Destiny The Taken King release - In geprek met Jesse van Dijk

Article
dinsdag, 15 september 2015 om 10:54
xgn google image
Het is dan eindelijk zo ver: de nieuwe DLC voor Destiny is er! Vandaag is de Destiny The Taken King release, en hiermee wordt een totaal nieuw hoofdstuk voor Destiny ingeluid. Hoog tijd om eens om de tafel te zitten met Jesse van Dijk, lead concept artist bij Bungie!
The Taken King is alweer het derde uitbreidingspakket voor Destiny. Deze expansie biedt spelers nieuwe verhaalmissies, nieuwe strikes, een nieuwe raid, nieuwe mogelijkheden voor de PvP multiplayer en nog een hele hoop andere vernieuwingen.
Eigenlijk luidt Destiny met The Taken King een compleet nieuw hoofdstuk in, waarbij zelfs de al bestaande gameplay wordt aangepast. Denk bijvoorbeeld aan de veranderde stem van je trouwe metgezel de Ghost, of de veranderingen die de wapens en gear doorgaan. Ook het levelen van de personages in Destiny gaat vanaf nu anders in zijn werk: het nogal aparte light-systeem is nu ingewisseld voor een normaal systeem waarbij je levelt door middel van het verdienen van XP.

Verwachtingen van The Taken King DLC

The Taken King gaat dus een hoop veranderingen bieden, waarvan bestaande spelers al een voorproefje hebben gekregen naar aanleiding van de Destiny 2.0 update van vorige week. Volgens Jesse is The Taken King het resultaat van de lessen die Bungie heeft geleerd van het eerste jaar Destiny. Zo laat hij weten dat er eigenlijk niet één systeem in Destiny bestaat dat niet op een bepaalde manier geoptimaliseerd is, waar de aanpassingen aan het light-systeem een voorbeeld van zijn:
The Taken King voegt daarnaast onder andere een nieuwe raid, nieuwe strikes, PVP maps en modi, een hele hoop nieuwe verhaalmissies en nieuwe cinematics aan Destiny toe. Volgens Jesse is er zoveel mogelijk content in The Taken King gepropt. Spelers kunnen dus een verse lading nieuwe content verwachten van deze expansie, en Jesse gaat zelfs zo ver om te zeggen dat The Taken King een totaal nieuwe spelervaring biedt:
78298

Nieuwe locatie The Dreadnaught brengt veel ontdekkingen

Een van de dingen die de Destiny The Taken King release ons gaat brengen, is een nieuwe locatie genaamd The Dreadnaught. Jesse vertelt dat deze Dreadnaught zich ‘in orbit’ rond de planeet Saturnus bevindt, en lacht even omdat hij de vertaling kwijt is: “Wacht even hoor, nu moet ik dit eventjes gaan vertalen.”
Het is dus de eerste keer dat spelers naar Saturnus kunnen reizen, maar landen op Saturnus is natuurlijk niet mogelijk aangezien deze planeet uit gas bestaat, een gas giant volgens Jesse, nog compleet in Amerikaanse stijl. Nu is deze Dreadnaught niet zomaar een nieuwe locatie, maar Jesse laat weten dat hier heel veel werk in is gestoken:
Over het precieze aantal nieuwe missies kan Jesse nog geen uitspraak doen. Wel laat hij weten dat de manier waarop het verhaal verteld wordt ook aan grote veranderingen ondergaat. Dit komt onder andere in de vorm van een quest tracker, om de vooruitgang in je quests duidelijker te maken. Zo is het beter te zien waar je precies mee bezig bent en wat je nog moet doen.
Verder is de rol van de cinematics ook een stuk opgeschroefd in The Taken King, waar je een glimp van kan opvangen in de nieuwe Cinematic Trailer bovenaan deze pagina.
78299

The Taken King is het nieuwe hoofdstuk in Destiny

Bij de Destiny The Taken King release zal het uitbreidingspakket apart te downloaden zijn, of aan te schaffen samen met de Legendary Edition bundel. Het valt natuurlijk op dat The Taken King wel twee keer zo duur is als de voorgaande DLC pakketten. Jesse legt uit dat deze DLC uitbreidingen niet met elkaar te vergelijken zijn:
Nu kunnen beginnende Destiny spelers gelijk de Legendary Edition (Destiny + The Dark Below DLC + House of Wolves DLC + The Taken King DLC) aanschaffen voor zo’n 60 euro, terwijl vorig jaar spelers dit bedrag neerlegden voor alleen Destiny. Jesse laat weten dat Bungie maatregelen heeft genomen om spelers van het eerste uur niet te benadelen, zoals bijvoorbeeld de VIP Rewards, die onder andere een unieke sparrow, armor shader en embleem bevatten:
Verder laat Jesse weten onder andere veel werk te hebben gedaan voor de nieuwe exotische wapens, waar hij helaas nog niet te veel over mag zeggen. Als lead concept artist staat hij aan het hoofd van een team van acht concept artists, waarmee hij ontwerpen voor het spel maakt. We zijn dan ook benieuwd of we deze ontwerpen van Jesse na de Destiny The Taken King release in het spel terug kunnen zien:
78300

Op naar Amerika voor een baan bij Bungie

Jesse van Dijk heeft een aantal jaar geleden ons koude kikkerlandje ingeruild voor de Amerikaanse stad Seattle, in de volgens hem "enorm mooie omgeving van de Pacific Northwest". Op de vraag hoe hij eigenlijk bij Bungie terecht is gekomen, geeft hij een bescheiden antwoord:
We vragen ons ook natuurlijk af hoe zo’n Amerikaanse werkdag op het kantoor van Bungie er uitziet. Waar is een lead concept artist de hele dag mee bezig? Jesse legt uit dat het op de hoogte zijn van de vorderingen in Destiny een belangrijk onderdeel van zijn werk is. 's Ochtends gaat hij vaak bezig met de nieuwe builds die 's nachts zijn gebouwd, en test hij nieuwe stukken uit het spel.
Verder is het ook belangrijk om te weten waar de ontwikkeling van nieuwe stukken Destiny zich bevindt, en waar de mensen die dit ontwikkelen precies mee bezig zijn. Soms doet het team van Jesse hier al meteen werk voor, door bijvoorbeeld groffe schetsen naar andere delen van het ontwikkelingsproces op te sturen. Maar de nadruk van de baan ligt natuurlijk op het ontwerpen:
Nu was het verhuizen naar Amerika iets wat Jesse totaal niet had voorzien. Maar waar ziet hij zich over vijf jaar? Hierop antwoordt Jesse dat sinds hij naar Amerika verhuist is, hij zichzelf voorgenomen heeft om nooit meer lange termijnplannen te maken:
Er zijn wel zaken waar hij toegeeft over na te denken, zo noemt hij als voorbeeld de baan van Art Director voor een project als Destiny. Jaren geleden is Jesse overigens begonnen met een eigen project, een eigen wereld die hij is begonnen te bouwen. Ook hier zou hij wel eens wat meer druk achter willen zetten. Maar ook de gameindustrie bevalt Jesse tot nu toe nog zeer goed.
78301

Het succes van Destiny

Destiny is nu al meer dan een jaar uit, en nog steeds razend populair. Eigenlijk slaagt Destiny waar sommige andere games genadeloos falen. Volgens Jesse ligt de succesfactor van Destiny in de sociale kern van het spel:
Destiny is zeker een sociaal spel in hart en nieren. Neem de strikes als voorbeeld, waar je met een groepje van drie spelers een grote uitdaging aangaat. De raids bieden spelers nog een grotere uitdaging, maar hier heb je een team van zes spelers voor nodig, zonder de hulp van matchmaking. Sommige spelers kunnen dus met moeite aan een team komen om deze raids te voltooien, en Jesse laat weten dat dit ook een discussiepunt binnen Bungie is:
78303

Wat brengt de toekomst voor Destiny?

Op dit moment draait natuurlijk alles om de Destiny The Taken King release, maar wat ligt er eigenlijk verder voor Destiny in het verschiet? Zo zijn er nog geen aankondigingen gedaan over een vierde DLC pakket, maar volgens Jesse zijn er vanaf het prille begin van Destiny al plannen om van Destiny een heel lange termijnproject te maken, waarbij zelfs de term 10 jaar genoemd werd.
Uiteraard heeft Bungie de bedoeling om in de toekomst de wereld van Destiny te blijven ondersteunen en veranderen. Dat er op gegeven moment dus nieuwe Destiny content komt, is zeker. Maar hoeveel, wanneer en wat, kan nog niet worden gezegd. Hetzelfde geldt voor de release van een game als Destiny 2, of een mogelijkheid voor een PC release. "Helaas pindakaas", lacht Jesse.
De Destiny The Taken King release moet dus voor een geheel nieuwe gameplay ervaring zorgen, zowel voor bestaande spelers als nieuwe spelers:
De Destiny The Taken King release is vandaag voor de Xbox One, Xbox 360, PS4 en de PS3. Voor meer informatie over alle veranderingen die deze DLC gaat bieden, kan je terecht in onze special over de Destiny 2.0 details.

Populair Nieuws

Laatste Reacties