Na wat voelt als een lange tijd wachten hebben we tijdens gamescom dan eindelijk Google Stadia onder de knoppen gehad. De gloednieuwe service van Google die je in hoge kwaliteit laat gamen via het internet zag er veelbelovend uit, maar velen bleven sceptisch vanwege de vraag of het allemaal daadwerkelijk zou werken. Aan Google de taak om door middel van Google Stadia gameplay te bewijzen of de service van Google daadwerkelijk op kan boksen tegen de PC en consoles als de PlayStation 4 en Xbox One.

De setup

Voordat we in detail treden over de Google Stadia gameplay die we hebben ervaren, is het belangrijk om eerst de setup te bespreken. Google Stadia werkt natuurlijk via het internet, maar hoe dat precies in elkaar zit op de dag van release is voor iedereen verschillend en kan gevolgen hebben voor de ervaring. Google heeft tijdens gamescom een setup klaargezet waarbij er vanaf een chromebook werd gespeeld die via een LAN-aansluiting verbinding maakte met het internet.

Vanuit de browser op deze chromebook werd gespeeld, waarbij de laptop met een HDMI-poort was aangesloten op een Samsung-televisie. De controller was eveneens verbonden met ditzelfde netwerk dat werd gebruikt om verbinding te maken met het Google datacentrum. Het externe datacentrum dat in Frankfurt stond om precies te zijn, wat zo’n 152 kilometer van Keulen vandaan ligt.