Destiny: dé handleiding voor beginners

Article
woensdag, 10 september 2014 om 15:33
xgn google image
Het langverwachte Destiny ligt eindelijk in de winkels en de planeten stromen al vol met spelers. Maar wat moet je nou precies weten om gelijk een goede indruk achter te laten bij je medespelers? Wij brengen je middels een stoomcursus op de hoogte!
Allereerst is het de taak om een klasse, gender en een ras te kiezen. Je gender en ras zullen geen invloed hebben op je vaardigheden of speelstijl, maar is puur cosmetisch. Je hebt de keuze uit Humans, Awoken en Exo. De Humans zijn uiteraard gewoon mensen, de Awoken zijn mensen die aangetast zijn door de ruimte en Exo zijn zelfbewuste robots.

De moeilijkste keuze

De keuze van je klasse maakt echter wel een enorme impact. Als je eenmaal hebt gekozen, kun je met dat personage niet meer wisselen, dus denk goed na over jouw favoriete speelstijl en de verschillende subklassen. Elke klasse heeft namelijk - op het moment van schrijven - twee subklassen waaruit hij kan kiezen, waarvan de tweede op level 15 wordt ontgrendeld.
De Titan begint met de Striker-subklasse, die vooral gericht is op gevechten op korte afstand, maar zijn andere subklasse, de Defender, heeft als specialiteit om zichzelf en anderen te beschermen. De Warlock begint als een Voidwalker en is de magiër van het stel. Zijn andere subklasse is de Sunsinger, die vooral bij jouw medespelers in de smaak zal vallen, aangezien hij de vaardigheden van de rest van het team versterkt.
De derde klasse is de Hunter, die begint als Gunslinger. De naam is een beetje apart, want de Gunslinger floreert vooral als hij vijanden doodt met schoten door het hoofd. Als een gek je wapens legen is dus niet aan te raden. De tweede subklasse van de Hunter is de Bladedancer, waarmee je snel over het veld kunt bewegen en vooral vijanden doodt met een mes.
25145

Je eigen build in elkaar zetten

Naarmate je levelt met een klasse zul je langzaamaan meer vaardigheden en opties vrijspelen. Elke klasse heeft uiteindelijk drie verschillende granaten om uit te kiezen en elke andere vaardigheid - de speciale jump, de Super-vaardigheid en de mêlee-aanval - hebben allemaal drie verschillende modifiers.
Door alle mogelijkheden heb je een vrij grote keuze om je eigen speelstijl binnen jouw subklasse te maken. Je kan de Gunslinger bijvoorbeeld helemaal laten richten op zijn werpmes, of met de Voidwalker ervoor zorgen dat je granaten enorm snel bijladen. Denk er wel om dat je in elk gevecht bruikbaar bent en bijvoorbeeld niet alleen gericht bent op lange afstanden.
25146

Wapens, wapens en nog meer wapens

Dat balans in jouw build hangt ook af van jouw eigen arsenaal die je meebrengt in een gevecht. Iedereen kan elk soort wapen dragen en ze zijn onderverdeeld in drie soorten.
Primary weapons gebruik je het meest en daar zul je ook het meeste ammunitie voor vinden. Daar onder vallen Auto Rifles (machinegeweren), Hand Cannons (revolvers), Scout Rifles (enkelschots geweren) en Pulse Rifles (geweren die drie kogels per schot afvuren). Alle soorten zijn nu goed gebalanceerd - in tegenstelling tot de bèta - en het hangt af van jouw speelstijl en voorkeur waar je vooral mee zal spelen.
Special weapons zijn wapens die voor een specifieke situatie bedoeld zijn en waar je ook minder ammunitie voor zal vinden. De Shotgun is uiteraard gespecialiseerd in gevechten op korte afstand en is handig om bijvoorbeeld te combineren met de Scout Rifle, die floreert op langere afstanden. De Sniper Rifle is aan de andere kant weer bedoeld voor lange afstanden en kan de zwakheden van de Auto Rifle weer opvangen. Het derde wapen is de Fusion Rifle, die kort opgeladen moet worden, maar een aantal krachtige kogels vervolgens uitbraakt. Dit wapen ligt qua afstand tussen de andere twee Special Weapons in.
De sterkste wapens vallen onder de Heavy Weapons, waarvan de ammunitie zeer zeldzaam is. Hierbij heb je de keuze uit twee verschillende soorten wapens: de Rocket Launcher en de Machine Gun. Eerstgenoemde spreekt voor zich en kan enorme schade aanrichten aan een groep vijanden of juist een baas. De Machine Gun doet minder snel schade, maar kan weer vaker gebruikt worden.
Je bent in een missie overigens niet verplicht om één bepaald soort wapen te gebruiken; je kunt vrijelijk wisselen tussen alle wapens, maar dit kost je wel 50% van je huidige munitie.
25147

Vijanden en zwaktes

Je zult in het begin van Destiny vooral te maken hebben met twee verschillende rassen waartegen je vecht: de Fallen en de Hive. Later zul je ook kennis maken met de Cabal op Mars, en de Vex op Venus, maar dan ben je al lang en breed een dodelijke vechtmachine. Elk ras heeft echter wel een zwakte tegen een bepaald element - Void, Arc of Solar -, die gekoppeld zijn aan jouw vaardigheden of wapens met dat element.
De Fallen is het eerste ras wat je tegen zult komen, en wapens of vaardigheden die Arc-schade toebrengen zijn met name effectief tegen dit ras. Met heel veel verrassingen zullen ze niet komen, maar pas op voor de Vandals en Centurions; de kogels die zij afschieten zijn hittezoekend en kunnen je dus ook om een hoekje raken. Als er een Servitor - een zwevende paarse bol - aanwezig is, zorg ervoor dat je die het eerst uitschakelt, want ze kunnen andere Fallen versterken.
Al snel zul je op de Aarde en vooral op de maan het tweede ras tegenkomen; de Hive. Het leger van dit organische ras wordt vooral gevuld met Thralls en Acolytes en zijn niet al te blij als jij Solar wapens gebruikt. Acolytes zijn simpele voetsoldaten, maar Thralls zijn te vergelijken met aggresieve zombies en zullen dan ook in grote groepen aanvallen. Zorg dat je ze zo snel mogelijk uitschakelt, want alhoewel ze niet veel bepantsering hebben, kunnen ze behoorlijk hard slaan. De grotere versies binnen de Hive, zoals de Golems en Wizards, moeten met voorzichtigheid worden aangepakt, want met magische aanvallen kunnen ze in korte tijd heel veel schade aanbrengen.
25148

Bounties en PvP

Nadat je de eerste paar missies tot een succes hebt gebracht, zal er in de Tower - de centrale hub waar alle Guardians samenkomen - iemand op je te wachten staan. Deze NPC zal bounties ‘verkopen’, waarvan je er maximaal vijf tegelijkertijd bij je kan dragen. Elke bounty zal verschillend zijn en kan bijvoorbeeld betekenen dat je 9000 XP moet verzamelen zonder dood te gaan, of 100 vijanden moet doden met een headshot. Het voltooien van een bounty zorgt voor een mooie schat ervaring, waardoor je nog sneller kunt levelen.
Bounties zijn er voor twee verschillende groepingeren: de Vanguard en de Crucible. Eerstgenoemde zal bounties aanbieden voor normale missies op de planeten, maar bounties voor de Crucible zijn gericht op Player versus Player. Vanaf level 5 kun je deelnemen aan deze evenementen, waarvoor je ook XP krijgt. Als je fan bent van de multiplayer-variant, dan is het mogelijk om met deze modus te levelen naar level 20.
Hopelijk hebben we je hiermee genoeg geïnformeerd om jouw eerste stappen in Destiny zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. En misschien zien we je binnenkort wel in de Vault of Glass, als op 16 september de eerste Raid beschikbaar is.

Populair Nieuws