FIFA evolutie - Van de eerste FIFA tot aan nu

    De FIFA 17 release is een feit. De felbegeerde FIFA-game nestelt zich (waarschijnlijk voor een langere tijd) in de consoles van vele duizenden gamers. Maar laten wij nog even teruggaan naar waar het allemaal mee begon! Hier een mooie recap van de franchise in deze FIFA evolutie special.

    23 jaar aan FIFA-games... Wie kent ze niet eigenlijk? Het is een berekende gok om te zeggen dat bijna alle lezers hiermee zijn opgegroeid, of uiteindelijk (via vrienden) ermee in aanraking kwamen.

    FIFA evolutie - kleine verschillen brengen door de tijd heen grote veranderingen

    De FIFA evolutie lijkt van jaar op jaar redelijk klein - veranderingen komen, sommige blijven en sommige (ver)gaan. De kenmerken van de FIFA evolutie zijn vooral terug te vinden in besluiten qua gameplay, features, presentatie, maar het grootste kenmerk - de engine - lijkt telkens de game het meeste nieuwe leven in te blazen.

    In de komende pagina's gaan we alle (minus de World Cup games) FIFA's langs en kijken naar de grootste veranderingen en interessante toevoegingen.

    FIFA evolutie - FIFA International Soccer tot aan FIFA 99

    FIFA International Soccer was de eerste echte FIFA-game en deze kwam in december 1993 uit voor de Sega Megadrive (later ook voor andere platformen). Wat deze FIFA zo bijzonder maakte? Het was de eerste voetbalgame met de FIFA-licentie.

    Niet dat je er veel van terugzag - de grafische capaciteiten van toen maakten vooral door middel van kleuren het onderscheid tussen teams, laat staan individuele spelers en gezichten, maar de toon was gezet: FIFA had grote ambities door zich als de officiële voetbalgame te profileren.

    FIFA evolutie - FIFA 95

    Een franchise werd geboren

    De succesformule werd stapsgewijs uitgebouwd - de volgende FIFA, namelijk FIFA 95, bouwde verder met licenties van grote Europese competities, zoals de Premiere League, de Bundesliga, de Eredivisie (jawel), en de Serie A. De eerste delen van FIFA (veelal 16-bit uitgaves) kenden een isometrische (schuine) kijkhoek. Dit was voor die tijd nog uniek, maar al snel werd de reeks 3D en volgde een grote stap in de FIFA evolutie.

    Op 30 november, 1995, kwam de eerste 3D FIFA-game (FIFA 96) op de markt in Europa. DOS, PSX en Sega Saturen en 32X eigenaren konden vanaf toen aan de slag met real-time 3D graphics. Het spel kwam ook op oudere systemen uit, zoals de SNES en de Megadrive, en gebruikte de verouderde 2D ingame engine van FIFA 95. Een andere grote stap in de FIFA evolutie was de mogelijkheid om spelers en clubs te customizen, evenals dat er deze keer spelers met echte namen en posities in het spel zaten.

    FIFA evolutie - FIFA 97

    Voor het eerst aan de slag met zaalvoetbal...

    FIFA 97 was niet echt een grote stap voorwaards in de FIFA evolutie. Hoewel de engine iets mooiere graphics tevoorschijn toverde, vonden veel gamers dat dit ten koste ging van de eerdere vloeiende gameplay. Evenals dat de zaalvoetbal-feature geen potten wist te breken. De toevoeging veranderde de dynamiek op het veld, maar bood weinig extra gameplay.

    Toch werd er veel vooruitgang geboekt op het vlak van geluid: het ingesproken commentaar - niet zonder de nodige bugs - beschreef bijna alle spelersnamen en alle clubs. Om het ingesproken commentaar niet te eentonig te laten klinken, werden vele opnames vier keer gemaakt, met telkens een iets andere toon van commentator.

    FIFA 98 Road To World Cup werd wel eens genoemd als één van de beste FIFA's. Een waar hoogtepunt in de FIFA evolutie destijds. Er werden veel features toegevoegd aan de formule. Denk aan maar liefst 16 verschillende stadions, evenals de mogelijkheid om met elk (172 totaal) van de internationale teams te spelen in aanloop naar de wereldkampioenschappen. Een toffe soundtrack, met onder andere Blur, en correcte toepassing van de buitenspelregel, maakten FIFA 98 een volwaardige game die goed ontvangen werd in de gamepers.

    FIFA evolutie - FIFA 99

    Dennis Bergkamp siert de voorkant van FIFA-game uit 1999

    FIFA 99 werd eind 1998 uitgebracht op PlayStation, Windows en Nintendo 64. Deze FIFA-game werd ontwikkeld door Software Creations en uitgegeven door EA Sports. In vergelijking met het vorige deel, werden factoren als reactiesnelheid en soepelheid verbeterd. Simpele gezichtsanimaties, evenals details van spelers (lengte of grootte hoofd) zagen het licht. Zaalvoetbal, dat z'n intrede maakte in FIFA 97, was niet meer van de partij.

    Wel is er een nieuw mogelijkheid om eigen bekers en competities te creëren. Geen grote sprong in de FIFA evolutie, maar vooral een verbetering van de vorige formule. Vergeleken met FIFA '98: Road To World Cup biedt FIFA 99 meer vloeiende gameplay.

    FIFA evolutie - FIFA 2000 tot aan FIFA 2005

    FIFA 2000: niet baanbrekend qua vernieuwingen, maar had toch een aantal kenmerkende features. Zo kon je voortaan seizoenen doorspelen, met het gevaar van degradatie, evenals de kans op promotie, en daarbij het kwalificeren voor Europees voetbal. Sol Campbell, die ook op de voorkant van de Engelse versie stond, werd ingehuurd om motion-capture animaties te doen. Al met al tamelijke toevoegingen aan de FIFA evolutie.

    Grappig detail: Robbie Williams verleende z'n muziek voor deze FIFA-game met één voorwaarde: z'n lokale club Port Vale, zou ook in de game speelbaar zijn. EA stemde hierin mee, ondanks dat het hier om een club uit de derde klasse van de Engelse competitie ging.

    FIFA 2001 werd de eerste FIFA op de nieuwe PS2-hardware. De upgrade van PSX naar PS2 was destijds groot, en droeg veel bij aan de FIFA evolutie. Ook was dit de allereerste online speelbare PC-versie. Daarnaast was het de laatste FIFA, tot aan FIFA 11, die een volledige licentie van het Nederlandse elftal kende. Edgar Davids sierde de voorkant van de Nederlandse box art. De game was voorzien van een nieuwe engine en toonde gezichten van bekende voetballers nog beter. Ook werden emblemen van clubs weergegeven in plaats van alleen kleuren.

    FIFA evolutie - FIFA 2002

    FIFA World Cup 2002 in actie

    Naast de (her)introductie bij de vorige FIFA van de powerbar (want 16-bit consoles kenden deze functie al), werd het in FIFA 2002 ook mogelijk om de hardheid van passen te bepalen. Gamers konden deze naar eigen wens instellen. Een functie die eigenlijk sindsdien gebleven is in de FIFA evolutie. Meer clubs kregen volwaardige emblemen, zoals PSV, Ajax en Feyenoord. Ondanks dat, mistte de Nederlandse competitie dit jaar.

    In FIFA 2003 kwam weer heel wat nieuws aan. Er kwamen compleet nieuwe gameplay-onderdelen in het spel. Ook werd de engine flink verbeterd: meer details in stadions, beter lijkende spelers, en meer kits.

    De modus Club Championship Mode gaf de mogelijkheid om tegen 17 Europese clubs te spelen in hun eigen stadion, met de bijhorende liederen van de supporters overigens.

    De toevoeging van 'Freestyle Control', waarbij de tweede analoog gebruikt kon worden om tricks te doen, was ook nieuw in dit deel. Sinds FIFA 98 en 99, droeg dit nieuwe deel het meeste bij aan de FIFA evolutie.

    FIFA evolutie - FIFA 2004

    Verbetering in details goed te zien

    Hoewel de FIFA-game engine van FIFA 2004 niet veel veranderde, was de grootste verandering de toevoeging van tweede divisies. Dit gaf spelers de mogelijkheid om hun weg omhoog te vechten met lager geklasseerde clubs.

    Je kon eerder al degraderen of promoveren, maar niet in de volledige aanwezigheid van 'tweede' competities. De feature 'off the ball' gaf voor het eerst de mogelijkheid om tegelijkertijd twee spelers te besturen, en zo beter de bal aan te nemen.

    FIFA 2005 kwam veel eerder uit dan de gebruikelijke oktober-release. Dit werd gedaan om een voorsprong op Pro Evolution Soccer 4 te krijgen, evenals te voorkomen dat dit deel tegelijkertijd met FIFA Street uitkwam. Een verbeterde career-modus, en de herintroductie van een eigen speler maken, is bijgevoegd. De first-touch gameplay gaf spelers de mogelijkheid om nog geloofwaardigere passes en tricks te doen. Daarnaast was dit de laatste FIFA-game die voor de PlayStation (PSX) uitkwam.

    FIFA evolutie - FIFA 06 tot FIFA 10

    FIFA 06 verkocht erg goed. Zelfs 100.000 meer exemplaren dan zijn voorganger. Niet onterecht, meer dan de helft van de originele code werd opnieuw geprogrammeerd. Naast een verbeterde career-modus, werd extra aandacht besteed aan 'chemistry' - de factoren die een extra sterk team maken, en hoe zich dat naar het veld vertaald.

    De FIFA evolutie had in deze jaren veel momentum. De career-modus is nu een vijftien jaar durende reis die spelers de mogelijkheid geeft om een club als manager op te bouwen. Daarbij komen factoren kijken als een sponsor aantrekken, supporters tevreden houden, en de teamgeest van de spelers in stand houden.

    Het alweer veertiende deel in de reeks werd wederom ontwikkeld door EA Canada. Ruim 10.000 gelicienteerde spelers zaten in deze FIFA-game. Interactieve competities maakten ook hun intrede in FIFA 07: echte wedstrijden die hadden plaatsgevonden kon je naspelen tegen anderen.

    Factoren zoals het weer en de lengte, of conditie van het gras, bepaalden meer hoe de bal ingame rolt. Ook zitten er identieke skillmoves, evenals vrije trap technieken van bekende voetballers, zoals Ronaldinho en David Beckham.

    FIFA evolutie - FIFA 08

    Meer aandacht voor detail en animaties in FIFA-games

    Een grote stap vooruit qua hoeveelheid echte spelers: er zitten 15.000 professionele voetballers in FIFA 08. Er werd aan bij dit deel veel aandacht besteed aan betere animaties; meer bekende spelers zaten in deze FIFA-game met hun karakteristieke moves.

    Factoren als windsnelheid en druk van andere spelers hebben nu ook invloed op de bewegingen van de bal. Een andere grote vooruitgang: spelers rennen niet meer dwars door elkaar heen. De grootste feature is de 'Speel als prof' modus. Je krijgt de kans om in de huid van één voetballer te kruipen i.p.v. met een heel team te spelen.

    FIFA 09 bracht wederom een hoop toevoegingen - met name op online-gebied kwamen interessante vernieuwingen. De FIFA evolutie groeide destijds veel op vlak van online features. De 'Speel als een prof' feature bood de mogelijkheid om 10 VS 10 matches te spelen online. Daarnaast verscheen voor het eerst de 'Adidas Live Season' feature - deze maakte het mogelijk om gedurende het seizoen de vorm van spelers te koppelen aan diens huidige vorm in echte wedstrijden.

    Hoewel dit alleen mogelijk was door eerst een micro-transactie te voldoen, kregen gamers de mogelijkheid om voor één competitie in dat seizoen de feature kosteloos te activeren. Het spel Deze FIFA-game werd goed ontvangen door de pers: een gemiddelde van ongeveer 87% is het gezamenlijke cijfer op Metacritic.

    De grootste en tegenwoordig nog op zichzelf staande feature 'FIFA Ultimate Team' werd dit jaar op de PS3 en Xbox 360 geïntroduceerd. Dit werd gedaan, nadat de feature al bij de Champions League versie van 2006-2007 op de Xbox 360 voor het eerst verscheen. 'FUT' werd destijds in FIFA 09 door een miljoen gebruikers gespeeld, en wordt tegenwoordig gezien als een belangrijke feature rondom de FIFA-franchise.

    FIFA evolutie - FIFA 10

    Begin van wedstrijden steeds meer een ceremonie in FIFA-games

    FIFA 10 kende een uitgebreide manager modus, evenals de toevoeging van een assistent-manager, welke je hielp bij het indelen van de opstelling a.d.h.v. hoe belangrijk een aankomende wedstrijd is. Verder werd de manier waarop spelers qua statistieken groeiden aangepakt: de inzet tijdens een wedstrijd, evenals de specifieke successen, bepaalden de hoeveelheid verkregen vaardigheidspunten.

    Maar liefst 50 stadions zaten in deze FIFA-game, maar ook 31 verschillende competities. Een grote verandering ten opzichte van vorige delen: je kon spelers voortaan in de volle 360 graden besturen, terwijl voorheen dat alleen in acht verschillende (loop)richtingen kon. Qua grafische vooruitgang, waren dit ook de jaren die veel bijdroegen aan de FIFA evolutie. De beschikbare hardware maakte veel meer details tonen mogelijk, evenals dat de PS3 en de Xbox 360 meer van hun potentieel toonden.

    FIFA evolutie - FIFA 11 tot FIFA 16

    De slogan van FIFA 11 heette heel toepasselijk 'We are 11'. Er werd wederom een slag gemaakt in het managen van je team: de speler krijgt de keuze om een team-manager, spelersmanager of als een speler te spelen, dit heette voortaan gezamenlijk de career-mode.

    De engine werd verbeterd en de PC-versie gebruikte voortaan de engine van de PS3 en de Xbox 360 versies. Passen kreeg meer diepgang; Pro Passing werd toen ingevoerd op de PS3 en Xbox 360 - variabelen als de input op de controller evenals de ratings van de spelers, speelden een grotere rol in de precisie van de passes.

    Destijds was de FIFA-game inmiddels beschikbaar in 51 landen, en werd deze vertaald naar 17 verschillende talen! Dit is een mijlpaal qua grootschaligheid wat betreft de FIFA evolutie van de game als (verkoopbaar) product.

    FIFA 12 Niet de meest noemenswaardige verandering wellicht, maar Arabisch commentaar zat voor de eerste keer in de FIFA-game. Een grote andere verandering: dat het de eerste keer mogelijk werd om FIFA te spelen op Mac OS X, TransGaming maakte destijds de port.

    Tijdens de release van de demo, was de hype dusdanig groot dat FIFA 12, evenals Xbox Live, de lijst van trending topics bereikten op Twitter. Interessant detail: FIFA is de grootste franchise ooit van EA en heeft voor een omzet van zes miljard dollar gezorgd!

    FIFA evolutie - FIFA 12

    Imact Engine zorgt voor geloofwaardigere animaties in FIFA-games

    Grote veranderingen op het vlak van gameplay gebied: de introductie van de Impact Engine. Deze was meerdere jaren in ontwikkeling en berekende nog uitgebreider en preciezer botsingen tussen spelers aan de hand van snelheid, massa, enzovoort. Precision Dribbling zorgde ervoor dat je voortaan de bal ook af kan schermen terwijl je aan het dribbelen bent. Close Control zorgde ervoor dat er met meer precisie gedribbeld kon worden.

    Een bepaalde mate van controverse vond plaats rondom FIFA 13. De PS Vita, evenals de Wii-versie, kreeg namelijk veel kritiek over zich heen: de gamepers vond dat het spel op deze platformen niets meer dan een update was van FIFA 12, en dan vooral op het vlak van spelers en skins.

    Dit ging vooralsnog niet ten koste van de gehele verkopen: FIFA werd dat jaar het best verkopende sportspel aller tijden. Het totale aantal verkochte exemplaren kwam neer op 14,5 miljoen in mei 2013. De FIFA Ultimate Team-app kwam op 18 september, 2012, voor het eerst uit. FIFA 13 was overigens de enige FIFA die in het Verenigde Koninkrijk 1 miljoen exemplaren wist te verkopen binnen 24 uur.

    FIFA evolutie - FIFA 14

    Ignite Engine luidt 'next-gen' tijdperk in voor FIFA-games

    FIFA 14 vond voor het eerst de weg naar de current-gen consoles. Wederom een grote stap qua graphics in de FIFA evolutie. De nieuwe Ignite Engine moest niet alleen voor grafische verbeteringen zorgen, maar ook voor dynamische weerseffecten, evenals AI genaamd Human Intelligence en ook verbeterde animaties, middels de True Player Motion feature.

    Desondanks maakte de PC-versie van deze FIFA-game nog gebruik van de verouderde Impact Engine (PS3 en Xbox 360). Volgens EA waren er nog weinig PC's die de Ignite Engine aankonden, dus deze schoof op naar volgend jaar. De destijds herbruikte oudere Imact Engine werd voorzien van enkele upgrades.

    Ook kwam de toevoeging van online co-op spel in een competitie. Dit was de eerste FIFA-game welke niet alleen de Brazilliaanse competitie huisde als vertegenwoordiger van Zuid-Amerika, maar dus ook Argentinië, Chili en Colombia. Er was ook veel ruimte om je spelers te customizen: er zaten 95 verschillende schoenen in deze FIFA-game.

    FIFA evolutie - FIFA 15

    Nog meer visuele details in FIFA-games...

    FIFA 15 is wellicht de meest complete FIFA-game tot heden wat betreft licenties. In totaal 35 gelicenseerde competities, meer dan 600 clubs, ruim 16.000 voetballers en 41 officiële stadions zitten in deze FIFA-game. De game werd redelijk goed ontvangen door de pers, waarbij eigenschappen zoals graphics, animaties en authenticiteit geprezen werden, maar het gebrek aan nieuwe game-modi en soms rare AI waren terugkomende punten van kritiek.

    FIFA 16 staat ongetwijfeld nog het meest vers in het geheugen van de fans. Echt grote veranderingen bleven uit vooralsnog. De Ignite engine volbracht z'n derde jaar en kende een aantal verbeteringen qua animaties en details. De toevoeging van vrouwenteams werd met gemengde gevoelens ontvangen. Het spel bood ruim 78 verschillende stadions deze keer, waarvan 50 uit de werkelijkheid.

    Qua career-mode werd het voortaan mogelijk om specifieke vaardigheden van spelers buiten het veld te trainen. Factoren als vriendschappelijke toernooien vooraf aan het online-seizoen maakten ook hun interede, evenals de mogelijkheid om onbeperkt te wisselen tijdens deze vriendschappelijke wedstrijden.

    En natuurlijk nog een mooie slideshow van de FIFA evolutie

    Als extra toevoeging is nog een mooie slideshow met nostalgische muziek in elkaar gezet. Nog even de FIFA evolutie doorlopen met screenshots en ongetwijfeld vele goeie (en minder goeie) herinneringen.

    FIFA evolutie gemaakt met Slidely Slideshow

    De FIFA reeks klom omhoog en staat nu haast eenzaam aan de top. Of Pro Evolution Soccer nog aan die status komt? Dat lijkt onwaarschijnlijk vooralsnog. De strijd qua verkopen dit jaar spreekt namelijk boekdelen in het voordeel van FIFA. Maar één ding is zeker: beide spellen zouden nooit zo'n goede gameplay bereiken, zonder elkaar telkens te pushen om de harten van voetbal liefhebbende gamers te veroveren.

    FIFA 17 verscheen op 29 september voor de PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360 en PC. Wij hebben alvast de review geschreven. Ook kwam een artikel voorbij die uitgebreid inging op hoe ratings van voetballers in FIFA-games tot stand komen.

    Ondanks dat FIFA 17 release hier is: even terugblikken en zien van hoe ver de franchise gekomen is; jouw oldksool pareltje zat ook vast wel in deze lijst. Wat vond jij de meest ingrijpende verandering(en)? En waar bood de serie de echt grote vooruitgang? Waar denk je dat de FIFA evolutie over vijf of tien jaar zou zijn? Waar kan de game nog zeker beter met het oog op de toekomst? Deel hieronder je mening.

    FIFA 17

    Verkijgbaar vanaf 29 september 2016

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.