F1 2018 veranderingen - Storm aan aanpassingen op komst!

    Met de wintertests voorbij, is de eerste berg data voor alle Formule 1 teams binnen. Voor de ene renstal ziet het er zonnig uit, bij de andere zullen aardig wat haren uit hoofden worden getrokken. Maar welke grote F1 2018 veranderingen kunnen we verwachten in de game?

    Motoren

    Eén van de grootste F1 2018 veranderingen ten opzichte van vorig seizoen heeft te maken met het aantal beschikbare motoren. Over een heel seizoen mogen er nog maar drie compleet nieuwe krachtbronnen worden gebruikt. Alle onderdeeltjes die erin zitten kunnen we uit de ene en in de andere worden gedaan, maar het maximum is nog steeds drie.

    Ook in de Formule 1 game zal zich dat vertalen naar zuiniger moeten rijden. Afgelopen editie kon je meer investeren in betrouwbaarheid dan voorheen, maar voor het 2018 seizoen zal dat nog belangrijker worden. Want wie meer dan drie motoren nodig heeft, zal een grid penalty riskeren. Aan de andere kant kan het door de zure appel heen bijten en één race achteraan beginnen ook betekenen dat je meer races met een relatief nieuwere motor rijdt!

    Honda, McLaren en Renault

    Als we het toch hebben over motoren, dan kan ook de meest drastische omslag in het F1 veld niet worden genegeerd. De overstap van McLaren naar Renault motoren en Toro Rosso die naar Honda gaat. Beide teams staan te popelen om hun oude leverancier vaarwel te zeggen en hebben hoge verwachtingen voor de toekomst, maar tenminste één van beide teams zal een foute keuze hebben gemaakt.

    Wie de wintertests in de gaten heeft gehouden, heeft de rode hoofden bij McLaren en de grote grijnzen bij Toro Rosso kunnen zien. Het Japanse Honda lijkt de zaakje eindelijk op orde te hebben en McLaren zal op een gegeven moment weinig anders kunnen dan de schuld bij zichzelf neerleggen. Dat neemt niet weg dat de overstap ook één van de grote F1 2018 veranderingen is die zich zal vertalen naar de game.

    Want net als voorgaande jaren begin je een seizoen bij een team. Afhankelijk van de positie op de grid liggen de verwachtingen hoog en is races winnen een mogelijkheid, of sta je verder naar achteren en is elke punt een feestje waard. Na de GP van Australië zal moeten blijken waar Toro Rosso en McLaren zich bevinden ten opzichte van de rest.

    Circuits

    In onze F1 kalender special heb je al het een en ander kunnen lezen over hoe het komende seizoen van de Formule 1 eruit ziet wat betreft circuits. Want waar motoren en wisseling in leveranciers zeker bij de grote F1 2018 veranderingen horen, is er ook op de kalender een aantal aanpassingen gemaakt. Te beginnen met de nieuwe circuits.

    De GP van Maleisië is vaarwel gezegd (laatste winst staat op naam van Max Verstappen) en de Duitse race op Hockenheim komt er voor in de plaats. Ook zal er vanaf dit seizoen weer in Frankrijk worden rondgescheurd op het relatief saaie Paul Ricard. Maar daar stoppen de F1 2018 veranderingen nog niet.

    Het duurt meestal één editie voordat grote aanpassingen op circuits door worden gevoerd naar de game. Zodoende waren de gele trampolines (dankjewel Daniil Kvyat) nog niet aanwezig in de GP van Monaco in F1 2017. Hoogstwaarschijnlijk zal je in de F1 2018 titel wel worden gelanceerd als je de bocht bij het uitkomen van de tunnel te strak afsnijdt.

    Banden

    Nog een grote wijziging in het rijtje van de F1 2018 veranderingen, is de introductie van een nieuwe band. Deze hypersoft is zo mogelijk nog zachter dan de voorheen zachtste ultrasoft en zal voor nog iets meer snelheid zorgen. Daar tegenover staat dan wel dat het rubber na slechts een paar rondjes alweer zo goed als onbruikbaar is, dus je er alleen veel aan zal hebben tijdens kwalificaties.

    Mocht je dus zuinig hebben gedaan met je bandjes en tijdens de kwalificatie de beschikking hebben over de nieuwe band, dan kan je het maximale uit jouw wagen halen. Dan is natuurlijk wel noodzaak jouw moment van de pits uitkomen perfect te kiezen zodat je geen verkeer voor je hebt. Anders zijn je bandjes op voordat je een supersnelle ronde neer hebt gezet.

    De Halo

    Nee, niet de game Halo, maar de cockpit van de Formule 1 auto’s. Vanaf het 2018 seizoen zal er op elke wagen op de grid een omgekeerd wasrek te vinden zijn met de naam Halo. Deze moet er voor zorgen dat coureurs veiliger zijn en meer kans op overleven hebben mocht er iets van een andere wagen afbreken en met een sneltreinvaart een andere auto raken.

    Dat neemt niet weg dat het ding er afzichtelijk uitziet en volgens een aantal coureurs juist kan leiden tot levensgevaarlijke situaties: je zichtveld heeft een dikke staaf in het midden. Voor F1 gamers die het liefst vanuit de cockpit racen, zal het wasrek dan ook goed te zien zullen zijn en misschien dus wel voor problemen zorgen. Tenzij Codemasters besluit de halo niet te introduceren, maar dat zou weer ten koste gaan van het realisme van de game….

    F1 2018

    Verkijgbaar vanaf 24 august 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.