Nadat vorig jaar de race werd afgelast, was het afgelopen weekend weer tijd voor de GP van Imola. En er is veel om over na te praten. Dit zijn de vijf hoogte- en dieptepunten van het raceweekend.
Strijd om de overwinning tot het einde
De grootste talking point van de GP van Imola is uiteraard de strijd tussen
Lando Norris en
Max Verstappen. Het was erg spannend tussen de Nederlander en de twee coureurs van McLaren tijdens de kwalificatie op zaterdag, maar tijdens de race leek Verstappen al snel zijn dominantie duidelijk te maken. Op de medium banden reed hij snel weg bij de concurrentie.
Ook tijdens de tweede stint op de harde banden had Verstappen al snel weer een voorsprong te pakken op Norris. Maar richting het einde van de race versnelde de Brit ineens plotseling en worstelde de RB20 met de banden. De voorsprong van negen seconden van Verstappen verdween al snel als sneeuw voor de zon en in de laatste ronden werd de Nederlander vol opgejaagd door zijn goede vriend.
De GP van Imola was uiteindelijk net te kort voor Norris om een inhaalactie te maken en zijn tweede overwinning op rij te boeken. Verstappen was over de anderhalf uur van de race net zeven tienden sneller over de streep. Maar het lijkt erop dat het gat tussen
Red Bull Racing en
McLaren vrijwel is gedicht, waardoor de rest van het seizoen mogelijk erg spannend gaat worden.
Weinig inhaalacties
Toen de Grand Prix op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari nog de GP van San Marino heette, waren er geregeld veel inhaalacties op de baan. De auto’s zijn sindsdien alleen een stuk breder geworden en er zijn de nodige chicanes toegevoegd om het circuit veiliger te maken. Het is immers de plek waar Roland Ratzenberger en Ayrton Senna in hetzelfde weekend verongelukten dertig jaar geleden.
Tegenwoordig heeft het circuit daarom de bijnaam ‘Monaco zonder muren’ in de
Formule 1. Het is namelijk erg lastig om in te halen op de baan en dat werd afgelopen weekend opnieuw duidelijk. Coureurs hebben veel overspeed nodig om de auto voor zich in te halen voor de eerste chicane bij bocht twee, anders is het vrijwel een onmogelijke opgave.
Zo reed Oscar Piastri bijvoorbeeld een lange tijd minder dan een seconde achter Carlos Sainz en de McLaren was duidelijk de snellere auto tijdens het raceweekend dan de Ferrari. Maar de auto was net niet snel genoeg om een inhaalactie te voltooien.
Middenveld heeft iets om voor te strijden
De meeste actie vond ondertussen plaats in het middenveld. In tegenstelling tot aan het begin van het seizoen hebben de onderste vijf teams namelijk ineens iets om voor te strijden. Niet omdat er een nieuwe regel is ingevoerd om ook punten uit te delen aan de nummers 11 en 12 - waar wel een verzoek voor is ingediend - maar door de updates aan de auto van Aston Martin. Die zijn namelijk niet zo effectief.
Door de teleurstellende upgrade package is het team van Fernando Alonso en Lance Stroll nu teruggezakt qua performance naar het middenveld. Waar er eerst een duidelijke top tien was, lijken nu alleen de eerste acht plaatsen gegarandeerd. En dat biedt hoop voor teams als Haas en VCARB.
Yuki Tsunoda en Nico Hulkenberg waren dan ook een lange tijd aan het vechten voor de punten in Imola. Uiteindelijk was het de Japanner die er met punten vandoor ging, terwijl Haas het moest doen met een elfde en twaalfde positie. Een teleurstellend resultaat zonder punten, maar het Amerikaanse team presteert dit jaar wel een stuk beter dan dat iedereen van tevoren had gedacht.
Mercedes in niemandsland
De Formule 1 kan dit seizoen worden opgedeeld in de frontrunners en het middenveld. Maar er is alleen wel een uitzondering bij gekomen. Het team van Mercedes bevindt zich momenteel namelijk tussen wal en schip en rijdt in niemandsland.
Het team kan niet het tempo bijhouden van Ferrari en McLaren, terwijl ze sneller zijn dan de teams in het middenveld. Dat zorgt voor niet heel interessante Grands Prix voor fans van Mercedes. Uiteindelijk moest Toto Wolff er nog voor zorgen dat er geen onnodig gevaarlijke inhaalacties zouden komen tussen Lewis Hamilton en George Russell, door laatstgenoemde tegen het einde van de race voor een tweede keer te pitten en hem de snelste raceronde te laten rijden.
In Imola werden alleen ook de nodige upgrades geïntroduceerd door Mercedes, die opnieuw niet het gewenste effect hadden om het gat met de teams voor zich te dichten. Er moet nodig wat veranderen bij Mercedes als het team weer wil strijden voor podiumplekken, laat staan een overwinning op kampioenschap.
Dramatisch weekend voor Perez
Terwijl
Max Verstappen met de nodige moeite twee races won dit weekend - hij deed ook mee aan de virtuele 24 uur op de Nürburgring - had
Sergio Perez de grootste moeite om één race uit te rijden. En daarmee kwam hij niet eens in de buurt van de performance van zijn teamgenoot.
De Mexicaan leek dit seizoen een stuk beter te presteren dan vorig jaar, maar de coureur is duidelijk niet op zijn gemak op de Europese circuits. Tijdens de derde vrije training crashte hij en dat heeft niet veel goeds gedaan voor zijn zelfvertrouwen. Want met de kwalificatie viel hij al uit in Q2 en kwam hij niet verder dan de elfde startplaats, terwijl Verstappen pole position pakte.
Tijdens de race ging het niet veel beter. Perez had de grootste moeite om het tempo van de teams vooraan bij te houden en uiteindelijk kwam hij opnieuw in de grindbak terecht. Deze keer kon hij alleen wel doorrijden. Het resulteerde alleen niet in veel punten, want de coureur van Red Bull Racing kwam niet eens in de buurt van Mercedes en moest het doen met de achtste plek. Daardoor is hij nu
voorbijgestreefd door Charles Leclerc in het klassement en hijgt Norris in zijn nek met zes punten achterstand.