Deze verrassende Snapchat feiten maken de app interessant voor iedere sociale media strategie

Article
zondag, 23 februari 2020 om 9:30
snaphatf1582060087
Als je wil gaan adverteren of aan de slag wil met een sociale media strategie, dan denk je al snel aan platformen als Instagram en Facebook. Maar heb je al eens aan Snapchat gedacht? Deze app ligt misschien niet zo voor de hand, maar is een hele goede manier om gezien te worden. Wij zetten zes Snapchat feiten op een rijtje die je moet weten (ook als je een marketeer bent!)

Terug van weggeweest

We openen deze lijst van snapchat feiten met de belangrijkste melding: Snapchat is weer helemaal terug! De app was even wat minder populair, maar de trend is gekeerd en de gebruikersaantallen stijgen weer.
Het aantal gebruikers van de sociale media app daalde in 2018 naar 2,4 miljoen gebruikers, maar is afgelopen jaar weer opgeklommen naar 2,8 miljoen actieve Snapchatters. De app heeft er in 2019 maar liefst 310.000 nieuwe gebruikers bij gekregen en klimt daarmee weer flink.
Cijfers afkomstig uit het sociale media onderzoek 2019 van Newcom.
snapchat 5f1582061185

Een flink bereik

Nu is Snapchat niet de allergrootste sociale media van dit moment, maar het bereik van de app is behoorlijk. Dit komt door het aantal actieve gebruikers in de app en de tijd die ze daar besteden. De gemiddelde Snapchat gebruiker besteedt volgens een onderzoek van SearchengineJournal.com ongeveer 30 minuten per dag in de app. Meer dan de helft van de Snapchat gebruikers is daarbij vrouwelijk.
Daarnaast komt het onderzoek met de melding dat meer dan de helft van de gebruikers daadwerkelijk elke dag actief is op Snapchat. De helft daarvan is zelfs meerdere malen per dag te vinden op de sociale media. In Nederland is ruim 1,5 miljoen gebruikers elke dag actief op de app. Dat betekent volgens deze percentages een potentieel bereik met jouw Snaps van ruim 800.000 gebruikers. Dat is een behoorlijk aantal gebruikers dat jouw Snaps kan zien. Vergeet daarbij niet dat mensen Snaps kunnen opslaan en zelfs delen op andere sociale media zoals Instagram.
snapchat 4f1616491251

Langdurende verhalen maken

Snapchat is anders dan andere sociale media platformen. De app laat je voor korte perioden verhalen plaatsen die daarna weer weg zijn. Dit kan op verschillende manieren die de app verrassend veelzijdig maken. Wist je bijvoorbeeld dat je met Persoonlijke verhalen, Privé verhalen en Geo-verhalen een langdurende reeks Snaps neer kunt zetten?
Als je jouw volgers prikkelt om Snaps toe te voegen aan een verhaal, blijft het verhaal bestaan. Telkens wanneer er een Snap toegevoegd wordt aan het verhaal dat je gemaakt hebt verlengt Snapchat de levensduur met 24 uur. Als er gedurende die tijd niks meer bij komt, verdwijnt het verhaal. Een ideale manier om een binding te creëren met je volgers dus!
snapchat 3f1582061077

Gericht bereik opzetten met geografische verhalen

Snapchat biedt ook de unieke mogelijkheid om een Geo-verhaal te maken. Dit is een verhaal dat je in een bepaalde omgeving kunt plaatsen, waardoor iedereen die daar is dát verhaal te zien kan krijgen. Mensen die in de buurt zijn van je gekozen locatie kunnen ook dingen toevoegen aan je verhaal waardoor deze langer in de lucht blijft.
Het is een erg toffe manier om Snapchatters in een bepaalde omgeving te bereiken of om een actie op te zeten voor iedereen in die omgeving. Bedenk wel dat je, wanneer je deze verhalen gebruikt, andere Snapchatters niet bereikt met je gedeelde ervaringen.
snapchat 2f1582061045

Je eigen lenzen maken

Snapchat biedt je niet alleen een selecteerbaar bereik. De app laat je ook je eigen persoonlijkheid vangen in bijvoorbeeld aangepaste lenzen. Er zijn al miljoenen gebruikers die aan de slag gegaan zijn met lenzen. Deze lenzen die je in de Lens Studio vindt, zijn de ideale manier om je marketingstrategie toe te passen en je bereik te vergroten.
Als je een succesvolle lens maakt en die toepast in je Snaps, wordt je meer gezien. Als je daarbij de lens ook nog eens beschikbaar maakt voor anderen (en natuurlijk interessante Snaps maakt), is de kans behoorlijk groot dat mensen je gaan volgen.
snapchat 6f1582060997

Bijna altijd met geluid aan

De bedoeling van Snapchat is dat er korte video’s of foto’s gemaakt worden die gedeeld kunnen worden. In tegenstelling tot andere sociale media worden de verhalen op Snapchat negen van de tien keer met geluid aan bekeken. Dat maakt Snapchat ideaal om te gebruiken om jouw boodschap over te brengen.
Als je probeert om als influencer te groeien of simpelweg jezelf meer wil laten zien, dan kan dit dus perfect inclusief geluid op de sociale media. Het is een perfecte manier om je sociale media strategie op los te laten en jouw verhaal te vertellen. Wist je trouwens dat Snapchat de verticale video advertenties groot gemaakt heeft? Dat kan de app ook voor jou (of je merk) doen!

Je marketing strategie bepalen met deze verrassende Snapchat feiten

Met deze Snapchat feiten kun je je gezicht op een unieke manier laten zien in Snapchat. Heb jij nog een tof Snapchat feitje dat hier niet tussen staat? Deel deze dan in de reacties hieronder!