Alles over de Fallout geschiedenis - Van isometrische RPG naar multiplayer game!

Article
zondag, 28 oktober 2018 om 12:06
xgn google image
"I don't want to set the world on fire..." Klinkt als muziek in de oren voor iedereen die tot de tand bewapend door een vernietigde stad loopt. Dat is namelijk wat je doet in Fallout, een post-apocalyptische RPG die gamers al sinds de jaren 90 fascineert. Wat is het verhaal achter de serie? Wij kijken naar de geschiedenis van Fallout!

De geschiedenis van Interplay en de eerste Fallout

De geschiedenis van de Fallout serie begint, zoals je verwacht, bij de allereerste Fallout game. Ontwikkelaar Interplay begon met haar werk aan een spirituele opvolger op Wasteland, een RPG met een post-apocalyptische setting. Ontwerper Tim Cain werkte aan het begin van 1994 in z’n eentje aan de game, zonder dat hij steun of extra salaris kreeg van zijn werkgever. Toch groeide uiteindelijk intern het enthousiasme voor de titel en voegden steeds meer mensen zich bij het project.
De naam Fallout kwam nadat het team eerst andere namen had overwogen, zoals Vault 13 of Post Nuclear Adventure. Totdat Interplay baas Brian Fargo de naam ‘Fallout’ suggereerde. Geschiedenis werd gemaakt en Fallout was officieel geboren. Al verliep het ontwikkelingsproces van Fallout niet geheel soepel; de game werd tot drie keer toe bijna geannuleerd.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Fallout gebruik zou maken van het al bestaande G.U.R.P.S. RPG-systeem, waar Interplay een licentie voor had verkregen van Steve Jackson Games. Totdat het bedrijf hoogte kreeg van de gewelddadige inhoud en de licentie voor G.U.R.P.S. ingetrokken werd. Dit leidde tot de ontwikkeling van het S.P.E.C.I.A.L.-systeem dat tot nu toe nog steeds gebruikt wordt.
Toen Fallout in 1997 werd losgelaten op PC’s, was het meteen een groot succes. De game verkocht meer dan 600.000 exemplaren en werd overgoten met goede recensies. Het leek erop dat Fallout de geschiedenis in zou gaan als een absolute klassieker.
140672

Fallout 2 en de ondergang van Interplay

De geschiedenis van Fallout gaat verder met het vervolg op de game. Met het succes van de eerste Fallout was er geen twijfel dat er een tweede deel moest gaan komen. De visuele stijl van de game werd vooral beïnvloed door de nucleaire cultuur van Amerika uit de jaren 50. Het was alsof de tijd had stilgestaan en de retro-technologie werd gecombineerd met de technologie van vandaag. Het creëerde een visuele stijl waar veel mensen zich in konden vinden.
Dit keer was Interplay de uitgever en werd de game ontwikkeld door Black Isle Studios, die haar eigen draai gaf aan de Fallout serie. Fallout 2 nam de basis van de eerste Fallout-game en borduurde daar nog meer op voort. Je bestuurt 80 jaar na de eerste Fallout een afstammeling van de held uit die game, die lid is van een primitieve stam. De stam zit zonder water en jij moet een object genaamd GECK vinden, dat staat voor Garden of Eden Creation Kit.
Fallout 2 werd gekenmerkt door een stuk meer humor en verwijzingen naar de popcultuur dan de eerste Fallout. De game was populair onder spelers en de pers, een hoogtepunt in de geschiedenis van Fallout. Hoewel precieze verkoopcijfers niet bekend zijn, werd de game destijds wel als een commercieel succes beschouwd.
Jammer genoeg zou het niet lang goed gaan met Interplay, eigenaren van de Fallout-serie. Het bedrijf leed ondanks verschillende goed beoordeelde games toch verlies. Vanwege deze financiële problemen verkocht het bedrijf in 2004 de rechten voor drie Fallout games aan Bethesda, met het idee dat ze zelf aan een Fallout MMO ging werken. Hierdoor werd een versie van Fallout 3, ontwikkeld door Black Isle Studios met de codenaam ‘Van Buren’, geannuleerd. Omdat de financiële problemen van Interplay toch aanbleven, werd het bedrijf gedwongen om in 2007 de gehele rechten voor de Fallout franchise aan Bethesda te verkopen.
140673

Bethesda en Fallout 3

Bethesda startte in 2004 aan Fallout 3. Toentertijd stond de ontwikkelaar nog alleen bekend om de Elder Scrolls games, maar daar zou snel verandering in komen. In tegenstelling tot het tweedimensionale en isometrische perspectief en de turn-based combat van de eerste twee Fallout games, gooide Bethesda het over een andere boeg. Fallout 3 werd namelijk een volwaardige actiegame in een grote open wereld. De gameplay leek vooral op The Elder Scrolls: Oblivion, ook van Bethesda.
Toch bleven de klassieke gameplay elementen ondanks het nieuwe perspectief in tact. De humor waar de games bekend om stonden, uitgebreide mogelijkheden bij conversaties en het S.P.E.C.I.A.L. systeem waren allemaal weer aanwezig. Het was een groot succes voor Bethesda; de game verkocht meer dan twaalf miljoen exemplaren en werd goed beoordeeld door de pers. Fans waren verdeeld over de game. Sommigen vonden de game goed, terwijl fans van de oude games de verandering van het perspectief niet konden waarderen.
Ook dit succes vroeg om een vervolg, maar er was een probleem. Bethesda was druk met The Elder Scrolls V: Skyrim, dus de taak werd overgedragen aan Obsidian Entertainment. En ontwikkelaar die, toevallig, bestond uit ex-medewerkers van Black Isle Studios. Zij ontwikkelden Fallout: New Vegas, waarin ze concepten uit het geannuleerde ‘Van Buren’ project toch konden gebruiken.
Fallout: New Vegas kwam uit in 2010 en bleek toen ook een succes. Gamers die meer kritiek hadden op Fallout 3, konden zich meer vinden in New Vegas. Vooral omdat de schrijfstijl meer overeenkwam met die van de eerdere Fallout-games in vergelijking met Fallout 3. De geschiedenis bleek succesvol, maar wat zou de toekomst brengen voor Fallout?
140674

Fallout voor een nieuwe generatie

Na het succes van de eerste twee games en het nieuwere Fallout 3 en Fallout: New Vegas was het even stil rondom Fallout. Een paar jaar lang hoorden we niks over mogelijke nieuwe games, totdat Bethesda Fallout 4 aangekondigde. Fallout 4 luidde een nieuwe periode in voor de Fallout franchise. De game had duidelijk een grotere focus op actie dan z’n voorgangers, mede door het gebruik van de Creation Engine die ook was gebruikt voor The Elder Scrolls V: Skyrim.
Het resultaat was een game waarin jij de Sole Survivor bestuurt. Hij is de enige overlevende van een Vault experiment waarbij zijn/haar vrouw of man vermoord wordt en jouw wordt kind gestolen. Je reist het verwoeste Boston door, op zoek naar het kind. Je komt verschillende groepen tegen. Elke groep heeft een andere mening over de Synths. Sommige groepen haten ze en willen ze vernietigd hebben, andere groepen niet. Net als de eerdere games was Fallout 4 een hit onder recensenten en werd de game goed verkocht, met uiteindelijk meer verkochte exemplaren dan Skyrim.
Voor het eerst in de geschiedenis bracht Bethesda ook een mobiele game uit, Fallout Shelter. Deze game verscheen later ook op consoles zoals de Nintendo Switch. In deze game ben je een overseer van een Vault, en moet je alles in goede banen zien te leiden. Je dient rekening te houden met water, elektriciteit, eten en aanvallen van buitenaf. Middels het free-to-play model van de game bracht het miljoenen in het laatje voor Bethesda.
Hierna slaat Fallout een weg in waar de serie nooit eerder geweest was. Op 30 mei 2018 kondigde Bethesda Fallout 76 aan, de allereerste multiplayer game in de serie. Op het moment van schrijven moet deze game nog uitkomen, dus of het de tand des tijds doorstaat moeten we nog zien. Het laat in ieder geval wel zien dat Fallout na 20 jaar blijft innoveren; van turn-based role playing game, naar first-person RPG en multiplayer. De nucleaire apocalyps was nog nooit zo leuk!