Deze Devil May Cry 5 details vielen ons op [gespeeld op gamescom]

    Devil May Cry 5 was tijdens gamescom 2018 voor het eerst speelbaar en wij waren er als de kippen bij om de game een slinger te geven. Gelukkig stelde de game niet teleur. Dit zijn de vijf Devil May Cry 5 details die ons opvielen tijdens het spelen van de game!

    Devil Breaker

    Hoofdpersonage Nero heeft een nieuwe robotarm genaamd de Devil Breaker, die een essentieel onderdeel van de gameplay vormt. Door de B-knop in te drukken maak je gebruik van je arm die verschillende krachten kan hebben. In onze Devil May Cry 5 speelsessie konden we twee verschillende krachten gebruiken: Overture en Gerbern.

    Overture kent een aanval die de game een demolishing shockwave noemt. Dit is een sterke elektrische aanval die goed dient als einde van een combo. De andere, Gerbern, heeft een verschillende functie. In plaats van een aanval zorgt Gerbern voor een soort boost naar voren die je kan gebruiken om snel weg te komen (of juist naar vijanden toe lanceren!).

    Wanneer je de B-knop ingedrukt houdt kan je de Devil Breaker opladen en loslaten voor een versterkte versie van Overture of Gerbern. Wanneer je dit doet raak je de arm kwijt. Geen zorgen, want door het level versperd liggen de armen letterlijk voor het oprapen. Het komt dus niet vaak voor dat je zonder een Devil Breaker komt te zitten.

    Aantrekkingskracht

    Naast de aanvallen die je met de Devil Breaker kan doen, heeft de robotarm ook een andere functie. Door LB en B tegelijkertijd in te drukken zorg je ervoor dat de arm die je op dat moment aan hebt ontploft. Hiermee wissel je naar de volgende arm, of in ons geval naar de enige andere arm die aanwezig was. Het zorgt er ook voor dat vijanden die om je heen zwermen tijdelijk weggeblazen worden, zodat je snel weg kan komen als je het gevoel krijgt dat je overweldigd wordt.

    Aan de andere kant kun je ook het compleet tegenovergestelde doen. Druk RB en B in en je zorgt dat je een vijand juist naar je toe trekt. Dit kan van pas komen wanneer je ze bijvoorbeeld met een paar zwaardslagen weggemept hebt, of juist net een combo wil beginnen. Aan de andere kun je bij eindbazen juist jezelf naar hen toe trekken om van dichtbij op ze in te hakken.

    Dit creëert een interessante dynamiek waar je al de eerder genoemde moves combineert met het afstoten en aantrekken. Wij zijn benieuwd welke Devil Breakers er nog meer in de game te vinden zullen zijn. We zullen moeten wachten tot Capcom meer Devil May Cry 5 details aankondigt.

    Stijlvolle actie en veel Devil May Cry 5 details

    Eén van de kernbeginselen van Devil May Cry is en zal altijd de ‘coolheid’ van het hoofdpersonage zijn. Dit is oppervlakkig terug te zien in het uiterlijk en gedrag van Nero, die je in de game bestuurt, en vooral in de manier waarop de game speelt. Dit komt vooral door de presentatie van de game. Alles heeft een lekker overdreven sausje en zelfs onze korte tijd met de game toverde een glimlach op ons gezicht.

    Allereerst kwam dit door de graphics. De RE Engine waar de game op gebouwd is, hebben we al zien schitteren in Resident Evil 7: Biohazard, waar we vooral getrakteerd werden op gore monsters en verschrikkelijke taferelen. In Devil May Cry 5 is dit ook enigszins aanwezig bij de monsters waar je tegen vecht, maar het laat bovenal zien dat de RE Engine heel veelzijdig is. De game liep bijvoorbeeld heerlijk soepel op de Xbox One X, met geen haperingen in de framerate.

    Daarnaast droegen de kleine details bij aan de sfeer die de game probeert neer te zetten. Lekker overdreven actie waar je compleet los kan gaan met allerlei gekke moves. Het enige nadeel is dat de demo die wij speelden nogal makkelijk was; de vijanden vielen nauwelijks aan en bleven vooral stilstaan. Hopelijk heeft de volledige game meer uitdaging dan het stuk dat we nu gezien hebben.

    Goed kan altijd beter

    Nero is van zichzelf al een coole gast, maar dat kan altijd beter. Eén van de details die we over Devil May Cry 5 te weten kwamen, is dat je upgrades kan kopen. Middenin levels kun je namelijk verlaten telefooncellen vinden met een rinkelende telefoon. Wanneer Nero de telefoon opneemt komt het nieuwe personages Nico langs in een busje met het Devil May Cry logo, die we in de eerste trailer konden zien.

    Jammer genoeg was deze winkel uitgeschakeld in de demo die wij speelden, dus we kunnen je niet vertellen wat er precies gekocht kan worden. Mogelijk zijn dit andere moves, Devil Breakers of upgrades. Wat je ook koopt, de valuta krijg je door vijanden in de pan te hakken.

    Gigantische eindbazen

    Onze gameplay demo eindigde met een gigantische demonische eindbaas, die het gevecht begon door eerst een auto de kant van Nero op te slingeren. Dit torenhoge monster zag er lekker ranzig uit en had een bijpassende overdreven lage stem. Er zit maar één ding op: helemaal in de pan hakken.

    Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. De eindbaas had een flinke levensbalk en in plaats van een buik had hij een grote gapende mond. Wanneer hij de mond opende zoog hij allerlei elementen uit de omgeving op, om ze vervolgens als een soort gesmolten lava weer uit te spugen. De truc was om LB in drukken zodra hij dit deed om zo de aanval te ontwijken.

    Tijdens deze eindbaas werd ook meteen duidelijk hoe goed je gebruik moet maken van al je verschillende skills om ervoor te zorgen dat je niet geraakt wordt. Wij zoefden naar de baas, hakten flink op hem in om vervolgens snel weg te springen om zijn zwaaiende armen te ontwijken.

    Kortom, Devil May Cry 5 wordt weer een enorm actievol spektakel. De game komt op 8 maart 2019 naar de PlayStation 4 en Xbox One.

    Devil May Cry 5

    Verkijgbaar vanaf 8 march 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.