet of sneller kan herladen. Denk bij deze challenges aan het verslaan van een bepaald aantal vijanden, of het gebruiken van bepaalde wapens. Zonder deze badass tokens kom je er ook wel, maar net zoals het loot-gedeelte geldt dat het simpelweg iets kleins is wat het zo verslavend maakt.
Geen foutloze game
Veel lovende woorden dus voor Borderlands 2, maar net zoals mensen niet perfect zijn, is deze game dat ook niet. Het menu is weliswaar erg overzichtelijk wanneer je een heel scherm ter beschikking hebt, maar tijdens splitscreen co-op gaat dit helaas niet op. Dan wordt het scherm horizontaal gesplitst, terwijl het menu er hetzelfde uit blijft zien. Daardoor verliezen spelers het overzicht en moet er continu in het menu gescrold worden. Het is duidelijk een teken dat Borderlands 2 zich meer richt op het online gedeelte, dan op het offline splitscreen gedeelte. Ergerlijker is dat gegevens regelmatig eerst ingeladen moeten worden. Deel één kampte al met dit probleem en dat Borderlands 2 er nu ook mee te maken heeft, komt wel een beetje slordig over. Zo wil het wel eens gebeuren dat je een nieuwe personage ontmoet (dit in kader van 'het verhaal') dat in eerste instantie een geheel uitdrukkingsloos gezicht lijkt te hebben, waarna het karakter na een seconde wordt voorzien van details en inhoud. Texture pop-in heet dat en het komt veel te vaak voor.
Verder kent de game nog een paar kleine luttele minpunten die niets van het spel afdoen, maar toch even aangehaald moeten worden. Voor een derde Borderlands, is hier alvast een gratis tip: zorg ervoor dat auto's soepeler besturen en niet zo onnatuurlijk aanvoelen als nu het geval is. Verder zou het fijn zijn als spelers met lage levels zich probleemloos aan kunnen sluiten bij krachtigere spelers, zonder continu om zeep geholpen te worden door te sterke vijanden. Een écht drop in, drop out co-op systeem is er nu nog niet. Alle spelers moeten ongeveer hetzelfde level hebben om een beetje normaal mee te kunnen spelen.
Tot slot moet opgemerkt worden dat niet alle zijmissies net zo leuk zijn als de hoofdlijn. Veelal geldt dat wel, maar er zitten een paar zijmissies tussen die niet heel spannend of uitdagend zijn. Maar goed, een mens kan niet alles hebben. Het blijft lastig om een perfecte game af te leveren.
Verpulvert deel één in elk opzicht
Dat neemt niet weg dat Borderlands 2 het eerste deel op elk vlak doet verbleken. Vond je de Skags tof in deel één? Dan vind je de diversiteit in vijanden nu nog leuker. Vond je de omgevingen al leuk in deel één? Dan zul je nu je ogen uitkijken bij de verschillende omgevingen die allemaal voorzien zijn van tonnen meer detail. Vond je het skill-systeem voorheen al tof? Deze is nu minstens zo episch. Vond je voorheen de game al tof om co-op te spelen? Dat is het nu weer! Het is jammer dat het verhaal nog steeds abracadabra is en helaas is de game niet helemaal gericht op offline splitscreen. Toch mag het duidelijk zijn dat Borderlands 2 een zeer interessante game is geworden, ongetwijfeld een van de meest sfeervolle games van dit jaar. Voor 60 euro krijg je veel terug: actie, diversiteit en het verslavende element dat loot heet.
Cijfer: 8.8