Destiny: de invloed van Halo (Bungie!)

Article
maandag, 08 september 2014 om 10:30
xgn google image
Bungie is inmiddels een gevestigde en bijna legendarische ontwikkelaar op het gebied van shooters. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren vooral gewerkt aan de sci-fi shooter Halo, en komt op 9 september met iets nieuws: Destiny, een first-person shooter die veel weg heeft van Halo. In deze special kijken we naar de invloed die Halo heeft gehad op de nieuwe game.

De verhaallijn

Destiny zal niet een revolutionaire verhaalvertelling krijgen, maar zal zich veel meer focussen op de actie in de game. Het verhaal waarin de mensheid bijna uitgeroeid wordt en het op een haar na overleeft, is niet nieuw. Maar dat is volgens Bungie ook niet erg, want de ontwikkelaar houdt het graag simpel en begrijpelijk.
Dit deed Bungie in Halo ook al; je speelt missie op missie, en zo ontvouwt zich het verhaal van begin tot eind. Destiny zal dit idee wel volgen, maar toch pakt de game het deels anders aan. Het verhaal van de game is lineair, maar je zult het op je eigen gemak kunnen ontdekken. Tussen de missies door heb je namelijk alle vrijheid en dat maakt een groot verschil. Hoewel het in de kern dus invloeden kent uit Halo, zal Destiny je alle ruimte geven om het verhaal door te spelen.
24278

De wereld en de omgeving

Halo kende een prachtige, ietwat duistere, wereld met mooie landschappen, planeten aan de heldere horizon en veel variatie in natuur. Dit zal in Destiny niet anders zijn, sterker nog: het zal alleen maar uitgebreider worden. De stijl van de omgevingen zal wel in een zelfde stijl zijn als die uit Halo. Oké, het is science fiction, dus daar hoort zo’n wereld, maar als je kijkt naar de manier waarop de werelden van Destiny in elkaar steken, dan kun je niet ontkennen dat het wat weg heeft van Halo.
Ook de manier hoe de levels zijn opgebouwd hebben een dikke vette Bungie-stempel: grote open vlaktes die afgewisseld worden met nauwe gangetjes waren al te vinden in Halo. Gelukkig biedt Destiny veel meer vrijheid dan de redelijk lineaire levels uit de Halo-serie.
24279

Multiplayer

Destiny zal veel om samenspel draaien, iets waar Halo ook groot mee is geworden. De multiplayer in Halo zorgde voor vele uren meer speelplezier, en was ook tot in de puntjes verzorgd: goede maps, een juiste balans in wapens en een gevarieerd aanbod aan speltypes maakte een van de beste multiplayers in games. Bungie’s ervaring hiermee zullen zij dan ook meenemen naar Destiny, wat belangrijk is aangezien je de planeten het beste kunt ontdekken met andere spelers. Hoewel Destiny zich meer zal focussen op samenspel, kent de game ook een PvP-modus, en dan lijkt het al helemaal op Halo.
24280

Wapens en uitrusting

In een sci-fi game is het gebruik van futuristische wapens en geavanceerde pakken niet weg te denken, en Bungie laat hier dan ook graag zijn fantasie op los. Een fantasie die ook terug te leiden is naar Halo, waar het uiterlijk van zowel wapens als uitrusting terug te zien is in Destiny.
De high-tech schermpjes die je aangeven hoeveel kogels je nog hebt, het interface wanneer je inzoomt met een sniper, de explosies van granaten, het doet allemaal denken aan Halo, maar dan met veel meer mogelijkheden.
24281

De beleving

De knallende, snelle en vloeiende actie in de Halo-serie heeft bij een hoop gamers veel indruk achtergelaten en Bungie lijkt dit naar een hoger niveau te gaan tillen in Destiny. Het magische gevoel in Halo, waarbij er elk moment van alles stond te gebeuren, is nu ook weer aanwezig. Door de willekeurige missies die Destiny je aanbiedt, verandert de game van moment tot moment.
Er vliegt een enorm schip over, je wordt plotseling belaagd door een groep bandieten, en ga zo maar door; het is de beleving in het universum dat Halo ook al enigszins kende, hoewel de dingen daar veel meer gebonden waren aan een script. Science-fiction is de afgelopen jaren al veel behandeld in games, maar het ontdekken van planeten, het samen op onderzoek uitgaan, en dan ook nog eens overladen worden met de actie; dat maakt de beleving van Destiny uniek, maar tegelijk ook Halo-esque.