Dominique van Doorn van MediaTornado heeft gamen nodig om 'druk van de ketel te halen'

Article
zondag, 21 juli 2024 om 11:00
dominique van doorn

Wie droomt er niet van om in de game-industrie te werken? Maar hoe ziet zo'n baan er eigenlijk uit? Vandaag spreken we met Dominique van Doorn, Senior Communicatiespecialist bij Media Tornado (40). 

Hoe ben je begonnen in deze industrie?

In 2011 heb ik officieel mijn eerste stappen gezet in de game-industrie via een stage bij Gamekings. Daarvoor schreef ik al wel over games, maar dat was op vrijwillige basis voor het niet meer bestaande YourGameNews om ervaring op te doen. De stage bij Gamekings beschouw ik echt als het officiële begin, omdat ik daar in korte tijd heel veel geleerd heb over de industrie, media, videocontent maken en marketing.

Na mijn stage bij Gamekings werd ik een vast lid van de Gamekingsredactie, en was ik verantwoordelijk voor alles op de website en hielp ik mijn collega’s met redactiewerk. Dit was echt een droom die werkelijkheid werd, omdat ik van jongs af aan altijd naar het Gamekings tv-programma keek.Bij Gamekings kwam ik in aanraking met marketing, branding en reclame, en daar wilde ik meer over leren bij een compleet ander bedrijf.

Zo kwam ik bij The Sting terecht waar ik alle campagnes organiseerde voor de webshop en in de winkels. Maar na een paar jaar begon het weer te kriebelen om met games te werken. Ik kwam toen een communicatiemedewerker vacature tegen bij het pr bureau Media Tornado, waarin zij zochten naar iemand met ervaring in de game-industrie en nu zijn we ruim 6 jaar verder!   

Hoe ziet een gemiddelde werkdag voor jou eruit?

Heel afwisselend. Ik werk voor meerdere merken tegelijk, dus mijn dag is opgesplitst in verschillende werkzaamheden voor deze merken. Ik ben het ene uur bezig met speelgoed of schrijf ik een persbericht en het andere uur heb ik contact met een creator of media voor een samenwerking.

Daarnaast worden mijn kantoordagen ook afgewisseld met werken op locatie. Zo organiseren we (launch) events, maar staan we ook regelmatig een filmcast te begeleiden tijdens een première. Dit gebeurt natuurlijk niet dagelijks, maar deze afwisseling zorgt ervoor dat ik mijn werk nog steeds met veel plezier doe.

Wat was de reden voor jou om bij Media Tornado te gaan solliciteren?

De reden noemde ik net eigenlijk al. Ik wilde graag weer in de game-industrie werken. Het is voor mij heel belangrijk dat ik mijn werk leuk vindt. Ik kan mezelf anders moeilijk motiveren. Media Tornado viel me meteen op door de merken waar ze voor werkten en omdat het met een klein team werkt.

Ik kreeg ook de kans om de pr te doen voor merken als Bandai Namco, Warner Bros. Games en The Pokémon Company, dus dat was een kans die ik niet kon laten gaan. Geen moment spijt van gehad, vanaf de eerste dag heb ik me thuis gevoeld bij Media Tornado.  

Hoe veel uren per week houd je je qua werk bezig met gaming?

Dat is een lastige vraag. Dat verschilt heel erg per week. De projecten waar ik verantwoordelijk voor ben zijn meestal game-gerelateerd, maar ik ben daarnaast ook bezig met andere entertainment merken, zoals Cartoon Network, de Jan van Haasteren puzzels en de nieuwe horrorfilm Jimmy van Splendid Film.

Ik denk dat het gemiddeld 50/50 is: de helft van de week ben ik bezig met games en de andere helft voor andere entertainment merken.

Wat is het leukste wat je tot dusver hebt meegemaakt met Media Tornado?

Er is zoveel waar ik met veel plezier op terug kijk, maar er zijn wel een aantal dingen die me nog goed bijstaan. Voor mij persoonlijk was het internationale persevent wat we samen met het Van Gogh Museum organiseerden voor de Pokémon x Van Gogh Museum samenwerking een van de meest bijzondere gebeurtenissen.

Daarnaast heb ik de eer gehad om voor Mortal Kombat 11 het launch event te organiseren. Daarvoor hadden we een stage van Mortal Kombat nagebouwd en organiseerden we een gametoernooi waar de gasten met tokens konden gokken op de wedstrijden. Zo bootsten we de vibe van een oude martial arts film perfect na.

Tenslotte zal ik ook nooit meer vergeten dat we ooit voor het Casa de Papel bordspel van Jumbo Games verkleed gingen als de inbrekers uit de serie en zo bezochten we onaangekondigd verschillende bedrijven met een kluis en een raadsel om deze te openen. De reacties waren heel leuk.

Oh en ik vergeet bijna dat ik een paar maanden geleden mijn 90s crush Alicia Silverstone (Clueless/Batman & Robin) over de rode loper heb begeleid.    

De laatst tijd vallen er allemaal ontslagen in de game-industrie. Hoe kijk jij hier tegenaan?

Ja dat vind ik erg treurig. Ik heb zelf kort voor een Nederlandse indie studio gewerkt en gezien hoe moeilijk het is om succes te hebben, maar ook hoe moeilijk het is te overleven door de hoge concurrentie, en vooral hoe hard er gewerkt wordt aan een game. Aan de andere kant snap ik ook hoe het bedrijfsleven werkt. Producten moeten geld opleveren en gebeurt dat niet volgens de prognose, dan moet dat geld op een andere manier binnenkomen.

Dat betekent echter niet dat ik het eens ben met de manier waarop er vaak bezuinigd wordt: vaak zijn gepassioneerde, hardwerkende mensen of studio’s het slachtoffer. Er wordt geïnvesteerd in succesvolle zekerheden en op risicovollere projecten van studio’s wordt het eerst bezuinigd.

Een recent voorbeeld is natuurlijk Tango Gameworks, die mij met The Evil Within en Ghostwire: Tokyo heel veel uren plezier hebben gegeven. Echt een verlies in mijn ogen. Maar dit zie je ook terug in andere industrieën zoals de filmindustrie; de grote filmstudio’s investeren in Mission Impossible deel zoveel en Fast & Furious 25 in plaats van nieuwe originele IP’s.   

Hoe lastig is het om als PR ‘ gratis promotie te krijgen voor een product (en hoe ga je hiermee om) anno 2024?

Dat wordt steeds lastiger. Steeds meer personen en partijen vragen om betaalde samenwerkingen. Wat ik ook helemaal begrijp. De meeste content creators bijvoorbeeld kunnen niet leven van alleen inkomsten die ze genereren via hun platforms. Bovendien is dat hun werk en besteden ze er tijd aan. Ik word ook betaald voor de uren dat ik werk.

Maar dat maakt het voor ons niet makkelijker. Ons werk bestaat voornamelijk uit “free publicity”, we hebben meestal geen extra budget om een samenwerking op te zetten. Daarom proberen wij ook altijd goed te kijken of er een match is tussen media/creator/influencer en onze producten/events.

Ik wil niemand lastig vallen met een verzoek om “gratis” samen te werken zonder dat er een match is. En nog belangrijker, ik heb liever iemand die oprecht blij is met het product dan iemand die het een ‘moetje’ vindt. Een oprecht blije reactie is veel meer waard dan een gespeelde reactie.

Welke game speel je op dit moment?

Helldivers 2! Ik speel het liefst diepe en meeslepende rpg’s in mijn eentje, maar door Helldivers 2 ben ik sinds jaren weer online in co-op aan het spelen. Wat een fantastische game!Daarnaast speel ik FUT in EA Sports FC24 met mijn zoontje en heb ik Dredge voor de vakantie op de Switch aangeschaft.

Maak de volgende zin af, een dag niet gegamed is een dag niet…

Ontspannen. Ik heb elke dag even een uurtje of meer nodig met een game, film of serie om de druk van de ketel te halen. Dat is voor mij de beste ontspanning.

Wist je dat je elke week prijzen kunt winnen in onze reageer & win?