Dit moet je weten over virtual reality brillen!

Article
zaterdag, 14 november 2015 om 10:00
xgn google image
Virtual Reality geeft je de mogelijkheid om een wonderlijke virtuele wereld te betreden. Elke verschillende VR-bril doet dit op zijn eigen manier. Op Paris Games Week zijn we aan de slag gegaan met de Oculus Rift en de PlayStation VR, en recent hebben we de HTC Vive getest. In dit artikel worden deze virtual reality brillen met elkaar vergeleken.
Het gaat hierbij dus om een vergelijking tussen de Oculus Rift, de PlayStation VR (die vroeger de naam Project Morpheus droeg) en de HTC Vive. Dit zijn stuk voor stuk knappe staaltjes werk die je hoofd helemaal voor de gek kunnen houden. In dit artikel trekken we een vergelijking tussen deze brillen: op het gebied van overtuigingskracht, grafische prestaties en nog veel meer.

Oculus Rift - Trillende benen en onderbuikgevoel

We beginnen bij de Oculus Rift. Tijdens de Paris Games Week mochten we deze bril uitproberen tijdens een demo waarin je een achtbaanrit maakt. Wanneer je om je heen kijkt, zie je overal besneeuwde bergtoppen. Je kijkt naar onderen, waar je te zien krijgt dat je in een klein karretje zit dat een spoor volgt: een hele bizarre rit staat op het punt te beginnen.
Hoewel je natuurlijk diep vanbinnen weet dat het niet echt is, en dat je eigenlijk in een megadrukke hal in Parijs op een plastic stoeltje zit, worden je hersenen helemaal voor de gek gehouden. Je krijgt namelijk echt het gevoel alsof je in een achtbaan zit, compleet met het bekende onderbuikgevoel én met trillende benen na afloop. Stel je dat gevoel maar even voor, wat je krijgt wanneer je karretje steeds langzamer tegen het topje van een supersteile berg opklimt, waarna je met een enorme vaart naar beneden vliegt.
De Oculus Rift scoort op het gebied van overtuigendheid dus vrij hoog. Deze VR-bril houdt je lichaam compleet voor de gek. Maar het grootste minpunt tijdens deze demo, is dat je zelf eigenlijk niks kan doen. Je kan je hoofd bewegen, maar je hebt zelf geen invloed op wat er gebeurt: je enige optie is om te blijven zitten en rond te kijken.
Verder zit de bril ook niet optimaal op je hoofd, waardoor je enigzins uit de VR-ervaring wordt gehaald. Zo kijk je niet altijd perfect de bril in, waardoor het beeld wazig wordt of scheef gaat zitten. Ook op het gebied van grafische prestaties scoorde de Oculus Rift minder hoog dan de andere twee virtual reality brillen: soms vervormde het beeld op een rare manier, en het verliep allemaal wat minder soepel.

PlayStation VR - Virtuele vijanden neerschieten

Dan de PlayStation VR, die we ook tijdens de Paris Games Week getest hebben. Het ging hierbij om een demo van London: The Heist. Aan het begin van de demo zit je op een stoel, met een imposante en nogal boze (en mislukte) Vin Diesel lookalike voor je, die al zwaaiend met een pistool vrij bedreigend moet zijn. Hierbij ligt de nadruk op ‘moet zijn’: aangezien de demo in het Frans was maakten de bedreigingen niet veel indruk.
Vervolgens word je opgedragen om te gaan staan, en kom je in een soort bank terecht waar je achter een bureau staat. Met gebruik van de PlayStation Move controllers open je verschillende laatjes, tot je een sleutel hebt gevonden. Vervolgens stop je de gevonden sleutel in het sleutelgat van een kluis, maak je een draaibeweging met je hand en springt de kluis open, waarna een grote diamant tevoorschijn komt.
Het moment waarop je deze diamant pakt gaat er een luid alarm af. Vanuit alle hoeken komen vijanden opduiken, met slechts één doel: jou een kopje kleiner maken. Maar laat jij nu net eerder tijdens je zoektocht naar de kluissleutel een pistool gevonden hebben, handig!
Vervolgens is het dus de taak deze vijanden neer te schieten. Met de Move controller en je virtuele hand die een pistool vasthoudt richt jij op vijanden, om vervolgens de trekker (de trigger aan de achterkant van de controller) over te halen. Natuurlijk kan je niet stil blijven staan wanneer je onder vuur ligt, dus maak je via bukbewegingen gebruik van cover. Door een magazijn op te pakken met je ene hand, en deze naar het pistool te brengen dat je in je andere hand vasthoudt, herlaad je jouw wapen.
Dit is toch wel de meest vette virtual reality demo die we tot nu toe hebben gespeeld. Hoewel je niet echt de kans kreeg zelf rond te lopen, kreeg je wel een hoop actie voorgeschoteld: want hoe vet is het om zelf te richten op een vijand, en vervolgens een virtuele trekker over te halen?! Vooral het bukken voor cover en het richten maakten de ervaring af, waardoor het een hele vette virtual reality ervaring werd, die veel te kort duurde.
We wilden eigenlijk meteen nog een keer! Verder scoorde de PlayStation VR op grafisch gebied ook goed: het zag er allemaal vrij overtuigend uit, maar niet à la andere geteasde games als Robinson: The Journey (bekijk die trailer, je krijgt geen spijt!). De bril zat bovendien vrij goed op je hoofd, maar toch nog niet echt ideaal: je kreeg af en toe de neiging om hem wat te bewegen of te verzetten.

HTC Vive - Rondlopen in een virtuele wereld

Als laatste in dit lijste met virtual reality brillen behandelen we de HTC Vive, de VR-bril van HTC die we een paar weken geleden tijdens een hands-on demonstratie mochten testen. Deze demo was opgebouwd uit een hoop verschillende demonstraties: zo werd je op de bodem van de oceaan geplaatst en mocht je kennismaken met een enorme walvis, werd je in een keuken geplaatst om een virtuele maaltijd klaar te maken, mocht je de kunstenaar uithangen door virtuele tekeningen te maken en kreeg je een kijkje in de wereld van DOTA 2.
Wat vooral opviel tijdens het uitproberen van de HTC Vive, was de hoeveelheid vrijheid die deze bril bracht. Je kon namelijk zonder problemen rondlopen in deze virtuele wereld: via sensoren die in de hoeken van de kamer hingen, wist de HTC Vive precies waar jij je bevond. Zo kwamen er rasters in beeld wanneer je te dicht bij de muur in de buurt kwam, waardoor jij wist dat je een stapje terug moest nemen. Deze vrijheid werd toch gemist bij het uitproberen van de andere virtual reality brillen.
Verder was de HTC Vive enorm vloeiend, het voelde allemaal enorm soepel aan en de demo’s oogden prachtig. Je werd dan ook helemaal ondergedompeld in een virtuele wereld, en het bracht een zeer overtuigende virtual reality ervaring. Deze bril zat ook vrij comfortabel en stabiel: je kreeg niet vaak de neiging om deze te verzetten.

Alle virtual reality brillen op een rijtje

Uiteindelijk zijn we over alle drie geteste virtual reality brillen enorm te spreken. Ze boden stuk voor stuk een overtuigende ervaring: van trillend op je benen staan, tot duiken om in cover te blijven, tot rondlopen in een virtuele wereld.
Ze schotelen bovendien alle drie de gebruiker een mooie virtuele wereld voor, maar op het grafische gebied wint de HTC Vive toch wel. Deze bril biedt namelijk de meest mooie, vloeiende en realistische ervaring die we tot nu toe hebben meegemaakt.
Hoewel de brillen allemaal vrij comfortabel zijn, heb je bij elke bril toch wat last dat ze na een tijdje ongemakkelijk gaan zitten. Hierdoor wil je de bril even verschuiven, maar dat gaat niet altijd even makkelijk aangezien het vrij grote dingen zijn. Dit kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat deze virtual reality brillen door een hele hoop mensen getest worden, en daardoor niet precies afgesteld zijn op elk hoofd.
Bovendien hebben we wel gemerkt dat virtual reality en lenzen niet perfect samengaan. Wanneer je een tijdje zo’n bril op je hoofd hebt, drogen je lenzen uit en gaan ze wat ongemakkelijk zitten. Dit is echter slechts een kleine smet op de anderzijds overweldigende ervaringen, maar het is toch wat jammer voor de gamers met lenzen onder ons.
Zo blijkt maar dat elke VR-bril een unieke ervaring biedt, die eigenlijk lastig met elkaar te vergelijken zijn. Verschillende virtual reality brillen scoren beter op verschillende punten. Wij zijn in ieder geval enthousiast!

Populair Nieuws