Dead Island 2 wordt de nieuwe speeltuin voor 8 spelers
Ondanks de titel van de game verschilt Dead Island 2 toch wel een beetje van zijn voorgangers. Na voor de eerste keer met de game aan de slag te kunnen gaan op de Gamescom, borrelden er een paar vragen die naar een antwoord snakten. Jörg Friedrich, design director bij Yager Development, bood uitkomst.
Nieuw in Dead Island 2 is de keuze voor een multiplayer-ervaring voor maximaal acht spelers per wereld. Hiermee wordt dus een punt gezet achter de vier speler co-op ervaring uit de eerste twee games. Hier zitten natuurlijk een paar redenen achter. Friedrich legt uit hoe het idee tot stand is gekomen:
“In de ogen van Yager is Dead Island een game waarin de co-op de hoofdrol vertolkt. Toen wij op de serie gezet werden stond bij ons die ervaring die je hebt als je samen met anderen speelt vooraan. We wilden een multiplayer-ervaring bieden die elke co-opfanaat blij zou maken.
De komst van de nieuwe consoles heeft bovendien voor extra grafische kracht gezorgd, waardoor het mogelijk werd om het speleraantal van vier spelers omhoog te schroeven naar acht. Twee keer het aantal spelers, twee keer de hoeveelheid lol, haha.”
Dead Island 2 zet spelers tegenover elkaar
Het introduceren van deze vrije vorm van multiplayer brengt ook een aantal nieuwe gameplayelementen met zich mee. Friedrich geeft als voorbeeld het neerstorten van een helikopter. Op willekeurige momenten kunnen er helikopters neerstorten, die allemaal loot achterlaten.
Spelers worden hier naartoe gelokt, waardoor spelers oog in oog komen te staan met elkaar. In principe kun je andere spelers in de game niet verwonden, maar in dit specifieke geval word je als speler in het diepe gegooid.
Iedereen die het op de loot gemunt heeft, wordt tegenover elkaar gezet. Uiteindelijk kan er maar één iemand met de goederen weglopen. Op deze manier implementeert Yager op een subtiele manier tot player-vs-player gameplay in de game, zonder dat het de andere spelers stoort.
Californië is de nieuwe speeltuin
Naast deze best wel radicale verandering is de nieuwe locatie, Californië, ook nog best een discutabel onderwerp. De serie heet niet voor niets Dead Island, de eerste twee games speelden zich letterlijk op een eiland af. Hoe past Californië toch in het totaalplaatje van de game?
“Die vraag hebben we vaker gehoord. De keuze voor Californië is niet gemaakt, omdat iemand in de studio zonder topografische kennis de nieuwe locatie mocht aanwijzen. Dead Island is een serie waarin je wordt gedropt op een zonnige locatie, waar vervolgens de hel losbreekt.
Banoi bood het resort en de palmwitte stranden, en Californië brengt de pracht en praal van Hollywood naar jouw huiskamer toe. Voor veel mensen is Californië een droomvakantiebestemming, net als dat het eiland Banoi dat is. Dit is voor ons de drijfveer geweest om voor dit prachtige stuk Amerika te kiezen.”
Het verhaal verplaatst zich naar de achtergrond
In de vorige Dead Island games werd de co-op enorm geleid door het verhaal dat de games vertelde. Nu de multiplayerafdeling is heringericht, lijkt het verhaal een beetje op de achtergrond te vallen. Friedrich legt uit in hoeverre Dead Island 2 gebruik maakt van verhaalvertelling.
“Dead Island 2 is heel erg gericht op het bieden van een toffe multiplayer-ervaring. Spelers moeten zonder problemen met elkaar kunnen spelen. Wij vonden dat een verhaal niet op zijn plaats zou staan in een game als deze. Een diepgaand verhaal zal je dan ook niet vinden in de game.
Missies die in de game aanwezig zijn, zijn in principe gewoon losse verhalen die elk hun eigen ervaring bieden. Dankzij deze keuze heeft de game ook geen aftiteling. Het excuus dat iemand niet meer mee wil spelen, omdat hij of zij de game heeft uitgespeeld, zal je hier niet horen.”