De geschiedenis van belangrijke game-ontwikkelaars

    Inmiddels uitgegroeid tot bedrijven die miljoenen, zo niet miljarden waard zijn, begonnen al deze triple A ontwikkelaars als kleine nietszeggende gamebedrijven. Wij vertellen hier kort het oorsprongsverhaal van vijf ontwikkelaars die niet meer weg te denken zijn uit de game-industrie.

    Rockstar

    Rockstar staat uiteraard zo goed als synoniem voor Grand Theft Auto. Je zou dus misschien snel denken dat het ook de eerste game was die het bedrijf eruit knalde, maar dit is niet het geval. Het begon allemaal bij DMA Design, een ontwikkelaar die nu door het leven gaat als Rockstar North.

    De eerste games die DMA Design ontwikkelde waren side scrolling space shooters, in de vorm van het welbekende Asteroids. Deze twee titels heten Menace en Blood Money en verschenen destijds op de oeroude Amiga. Daarna gingen de mensen aan de slag met de klassieker Lemmings, een puzzelgame die DMA Designs toentertijd op de kaart zette. In 1997 kwam brachten ze de allereerste Grand Theft Auto naar de PC en PlayStation 1.

    Toen was het al duidelijk dat de franchise enorm veel potentie in zich had door je vogelvrij te laten in een grote moderne stad, zonder nadrukkelijk doelen te stellen. Dat soort vrijheid was toentertijd zeldzaam in games en ook al had GTA destijds nog platte 2D graphics, groeide het toch uit tot een cult hit. Meer over de geschiedenis van GTA lees je in ons achtergrondartikel.

    Bethesda

    Je zult er wellicht gek van opkijken als je leest dat de eerste game die Bethesda ooit ontwikkelde een sportgame is. Een American football game zelfs. Deze titel, genaamd Gridiron!, was een hele simplistische sportgame die verscheen op de Atari ST en Amiga.

    De legende van The Elder Scrolls, waar Bethesda natuurlijk écht om bekend staat, begon in 1994 met het verschijnen van The Elder Scrolls: Arena. Van het begin af aan hadden de Elder Scrolls games al een compleet open wereld om te verkennen. Het tweede deel, The Elder Scrolls II: Daggerfall uit 1996, schijnt zelfs op papier de grootste game ooit te zijn, met een kaart die een oppervlakte telt van meer dan 160.000 vierkante kilometer.

    Bethesda is sinds 2001 opgesplitst in twee delen: Bethesda Softworks, die fungeert als uitgever en ons straks The Evil Within brengt, en Bethesda Game Studios, die verantwoordelijk is voor het creëren van games als Oblivion, Fallout 3 en Skyrim.

    Blizzard

    Blizzard staat natuurlijk bekend als de game-uitgever en -ontwikkelaar die er een sport van maakt gamers van hun sociale leven te beroven. Nu is Blizzard een gigantisch bedrijf dat miljarden waard is dankzij zijn uiterst populaire, extreem verslavende games zoals World of Warcraft, Diablo en Starcraft. Maar waar zijn ze mee begonnen?

    Een jaar nadat Michael Morhaime, Allen Adham en Frank Pearce, de drie mannen achter Blizzard, waren afgestudeerd startten zetten ze in 1991 een bedrijf genaamd Silicon & Synapse op. Voordat ze echter aan de slag gingen met hun eigen games, hielden ze zich vooral bezig met het porten van games naar andere systemen.

    De eerste titel die Silicon & Synapse zelf ontwikkelde was de cult hit Rock n’ Roll Racing. Deze battle racegame zag het levenslicht in 1993 en bood gameplay waarin je elkaar kon hinderen en afschieten tijdens het racen.

    In 1994 veranderde Silicon & Synapse voorgoed haar naam naar het nu befaamde Blizzard. De échte doorbraak vond uiteraard plaats met de real-time strategy Warcraft: Orcs & Humans. Nu is de titel ‘Warcraft’ uiteraard niet meer weg te denken uit de gamewereld.

    Bungie

    Nu volledig in de spotlight door Destiny is Bungie ineens uitgegroeid tot een naam waar iedere gamer inmiddels bekend mee is. Uiteraard kenden we Bungie voorheen van Halo, maar daar is het niet mee begonnen. Dat de ontwikkelaar echter een voorliefde heeft voor first-person shooters in een grootse sci-fi setting is in ieder geval duidelijk.

    Dat bewijst zich met het feit dat Bungies eerste game, Marathon, ook een sci-fi shooter was. Marathon verscheen in 1994 op de oude Macintosch van Apple. In Marathon kruipt de speler in de huid van een beveiligingsofficier op een ruimteschip.

    Je bent in Marathon als speler gehuld in een speciaal pak dat van een schild is voorzien en moet het schip verdedigen van aliens. Komt dat je misschien een beetje bekend voor? Het is dan ook niet gek dat de Marathon games die Bungie ontwikkelde worden gezien als de voorgangers van zijn welbekende Halo franchise.

    Valve

    Een ontwikkelaar die ontzettend veel heeft betekend voor de PC gaming community en een aantal legendarische PC games op de markt heeft gebracht is natuurlijk Valve. Nu vooral bezig met zijn distributieplatform Steam, die inmiddels meer dan 100 miljoen gebruikers heeft, staat Valve toch voornamelijk bekend als de ontwikkelaar van Half-Life en Counter Strike.

    Half-Life markeerde tevens het begin van het succesvolle bedrijf. Na het verlaten van Microsoft richtten medewerkers Gabe Newell en Mike Harrington Valve op om te werken aan hun magnum opus Half-Life. De shooter werd een instant classic en staat nog steeds model voor hoe een moderne verhalende shooter in elkaar moet steken.

    Hierna volgde natuurlijk ook het gigantische succes van de online shooter Counter Strike die tot op de dag van vandaag nog steeds massaal gespeeld wordt. Alom geprezen door PC gamers behoort Valve nu tot de absolute toppers binnen de game-industrie. Het wachten op Half Life 3 wordt echter wel een beetje vervelend.

    Grand Theft Auto

    Verkijgbaar vanaf 1 october 1997

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.