Fallout 4 features - 10 dingen die de fan wil zien!

Article
door Joep
woensdag, 10 juni 2015 om 15:15
xgn google image
Nog een aantal dagen wachten en dan begint de E3. Bethesda trapt af en we kunnen stellen dat Fallout 4 het paradepaardje van deze uitgever is. Nu de trailer die wij geanalyseerd hebben een hoop dingen laat zien, is het tijd om een wishlist te maken van de Fallout 4 features!
Fallout: New Vegas, maar vooral Fallout 3 zijn geroemde games van uitgever Bethesda en waren beide role-playing-games met sterk aanwezige shooter-elementen. De gameserie wordt door velen gezien als een bijna perfect recept waarbij ieder ingrediënt perfect op elkaar aansluit.
Wij hebben een lijst gemaakt met daarin een wensenlijst van Fallout 4 features. Sommige van deze features waren al te zien in de trailer breakdown, maar die zijn uiteraard nog niet bevestigd. Toch moeten ze wederom genoemd worden, omdat ze een game kunnen maken of breken.
72984

10: V.A.T.S.

Uniek aan de Fallout-games was destijds het systeem waarmee je zelf kon bepalen op welk lichaamsdeel van een vijand je schade toebracht. Omdat Fallout een RPG-serie is waarbij combat-mechanics niet centraal staan en zelfs wat roestig zijn, bracht Bethesda hier evenwicht in met een systeem waarmee je niet al je schaarse kogels per willekeur op je vijand hoefde te schieten.
Inmiddels is het een van de meest kenmerken features die past bij het genre waarin Fallout valt. Het zorgt ervoor dat de shooter-invloeden niet te overheersend zijn en het perfect in balans is met het stukje RPG-genre dat Fallout kent.
72985

9: Fatsoenlijke shooter-mechanics

Nu is V.A.T.S. al een grote toevoeging aan het stukje combat van Fallout, maar op enig punt ben je door je ‘action points’ heen die je hiervoor moet gebruiken. Wat dan erg welkom is, zijn mechanics die soepel voelen en waarmee jij je ook kan redden zonder al je kogels te verspillen.
Fallout 3 kende geen ‘iron-sight’ aiming, maar Fallout: New Vegas daarentegen wel. Dit is dat je over de lengte van je geweer door het vizier kan kijken. Zelfs toen men dit wel toevoegde in Fallout: New Vegas, kwamen de kogels er nog steeds met een afwijking uit.
Als we heel eerlijk zijn, kunnen we stellen dat het vrije schieten in de Fallout 3 en Fallout: New Vegas onder de maat is. Soepele mechanics waarmee je door je vizier kunt kijken en daarmee recht kunt schieten zijn dan ook erg welkom.
72989 1

8: Hardcore mode

Fallout: New Vegas had een hardcore mode, en het testte de ervaren avonturiers op een niveau dat nog niet eerder voorkwam in de Fallout-games. In deze game-modus helen stimpacks je niet in één keer, maar helen ze naarmate de tijd vordert. Ook hebben kogels gewicht en moet je bijtijds drinken en eten.
Ook heelt slapen geen levenspunten, mits het in een eigen bed is. Als klap op de vuurpijl kunnen je companions ook nog eens permanent sterven. Deze modus die een optie moet zijn voor de verhardende avonturier, zou dan ook een extra mogelijke moeilijkheidsgraag toevoegen aan Fallout 4.
72993 1

7: Companions

We zagen het al in de trailer, maar toch moet er benadrukt worden hoe essentieel je reispartners zijn in Fallout. In de Fallout 4 trailer zien we de persoon in het blauwe vault-pak lopen met een hond aan zijn zijde, maar bij ‘enkel’ een hond moet het niet blijven.
Wanneer je in je uppie door de verdorde en gevaarlijke gebieden van Boston loopt, zullen daar hoogstwaarschijnlijk tientallen vijanden op je wachten. Wat is er dan fijner dan een combat-capabele companion? Iemand die zijn mannetje staat en je het gevoel geeft dat je niet alleen voor je avontuur staat.
Boone, Dogmeat, Fawkes, ED-E en Rex zijn misschien wel de bekendste van de vorige twee Fallout-games en hadden allemaal unieke dialogen die zorgden voor een unieke persoonlijkheid.
72996 1

6: Veel wapens en wapen-mods

Fat man, Rock-It Launcher, Wazer Wifle en Shishkebab zijn allemaal unieke wapens die extra vorm geven aan het Fallout-universum. Wapens die de rand van sciencefiction opzoeken, maar net binnen de perken blijven om realistisch te zijn.
Niet alleen zou het Fallout 4 goed doen om weer dit soort aparte unieke wapens toe te voegen, die je eventueel zelf kunt maken met blauwdrukken, maar ook is het enorm welkom om gewone wapens te personaliseren met modificaties die jij op je geweer kunt schroeven.
Heb je de voorkeur aan een groter magazijn, een betere scope, een silencer of een betere grip voor minder terugslag, dan moet dit kunnen. Allemaal zodat door Boston kan struinen met een wapen dat bij jouw manier van spelen past.
72997 2

5: Karma

Nog een bekende feature die Fallout kent is het systeem van karma. Dit is het systeem waarbij je aan status van goed, slecht en alles daar tussenin krijgt. Deze is gebaseerd op belangrijke beslissingen die je maakt gedurende je voortgang.
In Fallout 4 zien we dit uiteraard graag terugkomen, maar wel is het welkom wanneer de effecten van jouw status breder zichbaar zijn dan enkele dialoogopties. Deze feature zorgde namelijk voor een verhoogde ‘replay value’ van de game. De ene playthrough speelde je een tweede Jezus terwijl je in de andere Satan in levende lijve bent.
72998 1

4: Meer stemacteurs

Nog voordat Skyrim uitkwam, heeft Bethesda destijds aangegeven dat ze ging investeren in de aantallen van stemacteurs. Dit was immers een punt waar veel fans bij Fallout 3 en Fallout: New Vegas kritiek op hadden.
Wanneer je maximaal vijftien mannelijke stemmen tegenkomt, begin je deze naar verloop van tijd te herkennen. Zo hebben zwervers op straat soms dezelfde stem als een belangrijke persoon binnen een factie. Iets dat af doet aan de algemene feel die de games kennen.
Tot slot is het op gebied van deze stemacteurs ook welkom wanneer er enkele unieke stemmen voor sleutelpersonages tussen zitten. Zo werd er bij Fallout 3 bekende acteur Liam Neeson gecast om de rol van vader te vertolken. Iets dat goed is ontvangen door de community.
73000

3: Collectibles

Wat veelal werkt bij games, als een soort bezigheidstherapie, is het verzamelen van collectibles. Bij Fallout is dit dan ook niet anders. Het varieert van Vault-Boy Bobbleheads tot sneeuwbollen die je daarna voor een flinke som door kon verkopen.
Het is misschien niet voor iedereen weggelegd om elk van deze Bobblesheads te zoeken voor een achievement, maar deze Bobbleheads zijn inmiddels zo iconisch voor Fallout, dat ze een plekje in de toekomstige game verdiend hebben.
73001

2: Facties

Hiermee bedoelen we eigenlijk het systeem dat we kennen uit Fallout: New Vegas, dat enorm is bevallen. Je hebt hier meerdere facties waarvoor je missies kunt doen. Voer je bepaalde acties, dan krijg je een positievere status bij deze facties.
Koos je het slechte pad, dan sloot jij je waarschijnlijk aan bij Caesar’s Legion. Ook kon je werken voor de NCR, Mister House, en uiteraard voor The Brotherhoofd of Steel.
Ook waren er facties als The Boomers of The Great Khans. Deze kon je voor je winnen door missies voor ze te doen. Ze konden je vervolgens helpen in belangrijke missies en zorgde zo voor een nieuw niveau in dynamiek die de missies kende.
73002

1: Na het einde door kunnen spelen

In het verleden was het een enorme ergernis dat je na het afsluiten van de main quest, het eindfilmpje over je scherm zag lopen. Je had nog lang niet alle quests afgerond of gebieden bezocht die wel al op je mini-map stonden.
Zonde, want zoals iedereen weet hebben de werelden van Fallout enorm veel kleine verborgen locaties te bieden die uren extra gameplay bieden. Een abrupt einde zou zonde zijn. Natuurlijk kun je terug naar een eerdere savefile, maar dit is waarschijnlijk niet hoe het merendeel de game wil spelen.
14 juni trapt Bethesda de E3 af met een persconferentie waarin we ongetwijfeld meer gaan zien van Fallout 4. Kortgeleden bracht de uitgever een trailer naar buiten waarin in hoop te zien was. Van deze trailer hebben wij een uitgebreide analyse gemaakt.

Populair Nieuws