De geschiedenis van LittleBigPlanet: play, create and share

Article
maandag, 03 november 2014 om 12:10
xgn google image
Iedereen kent hem: misschien wel het beste grote kleine mannetje in heel de game-industrie. Zijn acties in het bekende platform-wereldje van weleer zijn nog altijd ongeëvenaard. Wij hebben het hier natuurlijk over niemand minder dan Sackboy, het hoofdpersonage uit LittleBigPlanet.
In LittleBigPlanet bestuur jij als speler het kleine mannetje Sackboy. Sackboy is een kleine, antropomorfe 'mens' gemaakt van stof, met een ritssluiting en ogen van knopen. Sackboy bestuur je in een wereld genaamd LittleBigPlanet, of anderzijds CraftWorld. De wereld is deels geïnspireerd op sommige plaatsen op de Aarde, zoals Japan, Afrika en Australië, maar ook deels op zelfverzonnen plaatsen.
168737

In LittleBigPlanet gaat het om play, create and share

De drie principes van LittleBigPlanet zijn play, create and share. Hieronder leggen wij uit wat er met die drie principes bedoeld wordt.
Het play-gedeelte van de game neemt je mee in de wondere wereld van Sackboy. Jouw taak is om Sackboy door de variabele levels heen te loodsen. In LittleBigPlanet bestonden die levels voornamelijk uit het standaard van stukje naar stukje springen zoals in een doodnormale platformer.
Maar vanaf LittleBigPlanet 2 kwam daar verandering in. Waar het eerst een platformer was, noemde men het nu een platform for games. Verscheidene minigames, co-op en prize/score bubbles: het werd de standaard.
In het create-gedeelte draait alles om het maken van je eigen levels en het aanpassen van je personage. Die zelfgemaakte levels fleur je op door in de singleplayer of co-op items te verzamelen waarmee dit kan. De game-modi die je kunt creëren zijn heel divers.
Je kunt een 'gewone' platformer maken, maar je kunt ook racen, schieten, verschillende sportsgames en ga zo maar door. Ook kun je als speler korte filmpjes en muziekjes maken. Vanaf LittleBigPlanet 2 werden er de zogeheten Sackbots ingevoerd. Dit waren computergestuurde-Sackboys die ervoor zorgden dat de levels realistischer werden.
Het share-gedeelte bestond uit het delen en spelen van je zelfgemaakte levels met je vrienden op het Playstation Network. Met deze drie principes is de LBP-serie beroemd geworden, en het is uiteraard ook aanwezig in LittleBigPlanet 3.
60782 1

LittleBigPlanet (PS3)

Toen LittleBigPlanet voor de PS3 werd uitgebracht in 2008, dacht menigeen dat het wéér een kloon van Super Mario zou zijn. Niets was minder waar, zo bleek uit onze recensie. LittleBigPlanet had een tof uiterlijk en je kon zoveel customizen als je zelf wilde. Het play, create and share principe werd geïntroduceerd in LBP en het zou later terugkomen als nooit tevoren en als onmisbaar stukje LBP.

Tof uiterlijk en Sackboy

Waar LittleBigPlanet zich in het eerste deel met name op focuste waren twee dingen: Sackboy en het toffe uiterlijk. Dat uiterlijk zag er heel leuk uit, namelijk als een soort mengelmoesje tussen het ietwat kinderachtige Super Mario en het stoere van LittleBigPlanet zelf. Het werd goed ontvangen in de game-industrie en in de volgende delen werd er alleen maar meer vertrouwd op de wereld, waardoor het een prominente plaats inneemt in het LBP-universum.
Ook Sackboy deed zijn intrede in de eerste LittleBigPlanet. Dit mannetje introduceerde een totaal nieuwe manier van besturen voor een platformer. Je bestuurde Sackboy anders dan bijvoorbeeld Mario, omdat Sackboy vrij log en traag bewoog. Niet meer het frivole huppeltje van Mario, maar dus de wat tragere Sackboy. Los van het feit dat 'ie beweegt als een zak met aardappelen, veroverde Sackboy meteen een stukje in ons hart door zijn uiterlijk en gedrag. You just could not resist him.

Eindeloze mogelijkheid om te customizen

Wat nog meer in het oog sprong afgezien van Sackboy en de wereld, was de mogelijkheid om te customizen. 'Customizen, zeker een extra boompje erin plempen en dat was het dan,' horen we jullie al zeggen. Maar nee mensen, je kon alles customizen. En met alles bedoelen we ook echt alles. Van Sackboy tot de maps, het kon allemaal.
Zo kon je bijvoorbeeld Sackboy een compleet ander uiterlijk geven. Weg met zijn simpele uiterlijk en knopenoogjes, we gaan terug naar de vorige eeuw en we maken hem een disco-Sackboy! Compleet met glitterpak en bril.
De map kon je ook veranderen naar keuze. Niet alleen een extra boompje of struikje, je kon ook de hele structuur veranderen. Van het level dat in het plaatje hierboven staat kun je bijvoorbeeld Sackgirl in Sackboy veranderen en vice versa, maar ook het middelste houten plateau vervangen voor een metalen of ijzeren plateau.
60842 1

LittleBigPlanet 2 (PS3)

LittleBigPlanet 2 boorduurt voort op de succesformule van LittleBigPlanet: Sackboy en het - nog steeds - prachtige LitlleBigPlanet. Er worden in LBP2 een paar nieuwe dingen geïntroduceerd, waaronder een nieuwe singleplayer en de mogelijkheid om levels te maken en die vervolgens te delen met je vrienden op PSN.
littlebigplanet 2 wallpapers 3

Negatriviton is de spelbreker in LittleBigPlanet 2

In LittleBigPlanet is er een groot probleem. Een interdimensionale stofzuiger, Negatriviton genaamd, heeft geprobeerd om alles en iedereen op te zuigen uit LittleBigPlanet. Alles, inclusief Sackboy. Gelukkig voor ons weet Sackboy op het nippertje te ontsnappen uit Negatriviton's val dankzij de dappere redding van Larry Da Vinci, de leider van een semi-geheime dienst om Sackboy te behoeden voor Negatriviton.
[SPOILER ALERT] Als Larry Sackboy vevolgens meeneemt naar een geheime opslagplaats waar een Sackbot-leger is gemaakt, valt Negatriviton aan. Negatriviton zuigt een paar Sackbots op en verandert ze in Meanies, de hulpjes van Negatriviton. Het verhaal wordt nog veel spannender en leuker, maar het is helaas tijd om door te gaan de nieuwe features van LBP 2.
lbp2wallpaper

Sterk verbeterde lijfspreuk

In LittleBigplanet 2 zijn er een paar dingen nieuw, waaronder Sackbots en een verbeterd play, create and share-systeem. Met de introductie van Sackbot kun je je zelfgemaakte levels nóg realistischer en leuker om te spelen maken. In de levels die daadwerkelijk in de singleplayer zaten, waren vrij veel door de computer bestuurde poppetjes in. Doordat die poppetjes er ook in het create-gedeelte waren ingevoerd, kon je die toevoegen en leek het meer op een echt level.
Ook de verbetering van de lijfspreuk van LittleBigPlanet mag genoemd worden. Het play, create and share-principe is sterk verbeterd. Voorheen was het nog wel eens een probleem dat je net gemaakte level niet werd opgeslagen of per ongeluk werd verwijderd, maar in LittleBigPlanet 2 is dit niet meer aan de orde. Ook de meer dan 3 miljoen (!) levels die waren gemaakt in LittleBigPlanet waren allemaal beschikbaar in het tweede deel.
61153 5

LittleBigPlanet goes handheld! (PSP, PS Vita)

In 2009, een jaar nadat de eerste LittleBigPlanet was uitgebracht, kwam LittleBigPlanet voor de PSP uit. Dit was een sequel van LittleBigPlanet voor de PS3. Het had bijna alle features die de PS3-versie ook had, behalve de coöperatieve multiplayer en een wat minder mooi uitziende LittleBigPlanet. De singleplayer bestond uit 23 missies, waarvan er veertien mini-levels waren.
De game zette vanaf toen de standaard voor veel platformers. Een kleurrijke wereld. een sympathiek character en veel variatie in de levels. Het unieke aan de game was dat je zelf levels kon maken en die online kon zetten, om ze vervolgens te spelen met je vrienden. Dit principe kenden we al uit eerder LittleBigPlanets, maar het was nog nooit voorgekomen op een handheld.
little big planet 17

LittleBigPlanet (PS Vita)

Toen de PS Vita werd aangekondigd door Sony, werd LittleBigPlanet neergezet als één van de titels, samen met Rayman Origins en Uncharted: Golden Abbys, waarom je de PS Vita in huis zou moeten halen. Elk van deze games maakte die verwachting min of meer waar, maar LittleBigPlanet en Rayman Origins werden uiteindelijk als beste gezien.
In tegenstelling tot LittleBigPlanet voor de PSP, kon je nu wél de co-op multiplayer doen. Ook waren er verscheidene nieuwe features die je met het touch-pad van de Vita kon besturen, toegevoegd. Net zoals in alle andere LittleBigPlanet-games, konden we nu ook weer onze eigen levels maken en die vervolgens delen via het Playstation Network. Als toevoeging op de PSP-versie had je alle kostuums en mogelijkheden om het landschap te veranderen als in LittleBigPlanet 2.
61154 4

LittleBigPlanet Karting

Zaols jullie weten kun je heel veel verschillende soorten mini-games maken in de LBP-serie. Eén van de populairste mini-games was het karten met Sackboy. Daarom kwam in 2012 LittleBigPlanet Karting uit voor de PS3. Oorspronkelijk was LittleBigPlanet Karting bedoeld als een DLC-bundel, maar werd uitendelijk een een echte game in het LBP-universum. Het verhaal speelt zich meteen af na LittleBigPlanet 2 en jij moet ervoor zorgen dat The Hoard, je vijand, CraftWorld niet in zijn handen krijgt.
Je had in de game verschillende race-modi. Time-attack, Waipoint-races, Score-races en Tresure-races. Je had tijdens de races de mogelijkheid om power-ups op te pikken en die vervolgens op je tegenstanders in te zetten. Het doet allemaal een beetje denken aan MarioKart, en eigenlijk is er maar één ding uniek aan LittleBigPlanet Karting: het maken van je eigen levels.

Wederom laat play, create and share van zich horen

Net zoals in alle andere LittleBigPlanet-games, kon je ook in LittleBigPlanet Karting je eigen levels maken. Alle kostuums uit de vorige games en een scala aan verschillende characters, het kon allemaal. Wat nieuw was aan het create-gedeelte, was dat je écht alles kon veranderen. Je kon hele meren en rivieren toevoegen, je kon het mist-gehalte aanpassen, je kon de muziek veranderen en ga zo maar door.
Er waren helaas ook nog wat bugs en glitches, die niet werden opgelost door Sony. Je kon plotseling van de map verdwijnen, de interface van je profiel was slecht omdat je statistieken niet goed werden weergegeven en je had niet de optie om tussendoor dingen op te slaan. Omdat Sony nooit een patch hiervoor uitbracht, was er veel commentaar vanuit de community.
61155 3

LittleBigPlanet 3

Nadat je de geschiedenis en invloed van de LittleBigPlanet-serie hebt gelezen, is het nu wachten op alweer het zesde deel in de serie: LittleBigPlanet 3. In LittleBigPlanet 3 zul je weer spelen, creëren en delen als nooit tevoren. LittleBigPlanet zal zich gaan afspelen op een nieuwe planeet in het LBP-universum, Bunkum genaamd. Je zal het gaan opnemen tegen drie wrede titanen. Je zal daarbij hulp van drie nieuwe characters krijgen: Oddsock, Swoop en Big toggle. Elk van hen heeft unieke krachten om Sackboy te helpen in zijn nieuwe avontuur.

De nieuwe krachten van Oddsock, Swoop en Big Toggle

Zoals gezegd zullen Oddsock, Swoop en Big Toggle Sackboy vergezellen en helpen in zijn strijd tegen het kwaad. Ze zullen alledrie een paar handige en nieuwe krachten krijgen. Oddsock is een vier-potige hond en kan heel hard rennen. Daardoor beschikt hij over de mogelijkheid om tegen muren op te springen. Swoop lijkt op een vogel en kan gaan en staan waar hij wil in de map omdat hij kan vliegen. Hij ken tevens lichte objecten en andere personages optillen.
Big Toggle is de zwaarste van hen allemaal en kan ervoor zorgen dat platforms en pressure plates worden terneergedrukt. Ook kan hij zichzelf veranderen in een mini-versie van hemzelf, toepasselijk Little Toggle genaamd, en daarmee kan hij rennen over water en in kleine ruitmes kruipen. Ten slotte zal Sackboy over de mogelijkheid beschikken om aan bijvoorbeeld lianen te hangen en om die vervolgens te beklimmen.
LittleBigPlanet 3 komt uit op 26 november aanstaande voor de PS3 en PS4.

Populair Nieuws