Dissidia Final Fantasy NT features - Op de vuist met Final Fantasy

Article
woensdag, 01 november 2017 om 11:29
xgn google image
Final Fantasy is een franchise die durft te experimenteren, zo ondervonden wij onlangs op een buitenlandse perstrip. Het oeroude turn-based systeem gaat hand in hand met de razend populaire MMORPG adaptatie. Een iets minder bekende zijde, de brawler-kant, staat klaar om de veelzijdigheid van de serie te laten zien. Hoe de fighting game uit de hoek komt, lees je in de Dissidia Final Fantasy NT features.
Handheld en arcade fanaten hebben wellicht honderden uren gedraaid met de originele Dissidia games, een aftakking waarbij beruchte en beroemde personages het op de hak met elkaar nemen door middel van realtime combat. Op 30 januari 2018 steekt de serie ook de kop op bij Sony’s krachtigste consolegeneratie, de PlayStation 4. Onder de naam Dissidia Final Fantasy NT deel je rake klappen uit met een snelheid die zelfs Noctis’ warpstrikes doen verbleken.

Favoriete personages

Net als de originele Dissidia games komt NT met een cast die opgetrommeld is uit de 30 jaar lange Final Fantasy geschiedenis. Alhoewel de personagelijst zo goed als één op één gekopieerd van de arcadeversie, introduceert de normale PS4 editie een aantal nieuwe gezichten zoals Noctis en Ramza. Wat is nou mooier voor de Final Fantasy liefhebber dan rondhuppelen met Kefka of de gevaarlijke Garland!
Ichiro Hazama, Square Enix’s Division Executive van Dissidia Final Fantasy NT, stelt dat er met de release van de game ongeveer 26 verschillende personages beschikbaar zullen zijn. Dit aantal wordt post-launch nog flink opgevoerd, maar zullen achter microtransacties vergrendeld zitten. Toch hoef je niet bang te zijn dat je enige kracht en plezier ontnomen wordt, want de producer heeft verzekerd dat het behouden van de balans één van de prioriteiten van de gameplay is.
Elk personage heeft zijn eigen stem en persoonlijkheid zoals je dat gewend bent van de corresponderende Final Fantasy game. Bovendien kan je in de lobby van een match per character 16 distinctieve voicelines spammen om contact te houden met je teamgenoten, of om de vijand flink uit te dagen. Wanneer deze eerste kennismaking met de andere vijf spelers omgezet wordt in de combat gameplay begint het echte feest.
120826 1

Unieke aanvallen

De Dissidia Final Fantasy NT gameplay is precies wat je ervan verwacht, maar dan met nog veel meer extra features. Op het gebied van inhoud is het eigenlijk een opgepoetste versie van de arcade release uit 2015, dus een wereld van verschil is niet snel te merken. Dat neemt niet weg dat het vechtsysteem niet indrukwekkend in elkaar zit noch aan vernieuwing ontbreekt. Ten opzichte van de voor publiek eerder uitgebrachte Dissidia Final Fantasy (2008) en Dissidia 012 Final Fantasy (2011) voor de PSP, is er immense vooruitgang geboekt.
Het grootste verschil is het feit dat matches niet langer meer uit twee figuren bestaan die het tegen elkaar opnemen, maar NT zich richt op zes man combat! In teams van drie wordt snelheid, samenwerking en plezier enorm vergroot, zowel tegen AI als online spelers. Het strategische element, de samenstelling van het team door middel van verschillende rollen, is hierbij van levensbelang. Het inzetten van drie assassins is namelijk vrij kansloos als de tegenstanders de zwaarder bepantserde Vanguard klasse hebben.
Voor de rest werkt Dissidia Final Fantasy NT met het oorspronkelijke HP en Bravery points systeem. Met succesvolle Bravery aanvallen bouw je Bravery op, terwijl je die van de vijand afpikt. De HP-vaardigheid zet deze eerder genoemde waardes om in een schade die direct invloed heeft op de levenspunten van de tegenstander, waardoor het mogelijk wordt om een vijand met letterlijk één klap de arena uit te meppen.
Naast HP en Bravery attacks keren de zogeheten EX Skills terug. Deze unieke aanvallen of (de)buffs hebben een lange herlaadtijd, maar zijn erg krachtig of behulpzaam. Elk personage kan een bijbehorende unieke EX-aanval doen die herkenbaar is uit de oorspronkelijke Final Fantasy games. Tel daarbij ook nog eens op dat het chaotische springen, blocken, dashen en sidesteppen aanwezig is, en je hebt de Dissidia game waar je op zit te wachten.
120827

Een bekend pad

Mijn god Ramuh, wat is Dissidia NT één grote verzameling aan Final Fantasy hoogtepunten. Wat je kan verwachten is het uitvoeren van unieke personage moves die tig jaar geleden al als watermerk de boeken in zijn gegaan. In Dissidia NT doet Cloud Strife’s Omnislash fans van Final Fantasy VII Watertanden, maar ook voor niet bekenden van desbetreffende oorsprong ziet het er spectaculair uit. De signature moves van de figuren leggen de lat hoog voor de verdere collage aan FF-fragmenten.
Naast iconische aanvallen schieten er even zo bekende soundtracks voorbij. Ritmisch knoppen bashen op de maat van Final Fantasy 4’s muziek is zeker niet verkeerd. Evenmin zijn de goddelijke summons van bijvoorbeeld Ifrit of Bahamuth onder de duim te houden wanneer zij het strijdveld betreden. Het vernietigen van de kristallen om de hogere wezens op te roepen zorgt voor klamme handjes en vooral veel enthousiasme als het eindelijk lukt.
120828

Flitsend!

Over het grafische visuele aspecten van de game kunnen wij na een hands-on heel erg kort over zijn. Deze steken namelijk subliem in elkaar! De arcadeversie heeft een grote schoonmaakbeurt gehad waarbij zowel de personages als omgevingen en aanvallen van je beeldscherm af spatten. Een brawler zo glad gestreken als deze kom je niet heel vaak tegen.
Alle personages kennen erg veel detail, arena’s zijn smetteloos en de verschillende effecten zijn wonderbaarlijk. Het is duidelijk dat Team Ninja zijn best doet om meer dan een luie port van de game te creëren. Het beste is nog dat het spel op een stabiele 60 fps blijft hangen om de ervaring te verbeteren. Ichiro Hazama heeft zelfs gesteld dat er PS4 Pro ondersteuning onderweg is!
120831

Niet alleen vechten

Dissidia Final Fantasy NT heeft net zoals zijn voorganger (niet de arcade versie) een soort van singleplayer verhaal dat niet helemaal via de traditionele rollen verloopt. Zo was de storyline ondergeschikt aan de vernietigende klappen die uitgedeeld werden. Alhoewel dit niet geheel verrassend is voor een pure fighting game, hoopt het nieuwe deel toch enige afwisseling door te brengen om de verhaallijn meer om het lijf te geven.
Spelers krijgen in totaal zo’n 60 minuten aan tussenfilmpjes waarbij meer wordt uitgelegd over de omstandigheden omtrent de game. Het verhaal van Dissidia NT neemt niet strijd tussen Kosmos en Chaos over uit de klassieker, maar komt met een spiksplinternieuwe lore. De franchise zal wel moeten, want hoe wil je anders verklaren dat alle figuren samen komen in één titanische strijd?
Het voortgang boeken door missies in een bepaalde volgorde te spelen wordt met Dissidia NT overboord gegooid. Zo moet je deze vrijspelen door, zo is ons verteld door Hazama, een bepaalde valuta te verzamelen door willekeurige modi en battles erdoor heen te jagen. Dit kan je in je eentje doen, maar ook het spelen met andere mensen levert je meer inzicht op over wat er precies tijdens NT aan de hand is.
Als Dissidia NT de trend voortzet, lijkt januari 2018 een heel interessante maand te worden voor de Final Fantasy franchise. Andere brawler en fighting games mogen oppassen, want met een de komst van een PS4 versie gaan deze Dissidia Final Fantasy NT features hoge ogen gooien.

Populair Nieuws