Destiny 2 Shadowkeep brengt horror terug naar de maan! [interview op gamescom]

    2019 is een achtbaan vol emoties voor Destiny 2 en Bungie, de ontwikkelaar van de populaire multiplayershooter. Het bedrijf brak met Activision en is nu officieel zelf verantwoordelijk voor de richting die ze op willen met hun game. Wij spraken Bungie tijdens gamescom over de breuk en de aankomende uitbreiding Destiny 2 Shadowkeep.

    Shadowkeep is de nieuwe uitbreiding voor Destiny 2 die later dit jaar op de markt verschijnt, waardoor het op z’n zachts gezegd een drukke periode is voor de studio. Tijdens gamescom 2019 spraken we Ben Wommach, creative lead van Destiny 2 Shadowkeep en Wendy Wade, senior producent van Destiny 2: New Light. Volgens beiden is er sinds de breuk met Activision niet veel veranderd als het aankomt op het maken van Destiny.

    Weinig verandert onder de kap

    “We maken nog steeds Destiny,” begint Wommach met een lach. “Als het op de ontwikkeling aankomt is alles vrijwel hetzelfde, want we proberen nog steeds de beste game mogelijk te maken en met de spelers uit te zoeken wat de beste richting is om op te gaan.” De breuk is wat dat betreft een positieve ontwikkeling als het aan de creative lead ligt.

    Wommach legt uit: “Het is nu eerder dat we honderd procent gefocust zijn en ik denk dan ook dat er onder de kap niet zoveel is veranderd is eigenlijk.” Dat er onder de kap niet veel wijzigingen zijn, betekent dat niet dat er niets veranderd is. Naast de ontwikkelingszijde is er namelijk ook nog de publishing-zijde, maar daar kan Wommach niet verder over uitwijden.

    Terug naar de maan in Destiny 2 Shadowkeep

    Waar Wommach wel vol enthousiasme over vertelt is de maan, de locatie die in Shadowkeep wordt aangedaan. Voor fans van het eerste uur is dit een bekende locatie uit het eerste deel waarin je het opnam tegen de Hive. Dat zal in de nieuwe uitbreiding niet anders zijn, al kun je volgens de ontwikkelaar wel wat nieuwe elementen verwachten.

    “Bekende vijanden komen sterker dan ooit terug en dan is er ook nog de Vex,” zegt Wommach. “Die gaan je ook nog tegenwerken terwijl je de Deep Source onderzoekt.” De Deep Source lijkt in Destiny 2 Shadowkeep te dienen als het mysterieuze voorwerp waarnaar iedereen op jacht is. Jij als Guardian bent (samen met Eris Morn, een bekend figuur uit de game,) op jacht naar de Deep Source, maar de Hive en de Vex jagen hier ook op.

    "Wat er op de maan speelt gaat een impact achterlaten op de game."

    In Destiny 2 Shadowkeep draait het verhaal dan ook om Eris Morn die terugkeert naar de maan en daar iets duivels heeft gevonden. Wommach ligt toe: “Ze heeft iets gruwelijks en kwaadaardigs ontdekt dat wordt ontketend. Dat zal een beeld schetsen van terugkerende trauma’s en nachtmerries. Het zal heel persoonlijk voor haar zijn en voor de andere personages die je gaat ontmoeten tijdens de de rest van de release.”

    Een enge uitstraling

    Die nachtmerries kwamen in de onthullingstrailer van Destiny 2 Shadowkeep al goed naar voren en dat heeft dan ook met de toon van het verhaal te maken. Die moet namelijk wat enger worden, iets wat ook duidelijk naar voren zal komen in het uiterlijk van de nieuwe wapens in Shadowkeep. “Er zijn veel wapens en armor te vinden in Destiny 2 Shadowkeep. De wapens en armor die je op de maan vindt zijn allemaal verwoven met bezweringen, verschillende kralen en zijn beïnvloed door spreuken van Eris,” legt Wommach uit.

    Wommach vervolgt: “Als je een wapen hebt dat je met Eris hebt gemaakt, dan heeft het een soort medaillon dat oplicht wanneer je in de buurt van een nachtmerrie komt.” Wapens komen op die manier handig van pas in de nieuwe uitbreiding wanneer je de vijanden en nachtmerries in de game bestrijdt. Dit is volgens de creative lead allemaal in een poging om aan te sluiten op de horrorachtige toon van de uitbreiding.

    Voor oud en nieuw

    Dat Destiny 2 Shadowkeep een bekende locatie aandoet, wil niet zeggen dat de locatie alleen veteranen zal bedienen. Volgens Wommach was het zelfs één van de elementen waarmee het team moeite had tijdens het bepalen van de locatie. “Oorspronkelijk vroegen we ons af hoe leuk het zou zijn voor spelers die Destiny 1 niet gespeeld hebben,” begint Wommach.

    “Maar we hebben een middenweg gevonden waarbij de maan alle momenten optrommelt die terugdoen denken aan Destiny 1, terwijl het wel toegankelijk blijft voor nieuwelingen. Er is niet iets waar je je als nieuwkomer op voor moet bereiden,” aldus Wommach. Volgens Wade zit hier nog een reden achter, namelijk Destiny 2: New Light.

    Destiny 2: New Light uitgelegd

    New Light komt tegelijk met Shadowkeep uit op 1 oktober en maakt Destiny 2 in feite volledig gratis op alle ondersteunende platformen. Met New Light kan iedereen een groot deel van Destiny gratis en voor niets ervaren met vrienden die bijvoorbeeld al duizend uur in de game hebben gestoken. Volgens Wade zijn alle locaties toegankelijk voor nieuwe spelers, waaronder de maan die dus met Shadowkeep terugkeert.

    “We willen dat Destiny een evoluerende wereld wordt met diepe customization waarin we barrières breken die jij en vrienden hebben om elkaar te ontmoeten en om samen te spelen.”

    Wel moet gesteld worden dat New Light je geen toegang zal geven tot alle content uit Destiny 2. Hoewel je Bounties, Gambit en nog een handvol andere modi kunt spelen zonder kosten te maken, is de volledige ervaring nog steeds alleen beschikbaar bij aanschaf van de game. Die dag komt er al snel aan, want Destiny 2 Shadowkeep en Destiny 2 New Light zijn vanaf 1 oktober overal verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One en PC. De game komt later dit jaar ook nog uit op Google Stadia, het nieuwe platform van Google dat we ook tijdens gamescom hebben getest.

    Destiny 2

    Verkijgbaar vanaf 6 september 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.