In 2013 was het bedrijf daar ineens. Het Chinese
OnePlus zag het daglicht op 16 december 2013, opgericht door Pete Lau en Carl Pei. Sinds de eerste OnePlus telefoon in 2014 zijn er al zes andere telefoons van OnePlus uitgekomen en het bedrijf blijft groeien. Wat is het verhaal achter het bedrijf?
Het dochterbedrijf van
Oppo, een Chinese elektronicagigant, specialiseert zich in het maken van smartphones. Het doel van OnePlus is om smartphones op de markt te brengen die hoog van kwaliteit zijn, maar minder kosten dan andere telefoons van dezelfde klasse. Oprichter Pete Lau vertelde dat ze "nooit andere dingen doen alleen maar om uniek te zijn." Volgens Lau wordt alles bij OnePlus gedaan om het dagelijkse gebruikersgemak te vergroten.
Dat concept werd in het achterhoofd gehouden door het bedrijf tijdens het maken van hun eerste
smartphone, de OnePlus One. Met deze telefoon werd de term '
Flagship Killer' geboren. Een term die wordt gebruikt voor telefoons die dezelfde hoge kwaliteit bieden als telefoons die honderden euro's meer kosten door hier en daar wat kleine dingen op te offeren. De 16 GB-versie kost namelijk 299 dollar en de 64 GB-versie 349 dollar.
Het begin van de OnePlus telefoon
OnePlus begon al vol vertrouwen aan het OnePlus One project. Het bedrijf durfde via social media de vergelijking te maken met de
Samsung Galaxy S5, één van de beste telefoons van dat moment. Door de specificaties naast elkaar te leggen liet OnePlus zien dat de OnePlus One zeker niet onder deed voor de S5, terwijl de smartphone van Samsung meer dan 300 dollar duurder was.
De manier hoe je aan een de OnePlus One kon komen, was wel een stuk lastiger dan bij de grote smartphones. Het bedrijf maakte gebruik van een uitnodigingensysteem. Voordat je de telefoon kon kopen, moest je een uitnodiging krijgen van OnePlus. Deze tactiek werd gebruikt om ervoor te zorgen dat het bedrijf kon voldoen aan de vraag voor de telefoons. Desondanks waren veel mensen er niet blij mee, omdat het nu afhing van anderen of je de telefoon wel kon kopen.
Vandaag de dag zijn is het uitnodigingensysteem verleden tijd. De ietwat vreemde manier van uitgeven hinderde het succes van de telefoon niet. Sinds de eerste uitgave, op 25 april 2014, heeft de telefoon al meer dan anderhalf miljoen exemplaren verkocht, veel meer dan de verwachtte 50.000. De OnePlus One werd veel geprezen door critici, vooral vanwege de prijs/kwaliteit verhouding ten opzichte van de concurrentie.
Controversies rondom OnePlus
Het Chinese
OnePlus heeft in de loop der jaren ook de nodige problemen gehad. Het uitnodigingensysteem maakte hier deel van aan uit, en niet alleen omdat mensen niet blij waren dat het moeilijk was om een telefoon te krijgen. OnePlus zette acties op waarmee ze uitnodigen weggaven, maar deze waren zeker niet allemaal succesvol. Het begon met de "
Smash the Past" actie, toen de OnePlus One net uit was gekomen.
Voor deze actie werden mensen uitgekozen die door het slopen van hun oude telefoon kansmaakten om de OnePlus One voor één dollar te kopen. Er werd veel kritiek geuit op de actie, vanwege de milieuvervuiling en veiligheidsproblemen die het bracht. OnePlus paste de campagne aan en gaf mensen de kans om hun telefoon te doneren in plaats van te verwoesten. Uiteindelijk deden er 140.000 mensen mee aan de actie, die 100 winnaars had.
Voor een andere actie van de OnePlus One werden uitnodigingen weggegeven aan vrouwen die foto's van zichzelf maakten met het OnePlus logo. Winnaars werden gekozen door de mensen die de actie hadden opgezet. De actie werd neergezet als seksistisch en werd uren na de start alweer opgezegd. Volgens OnePlus waren er een paar werknemers die de actie uit zichzelf hadden gestart.
De kracht van de OnePlus telefoon
Waar OnePlus nog altijd veel om wordt geprezen is de focus op simpliciteit, transparantie en de focus op de producten zelf in plaats van de marketing eromheen. Het bedrijf is ook niet bang om risico's te nemen en soms wat ongebruikelijke methodes in te zetten om zichzelf te onderscheiden. De recente onthulling van de
omzet van OnePlus in 2017 laat zien dat de tactiek van het Chinese bedrijf werkt. De OnePlus begint steeds meer mee te doen met de grote namen.
Na het grote succes van de OnePlus One was het niet meer dan logisch dat het bedrijf met de succesformule van haar smartphones door zou gaan. In juli 2015 kwam de fabrikant met de OnePlus 2 op de proppen. Ook deze telefoon kon concurreren met de grootste telefoons van die tijd, zoals de Galaxy S6 en de iPhone 6, terwijl de OnePlus 2 opnieuw een stuk minder kostte. Het uitnodigingsysteem werd weer gebruikt en een week na de eerste uitgave waren er al meer dan vijf miljoen reserveringen.
Ondanks de controverse rondom het nodig hebben van uitnodigingen voor de telefoon is het achteraf een hele slimme zet geweest van OnePlus. De ietwat rare methode creërde een hype rondom de smartphone en zorgde ervoor dat het bedrijf in een korte tijd een loyale groep aan klanten verkreeg. Ook zorgde het systeem ervoor dat OnePlus kon voldoen aan de grote vraag vanaf het begin. Sinds juni 2016 is het systeem gestopt en kan OnePlus op eigen benen staan.
De toekomst van OnePlus
OnePlus heeft er een gewoonte van gemaakt om twee telefoons per jaar uit te brengen sinds de release van de OnePlus 2. Afgelopen november kwam de OnePlus 5T uit, de zevende telefoon van het Chinese bedrijf. De verwachting is dat de OnePlus 6
ergens in juni uitkomt. De smartphonefabrikant blijft innoveren en leverde met de 5T opnieuw een telefoon van grote kwaliteit. Hoewel de prijs wat is gestegen de afgelopen jaren, blijft de telefoon het geld waard.
Met de hogere prijs komt ook meer kwaliteit kijken. In vergelijking met telefoons van ongeveer dezelfde standaard, zoals de Google Pixel 2, kost de OnePlus alsnog een stuk minder. Het blijft dus een aantrekkelijke optie voor veel mensen. Zeker voor personen die zelf veel controle willen hebben over hun telefoon. De ietwat kale Android-software waarop de apparaten van OnePlus draaien, bieden namelijk veel ruimte voor aanpassingen en extra's naar eigen keuze.
In een korte tijd heeft OnePlus zich goed laten zien in de industrie en kan het bedrijf zich op veel vlakken al meten met de grote jongens. Laten we ook niet vergeten dat het bedrijf pas vier jaar oud is. De gemaakte fouten kunnen dus enigszins vergeven worden. Er liggen vast en zeker nog grotere en betere dingen in het verschiet voor OnePlus. Want zoals haar slogan luidt: Never Settle.