The Last Guardian release - Een game die al 9 jaar in ontwikkeling is

    Het wachten is bijna voorbij, The Last Guardian release is volgende week en daarom zullen we kijken naar wat er sinds de aankondiging met de game is gebeurd.

    Van de eerste aankondiging tot de laatste trailer, we zullen alles behandelen. Op het einde van deze special zullen in de toekomst kijken naar wat jij kunt verwachten als je op 7 december The Last Guardian besluit te kopen. Laten we beginnen bij het eerste punt van aandacht: Wie is de ontwikkelaar?

    Wie is de ontwikkelaar?

    The Last Guardian wordt ontwikkeld door Team Ico. Team Ico staat bekend om de game die haar de naam opleverde, Ico. De studio maakte later de game Shadow Of The Colussus.

    In Ico speel je als een mysterieuze jongen, Ico, die is verbannen uit zijn dorp. De jongen is geboren met twee horens, dit was voor zijn dorp de reden om hem op te sluiten in een verlaten kasteel. In het kasteel krijgt de jongen last van vreemde dromen, die de lijn tussen werkelijkheid en fantasie overbruggen.

    Shadow of the Colossus gaat over een jongen, Wander, die zes gigantische vijanden moet verslaan om het leven van het meisje Mono te redden. Op zijn paard gaat Wander opzoek naar de zes vijanden, de Colossi, om ze stuk voor stuk te verslaan. Om de Colossi te verslaan moet Wander opzoek gaan naar de zwakke plek van dit monster en dit constant aanvallen totdat de Colossus neergaat.

    Beide games combineren avontuur met verschillende puzzels, dit is dus echt een sterk punt van Team Ico. Ook de specifieke art-style is heel kenmerkend voor de ontwikkelaar. De games hebben een bepaald uiterlijk, ook The Last Guardian heeft een heel specifieke art-style.

    Ook probeert Team Ico altijd een aangrijpend verhaal te vertellen. Zowel Ico als Shadow Of The Colussus gaan over thema's die wij ook mee kunnen maken. The Last Guardian zal dus waarschijnlijk ook een bekend thema bevatten.

    Voor de eerste keer openbaar

    The Last Guardian zou officieel tijdens E3 in 2009 worden onthuld, echter kwamen er al eerder beelden van de game naar buiten. In mei van 2009 kwam een trailer van The Last Guardian naar buiten, de game heette toen nog ‘Project Trico’. De beelden werden destijds naar buiten gebracht door de website PlayStationLifeStyle.

    Er werd eerst gedacht dat de beelden die naar buiten kwamen nep waren. Later werd bekend dat het echt ging om beelden uit de game, maar dat de beelden al redelijk oud waren. Sinds het moment dat de trailer werd gemaakt, is de game al vele malen gewijzigd.

    Tijdens de Electronic Entertainment Expo, of simpelweg E3, in 2009 werd de officiële trailer getoond aan het grote publiek. Veel fans van Ico en Shadow of the Colossus waren blij verrast van de nieuwe trailer, die zowel beelden uit de gelekte trailer als nieuwe beelden bevatte. De game kreeg een releasedatum van ergens in 2010.

    The Last Guardian was bedoeld als een exclusieve PlayStation 3 titel.

    Continu uitgesteld...

    Alle Team Ico fans wachtten met Smart op de volgende game van de studio. Ook gamers die nog niet van Team Ico hadden gehoord, waren geïnteresseerd in de nieuwe game dankzij het mooie bijzondere uiterlijk. Voor deze groep was het even balen toen bekend werd dat The Last Guardian de eerste releasedatum niet zou halen en zou worden verplaatst naar december 2011.

    Tot maart 2011 werd er weinig meer verteld over de game. Hier en daar werden er verschillende stukken gameplay getoond, deze gameplay werd wel door Team Ico zelf aangeleverd. In maart 2011 kregen enkele journalisten de kans om de game zelf te spelen en ook de fans kregen eindelijk meer informatie over de game.

    Het duurde niet veel langer tot de eerste geruchten naar buiten kwamen die vertelden dat The Last Guardian zou worden uitgesteld. Later plaatste Fumito Ueda, gameontwerper bij Team Ico, op het PlayStation Blog dat vanwege de kwaliteit geen manier zou zijn om de release te halen. Om deze reden werd besloten de releasedatum van The Last Guardian opnieuw door te schuiven.

    The Last Guardian ging op dat moment zonder releasedatum door het leven. Als een soort goedmakertje gaf Team Ico in september een kijkje achter de schermen. Waar ze liet zien hoe er werd gewerkt aan de Ico en Shadow of the Colossus remasters, maar ook zagen we een deel van de ontwikkelingsfase van The Last Guardian.

    ...misschien zelfs geannuleerd

    Alsof er niet genoeg geruchten waren, kwamen er in december van 2011 gewoon meer bij. Dit keer ging het niet zo zeer over de game, maar meer over de studio. Gameontwerper Fumito Ueda zou de studio hebben verlaten.

    In eerste instantie werd dit gerucht sterk ontkend. Ueda zelf bracht naar buiten dat hij nog steeds aan het werk was om The Last Guardian zo goed mogelijk af te leveren. Dit bleek echter maar half waar te zijn, Ueda heeft ontslag genomen bij Sony, maar bleef op freelance basis werken aan The Last Guardian.

    Bij veel gamers sloeg de stress toen een beetje toe. Want waarom zou de hoofdontwerper van de game weggaan bij de studio? Hier werd aan toegevoegd dat pre-orders bij de Amerikaanse gamewinkel GameStop werden geannuleerd, omdat volgens GameStop The Last Guardian officieel zou zijn geannuleerd. Dit bleek later echter niet waar te zijn.

    Shuhei Yoshida, President Sony Interactive Entertainment, verzekerde gamers dat The Last Guardian wel degelijk nog in ontwikkeling was. Toch werden de wachtende fans opgeschrikt toen naar buiten kwam dat het handelsmerk van de ‘The Last Guardian’ naam door Sony zou zijn verstoten. Toch bleef Sony gamers verzekeren dat er nog steeds aan The Last Guardian werd gewerkt.

    Later besloot ook Kenji Kaido, producent bij Team Ico,weg te gaan bij de studio. Na al het slechte nieuws werd The Last Guardian op een laag pitje gezet door de studio in juni van 2013. Tijdens deze hielp Team Ico mee aan de ontwikkeling van de PlayStation exclusieve titels: Puppeteer en Knack.

    Herintroduceren van The Last Guardian

    Nadat we al enkele tijd niets hadden gehoor van The Last Guardian, bracht Sony in september van 2013 naar buiten dat ze aan het wachten was op het perfecte moment om The Last Guardian opnieuw te introduceren. Met de release van de PlayStation 4 net achter de rug, was er eigenlijk geen beter moment om de titel opnieuw aan te kondigen.

    Toch moesten we nog lang wachten totdat we meer te horen kregen over wat er allemaal met de titel aan de hand was. In november van 2013 verontschuldigde Ueda zich voor het lange wachten. Daarnaast vertelde hij dat zijn werk aan de game eigenlijk al klaar was, maar dat verschillende omstandigheden de game weerhielden van een officiële releasedatum.

    In het opvolgende jaar werd er weinig over The Last Guardian vrijgegeven. Pas in december kwam er bericht dat The Last Guardian nog steeds in ontwikkeling was, ook het handelsmerk ‘The Last Guardian’ was weer in handen van Sony. De release leek steeds dichterbij te komen.

    Toch moesten fans tot E3 van 2015 wachten tot er officieel een bericht over de game uitkwam. Tijdens E3 werd The Last Guardian officieel aangekondigd voor de PlayStation 4. Enkele dagen daarvoor werd ook duidelijk dat Mark Cerny, architect van PlayStation, meehielp aan de ontwikkeling van The Last Guardian.

    In een later interview liet Ueda weten dat de The Last Guardian release in 2016 zou zijn, uiteindelijk zou dit de officiële datum 25 oktober worden. Omdat de game weer te maken kreeg met vervelende omstandigheden, werd de gameweer uitgesteld, ditmaal naar 7 december.

    Wat kun je verwachten?

    Zoals we in de verschillende trailers hebben gezien blijft Team Ico vast houden aan haar speciale art-style. Deze keer zien de kleuren er niet grauw, maar juist heel erg levendig uit. Vooral de kleur blauw komt in alle trailers erg naar voren.

    Ook blijft de studio gebruikmaken van een companion, zoals de studio dat deed bij Shadow of the Colossus. In de vorige game was dit een paard, in The Last Guardian is dit het griffioen-achtige beest, Trico. Die jou gaat helpen het doel te bereiken.

    Ook zullen, net als in de vorige games van Team Ico, puzzels heel belangrijk zijn. De puzzels weerhouden je bijvoorbeeld van het bereiken van een bepaalde kamer. In The Last Guardian zul je Trico moeten gebruiken om uit bepaalde situaties te komen.

    Hoe lang de game gaat duren is nog niet bekend. Wel kunnen we een schatting maken. Shadow of the Colossus is ongeveer 10 uur, Ico is daarentegen 6,5 uur. Als we het gemiddelde nemen zullen we ongeveer 8 uur van The Last Guardian mogen genieten, dit is echter wel een willekeurige schatting en dus niet officieel.

    Over het verhaal is nog niets bekend omdat Sony verschillend videomateriaal achterhoudt, omdat deze beelden de game zouden kunnen spoilen. Als we de vorige games als voorbeeld mogen nemen zal The Last Guardian weer een sterk verhaal bevatten.

    Na zo'n 9 jaar is de The Last Guardian release dan eindelijk bijna hier. Op 7 december kunnen we dan eindelijk aan de slag met de langverwachte game.

    The Last Guardian

    Verkijgbaar vanaf 7 december 2016

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.