Nederlandse SCHiM game komt bijna uit: 'Je speelt als de schim van een persoon'

Article
zondag, 16 juni 2024 om 12:00
schim nils thumbnail

Op 18 juli komt de Nederlandse game SCHiM uit, gemaakt door Ewoud van der Werf (22) en Nils Slijkerman (34). Slijkerman groeide op met Mario Kart, The Curse of Monkey Island en bouwde op zijn 16e een build voor World of Warcraft: Outcast. Nu komt SCHiM bijna uit en zijn we wel heel benieuwd wat dit voor game van Nederlandse bodem is.

Gefeliciteerd, jullie game is bijna uit. Voor wie is deze game bedoeld?

'Dankjewel! Na meer dan 4 jaar werken aan SCHiM is het supertof om hem eindelijk te kunnen delen. De game spreekt een aantal verschillende doelgroepen aan. De grootste groep spelers is in de leeftijdsgroep van 18-24 jaar maar we hebben ook veel spelers van 8-17 en 25-55 jaar. We vinden het mooi hoe bijvoorbeeld Disney en Pixar dat ook doen. Een ouder die met kind kijkt, ziet weer andere dingen.

Zo hebben we dat ook met SCHiM gedaan. Zo overkomt de hoofdpersoon bijvoorbeeld in het begin van het spel een aantal dingen die flink tegenzitten. Hij verliest zijn baan maar dat betekent voor een kind van 8 niet zo veel, dus vlak daarna is zijn fiets gestolen. We hebben tijdens het testen gezien dat jonge spelers daar gepassioneerd op reageren.

Het spel gaat ook over ouder worden. Je begint als kind en groeit op. Van oudere spelers die kinderen hebben horen we dat ze niet zichzelf zien maar hun kind. Het is voor ons fantastisch om te horen dat deze elementen over komen en dat het interpreteerbaar is voor de speler.'

Waar gaat het verhaal van deze game precies over?

'Je speelt als de schim van een persoon. In het begin is het een kind en ziet hij jou ook. Je kan rondspringen en spelen met het kind. Het begint heel makkelijk en vrij. In de eerste 10 minuten van het spel ga je door een aantal levensgebeurtenissen en zie je het kind ook ouder worden. Zo maak je onder andere mee dat hij speelt met vriendjes, de eerste jeugdliefde, slaagt voor zijn studie en nog een aantal momenten.

Dit gebeurt allemaal vrij snel en op een abstracte manier met animaties die we met motion capture hebben opgenomen. Er zit naast de tutorial ook geen tekst in het spel. Na het opgroeien loopt het allemaal mis en zoals ik eerder noemde verliest hij zijn baan en gebeuren er nog een aantal dingen die niet mee zitten. Hij struikelt en verliest hierbij zijn schim. Je ziet dat de verbinding verbroken raakt en het is dan aan jou om je weg terug te vinden naar je persoon die ondertussen in de wereld zijn plaats weer probeert te vinden.'

Ben je fulltime game designer of doe je nog meer in het dagelijks leven?

'Ik ben fulltime Game Designer en heb ruim 9 jaar geleden de game studio Extra Nice opgericht samen met Rando Wiltschek. Naast entertainment games maken we ook serious games met opdrachtgevers. Dat zijn games die naast leuk zijn een extra doel hebben, denk daarbij bijvoorbeeld aan educatieve games of andere toepassingen. Het is supertof om iemand spelenderwijs iets over te brengen. Ewoud werkt ook fulltime aan SCHiM als programmeur, 3D/technical artist en doet de console porting.'

Welke discussies hebben zich voorgedaan tijdens het ontwerpen van deze game tussen jou en Ewoud?

'We hebben over veel design keuzes goede discussies gehad. Het is altijd de afweging van wanneer iets duidelijk is en goed werkt ten opzichte van nog meer detail toevoegen. Dat was vooral voor het verhaal een uitdaging! Daar hebben we een flink aantal versies van gehad. We wisten wat we wilden vertellen maar de manier waarop heeft echt vele verschillende vormen gehad.'

Ik las dat allerlei gebieden in Nederland belangrijk zijn. Kun je daar wat meer over vertellen?

'Aan het begin van het design proces hadden we nog niet veel 3D modellen om de wereld mee in te delen. Om de levels snel op te zetten gebruikten we soms ook referenties vanuit onze omgeving. Van testers kregen we te horen dat ze die levels het allerleukste vonden. Voor buitenlandse spelers voelde het exotisch en Europees en voor Nederlanders herkenbaar.

Dit was voor ons een duidelijk moment en toen zijn we volledig de Nederlandse richting op gegaan. We hebben uiteindelijk meerdere steden en dorpen in Nederland gebruikt als inspiratie. Een aantal locaties zijn ook letterlijk te herkennen. Zo zit de Waterpoort van Sneek en het station van Leeuwarden duidelijk herkenbaar in het spel.'

Hoe lang zijn jullie bezig geweest met de ontwikkeling hiervan?

'De totale ontwikkeling heeft iets meer dan 4 jaar geduurd. In deze tijd hebben we veel verschillende taken en rollen vervuld en daarmee enorm veel nieuwe dingen geleerd. We zijn uiteindelijk met SCHiM ook voor het eerst in Japan en Amerika geweest. Dat waren geweldige ervaringen!

Hoeveel stuks moeten er verkocht worden, zodat jullie doel bereikt is?

'Dat is een vraag met veel lagen. Ons doel is daarbij denk ik het belangrijkste. Het zou mooi zijn als we in ieder geval de 4 jaar uitbetaald kunnen krijgen en ideaal gezien ook voor een aantal jaar extra zodat we een volgende game kunnen gaan maken zonder een gigantisch risico te lopen. We hebben de ontwikkeling van SCHiM zelf gefinancierd. We zijn niet de game-industrie ingegaan om rijk te worden. Dan hadden we veel beter een ander beroep kunnen kiezen. Uiteindelijk willen we iets moois maken om te delen met spelers over de hele wereld.'

Welk volgend project staat er op de agenda?

'Er zijn altijd ideeën maar echt concreet hebben we nog niet gekozen. Ik denk dat dat op dit moment ook nog niet kan. We zitten nu zo in de afronding van SCHiM dat er in onze wereld nu weinig anders lijkt te bestaan. Om dan met je hoofd in een ander project te zitten is erg afleidend.

We gaan SCHiM nog op een aantal leuke plekken en evenementen laten zien, ondertussen een aantal rustmomenten en wat vakantie inplannen en dan weer lekker om tafel om te kijken wat we dan gaan doen!'

Waar zie je jezelf over 5 jaar?

'Exact weet ik het nog niet. Ik weet wel zeker dat ik dan ook dingen maak. Zo lang het maar speels en interactief is zit het in mijn straatje. Wie weet hebben we dan bij Extra Nice ook een aantal extra werknemers aangenomen en werken we met een hecht team aan zowel entertainment als serious games. Eigen games maar ook in samenwerking met anderen.'

Meer weten over de game? Bezoek dan de officiële pagina.

Populair Nieuws