Dead Island Riptide: Waar moet de reis naartoe?

Article
zondag, 08 juli 2012 om 16:30
xgn google image
Dead Island bracht ons een zombie role-playing game gemixt met een open wereld en uitgebreid vechtsysteem. Onderhand komt er alweer een vervolg aan, maar waar reizen we in dit deel eigenlijk heen? Kijk uit, want er kunnen spoilers in dit artikel staan!
Dead Island heeft eind vorig jaar menig gamer aangenaam verrast. De relatief onbekende ontwikkelaar Techland kwam toen namelijk met een spectaculaire onthulling middels een droevige trailer, en een nieuwe zombiegame was geboren. Van het een op het andere moment stond de game op de kaart. Nu komt de ontwikkelaar met een vervolg op zijn succesvolle zombie RPG.
Een marketingcampagne is nog niet gestart en eigenlijk is er nog niets bekend omtrent de game. Maar het is zomer en mooi weer buiten, dus gaan onze gedachten naar het stukje paradijs van Dead Island. En vervolgens dwalen we af naar de ideale locatie voor de opvolger. Daarom hebben we alle hints op een rijtje gezet en een lijstje van potentiële locaties in elkaar geknutseld. Waar gaan de zombies in Dead Island: Riptide heen?
Oost, west, thuis best
'Riptide' wordt door Wikipedia aangeduid als een sterke stroming naast de kust. Dit zou kunnen betekenen dat we niet veel verder zijn gekomen dan de rampplek uit het eerste deel, namelijk het vakantie-eiland Banoi. Aan het eind van Dead Island zie je de helikopter met de hoofdkarakters wegvliegen, maar er wordt niet getoond wat er daarna met ze gebeurd. De helikopter kan dus net zo goed alsnog gecrasht zijn voordat het voertuig van het eiland was.
Als er gekozen wordt voor deze setting, kan er gerekend worden op traditionele Dead Island gameplay. Dezelfde soort zombies en de karakters uit deel een maken hun comeback. Of deze richting verstandig is, kan betwijfeld worden. Als men echter niet te lang wil wachten op een vervolg, zullen de eilandomgevingen de beste keuze zijn. Deze zijn allemaal al ontworpen voor Dead Island en kunnen zo opnieuw gebruikt worden.
Verhaaltechnisch zou deze setting wel goed zijn. Je kunt dieper ingaan in de levensverhalen van de oude karakters en zo creëer je een goed band met je digitale overlevende. Zie het als een vervolg op een boek, het tweede boek gaat verder waar deel een is gestopt.
Meer van hetzelfde
Met bovenstaande setting kunnen we dus meer van Dead Island verwachten, met enkele onderdelen die gepolijst zijn, zodat de game de laatste foutjes heeft weggewerkt. Echter is er nog een mogelijke setting voor de game, die een stuk groter is dan het bovenstaande. Een heel stuk groter.
Grootser
De tweede hint brengt ons naar november 2011. Techland registreerde toen het domein Dead World. Iets heel anders dan een eiland dus. Het zou dus goed kunnen dat we Banoi achter ons laten en ons richten op de andere prachtige plaatsen die de wereld ons te bieden heeft.
In de helikopter waar de overlevenden mee vluchten aan het eind van de originele game, laat horen dat het virus zich enkel en alleen op het tropische eiland bevindt. Er wordt echter niet gezegd dat dit ook zo blijft. Ook kleine details, zoals een injectiespuit die opeens verdwenen is, kan erop duiden dat het virus misschien wel meelift met de heli.
Ondode farao's
Met de wereld aan onze voeten kunnen we natuurlijk alle kanten op. Zo kunnen we de palmbomen inruilen voor zandkorrels en reizen we af naar Egypte. Zombies zijn op het moment razend populair, maar iedereen vergeet dat we nog meer angstaanjagende schepsels op de aarde hebben. De mummies en farao's die in de vele piramides liggen, kunnen zo naar buiten komen en je het leven zuur maken. Ga op pad en vind de meest kostbare schatten. Ruil je auto in voor een kameel en race je een weg door de Sahara.
IJzig koud
Heel ergens anders op de wereld kan ook naar avontuur gezocht worden. Niks geen tropische temperaturen. Vrieskou, dat is de plaats waar je veilig bent. Antarctica is dan ook de plek waar je moet zijn tijdens een zombie-uitbraak. Met de vele sneeuwstormen en lage temperaturen zul je niet veel mensen tegenkomen en als overlevende en laat dat nou juist hetgeen zijn dat jij wilt. Speltechnisch wordt het dan echter wel wat saai en daarom kan er beter voor een andere locatie gezocht worden.
Hoe meer, hoe beter
Een locatie met veel mensen en dus veel zombies, dat is wat de game nodig heeft. Nu alle vakantiegangers in Dead Island al zijn omgebracht, zullen we verder moeten zoeken. Een grote stad zou een mooie vervanging zijn. Huizen die dicht op elkaar gebouwd zijn en veel smalle steegjes, dat is wat je nodig hebt om mensen bang te maken. Je weet nooit of er achter die ene hoek een zombie staat. Wat mooi zou zijn, is dat je de mogelijkheid krijgt om een willekeurig huis kunt omtoveren tot safehouse. Zo behoud je de vrijheid in de game en zit je niet vast aan vooraf bepaalde locaties, zoals in deel een.
Het moet echter niet zo zijn dat je elk huis gaat verbouwen tot fort. Het moet een actie worden die maar heel zelden kan worden toegepast. Na het vinden van voldoende bouwmateriaal – planken, spijkers, lampen, noem maar op – moet je pas de kans krijgen om jezelf onderdak te bieden. Hierdoor creëer je nog meer vrijheid in de wereld en blijft de game toch realistisch.
Compleet pakket
Wat Techland ook kan doen is de wereld in zijn geheel tot spelwereld omtoveren, zodat we in zowel de woestijn, de Zuidpool als de stad kunnen rondrennen en zombies afmaken. Doormiddel van vliegvelden kun je dan ook van het ene continent naar het andere continent vliegen. Als je de vliegtuigen ook nog eens bestuurbaar maakt, wordt er meteen een nieuwe gameplaymechaniek aan de game toegevoegd. Er worden karakters uitgekozen die van alle uiteinden van onze planeet zijn gehaald en met zo'n zeven miljard mensen op deze planeet, wordt het zoeken naar vier nieuwe karakters niet zo moeilijk. Al moeten ze natuurlijk geen zombies zijn...
Afwachten
Samen gaan we op zoek naar een medicijn dat de wereldwijde infectie kan stoppen. Waar we dat gaan doen en of de game ook daadwerkelijk op een grotere schaal zal worden ontwikkeld, is helaas niet te zeggen. We zullen moeten wachten tot de officiële onthulling die voor deze zomer gepland staat. Dan weten we of we weer met Sam B en zijn vrienden in de buurt van Banoi gaan bivakkeren of dat Techland ook inzag dat het de franchise nog grootser kon maken. Wat wel duidelijk is, is dat we weer genoeg zombies mogen doden als Dead Island: Riptide in de winkels komt te liggen.

Populair Nieuws