Ondanks de titel van de game verschilt
Dead Island 2 toch wel een beetje van zijn voorgangers. Na voor de eerste keer met de game aan de slag te kunnen gaan op de Gamescom, borrelden er een paar vragen die naar een antwoord snakten. Jörg Friedrich,
design director bij Yager Development, bood uitkomst.
Nieuw in Dead Island 2 is de keuze voor een
multiplayer-ervaring voor maximaal acht spelers per wereld. Hiermee wordt dus een punt gezet achter de vier speler co-op ervaring uit de eerste twee
games. Hier zitten natuurlijk een paar redenen achter. Friedrich legt uit hoe het idee tot stand is gekomen:
Dead Island 2 zet spelers tegenover elkaar
Het introduceren van deze vrije vorm van multiplayer brengt ook een aantal nieuwe gameplayelementen met zich mee. Friedrich geeft als voorbeeld het neerstorten van een helikopter. Op willekeurige momenten kunnen er helikopters neerstorten, die allemaal loot achterlaten.
Spelers worden hier naartoe gelokt, waardoor spelers oog in oog komen te staan met elkaar. In principe kun je andere spelers in de game niet verwonden, maar in dit specifieke geval word je als speler in het diepe gegooid.
Iedereen die het op de loot gemunt heeft, wordt tegenover elkaar gezet. Uiteindelijk kan er maar één iemand met de goederen weglopen. Op deze manier implementeert Yager op een subtiele manier tot player-vs-player gameplay in de game, zonder dat het de andere spelers stoort.
Californië is de nieuwe speeltuin
Naast deze best wel radicale verandering is de nieuwe locatie, Californië, ook nog best een discutabel onderwerp. De serie heet niet voor niets Dead Island, de eerste twee games speelden zich letterlijk op een eiland af. Hoe past Californië toch in het totaalplaatje van de game?
Het verhaal verplaatst zich naar de achtergrond
In de vorige Dead Island games werd de co-op enorm geleid door het verhaal dat de games vertelde. Nu de multiplayerafdeling is heringericht, lijkt het verhaal een beetje op de achtergrond te vallen. Friedrich legt uit in hoeverre Dead Island 2 gebruik maakt van verhaalvertelling.