Dawn of War 3 gameplay hands-on - Informatie van een andere planeet

Article
zaterdag, 27 augustus 2016 om 16:00
xgn google image

De marine is een gespecialiseerd volk waar niet mee te spotten valt. Met de Space Marines van Warhammer geldt dit gegeven ook, maar dan maal tien. Op gamescom zijn wij aan de slag gegaan met de Warhammer 40,000 Dawn of War 3 gameplay hands-on en dit zijn onze intergalactische bevindingen.

Het is alweer ruim zes jaar geleden dat de originele Warhammer 40,000 Dawn of War 2 uitkwam, een game waarin je een groep van ruimte krijgers moest leiden om planeten te veroveren. Sindsdien zijn er aantal stand-alone expansies voor de game uitgekomen. Sindsdien is er een lange tijd niks meer van de Dawn of War serie gelanceerd, maar in 2017 komt daar gelukkig verandering in. Tijd om wat dieper op de content in de gaan met de Dawn of War 3 gameplay hands-on!

Intergalactische storyline

In Dawn of War 3 draait het verhaal erom dat je verwikkeld bent in een universele oorlog tussen drie rassen. Het drietal aan verschillende beschavingen zijn allemaal te spelen, maar alleen over de Space Marines is al het één en ander bekend.

Als je de leiding neemt over de Space Marines krijg je de taak om stevig huis te houden tegen de Orks en de Eldar, een eeuwenoud aliën soort. Om de gepantserde krijgers als overwinnaars over de eindstreep te krijgen, is het van belang dat een grote diversiteit aan planeten een 'vredig' bezoekje worden gebracht. De specifieke factie die je op de voet volgt, is de Blood Ravens. Deze bende staat onder leiding van Gabriel Angelos die zich schuldig voelt vanwege de verwoesting van zijn eigen planeet.

Je staat er niet alleen voor

Aangezien Dawn of War 3 tot dusver drie verschillende rassen kent, zijn er heel verschillende eenheden waarmee je kennis maakt. Zo is er tijdens de Warhammer 40,000 Dawn of War 3 gameplay hands-on een aantal van deze units in het oog gesprongen.

De drijfveer van het Space Marine volk zijn de robots die dienst doen als werklui. Zij zijn in staat om geheel nieuwe gebouwen neer te planten, en bestaande bouwwerken de repareren. Ook kunnen zij de gemechaniseerde eenheden weer oplappen, zodat je niet steeds nieuwe voertuigen hoeft aan te schaffen.

Bovendien zijn er mechs met de naam Juggernauts. Deze kolossale robots zijn alleen in staat om van dichtbij aan te vallen, maar wanneer zij dit doen breekt de hel los. Golven van vlammen drijven voort uit de armen en ook een vuistslag in het gezicht weet de nodige schade aan te brengen. Tel daar ook nog eens een hoge weerstand bij op en je hebt hier een prima werktuig voor destructie.

Veel verschillende eenheden in Dawn of War 3 kennen een extra vaardigheid. Deze moet je zelf activeren en heeft diverse uitwerkingen. Zo kunnen bepaalde Space Marines dan een raketsprong doen, maar krijgen Juggernauts de mogelijkheid om met een schokgolf alles in hun buurt te vernietigen. Hiermee werd de spanning en het tempo tijdens de Warhammer 40,000 Dawn of War 3 gameplay hands-on erin gehouden.

Meer dan de standaard

In de Warhammer 40,000 Dawn of War 3 gameplay hands-on zijn er speciale units tentoongesteld. Deze unieke soort van eenheden zijn niet zelf te maken, maar zullen na een tijd wel weer beschikbaar zijn als zij het loodje hebben gelegd. Voor zover wij gezien hebben, kennen deze krijgers nauwelijks rivalen en zijn zij qua kracht bijna niet te evenaren.

Tijdens de hands-on maakten wij kennis met Gabriel Angelos, de leider van de Blood Ravens. Met zijn gigantische hamers was hij in staat om met een paar klappen hele formaties weg te slaan. Daarnaast was het na een tijd mogelijk om Assault Terminators in te schakelen. Zoals de naam al zegt, zijn dit niet de jongens waar je ruzie mee moet krijgen.

De ultieme strijder die de meeste respect wist te winnen, was Imperial Knight Solaria. Deze dame zat in een gigantische battlemech met twee uit de kluiten gewassen miniguns. Dit waren niet de enige twee wapens waarmee zij dood en verderf kon veroorzaken, want ook het afvuren van raketten viel onder haar arsenaal. Tot het einde toe was Solaria nauwelijks te stoppen, maar toch moest ook zij er aan geloven.

Tijd voor ruimte koloniën

Waar in Dawn of War 2 op miraculeuze wijze geen mogelijkheden aanwezig waren om je eigen basis te bouwen, mag er nu weer rustig adem gehaald worden. Dawn of War 3 krijgt namelijk wel weer de mogelijkheid om hele gebieden vol te gooien met de gebouwen die je nodig hebt. Het construeren van garages en verdedigingsmechanismen gebeurd niet gratis, dus moet er rekening gehouden worden met twee soorten grondstoffen om je in je doe-het-zelf praktijken te voorzien. Deze resources zijn zelfs nodig om eenheden aan te schaffen!

Voor het in elkaar zetten van je basis ben je afhankelijk van stroom en bouwmateriaal. Deze verkrijg je door speciale structuren te plaatsen, waarna er passief inkomsten gegenereerd worden. Deze bouwwerken kunnen maar op bepaalde locaties de grond in gestampt worden, anders kan je binnen de kortste keren ongelofelijke stromen aan materiaal binnen harken. Voor zo ver de Warhammer 40,000 Dawn of War 3 gameplay hands-on liet zien, waren bepaalde gebouwen te verbeteren, waardoor deze bijvoorbeeld moeilijker waren om met de grond gelijk te maken.

Dynamische omgevingen

De missie die tijdens de Warhammer 40,000 Dawn of War 3 gameplay hands-on gespeeld werd, speelde zich af op Acheron. Dit is een planeet bestaande uit extreme klimaten, waarbij zowel ijs als lava je het redelijk lastig weet te maken. Als Acheron een voorbeeld is van hoe de rest van de Dawn of War 3 gebieden in voorkomt, dan zit het qua dynamiek in ieder geval wel goed.

Tijdens de hands-on was het landschap constant in beweging. Zo braken er hier en daar stukken van de weg af, om vervolgens voor altijd te verdwijnen. Ook moest er gespeeld worden met hoogtes en bereikbare platformen, waar bijvoorbeeld alleen de raketspringende Space Marines konden komen. Een van de aspecten die ook onmiddelijk opviel, was dat er veel gebruik gemaakt werd van teleporteer portalen, waardoor vijanden opeens aan de andere kant van de map stonden om je het leven zuur te maken.

Eén team, meerdere taken

Nu je al deze informatie van over de Warhammer 40,000 gameplay hands-on voorgeschoteld hebt gekregen, mag de uitleg van de missie op Acheron natuurlijk niet ontbreken. Zo was het het doel om een tweetal grote portalen te vernietigen, waardoor de Eldar steeds maar binnen bleven stromen. Dit was niet het enige doel om na te streven, want de secundaire focus lag op het verzamelen van audiotapes, achtergelaten door andere eenheden. Mocht je dit voor elkaar hebben gekregen, dan werd de volgende doelstelling aan het lijstje toegevoegd.

In Dawn of War 3 bestaan missies uit meerdere instanties. Na het vernietigen van de portalen, werd het opeens de opdracht om een enorme mech uit te schakelen, die te vergelijken is met je eigen Imperial Knight Solaria. Helaas mocht de overwinning niet aan de kant van de Space Marines zijn, aangezien de AI toch behoorlijk goed op je in speelt. Het lijkt er dan ook op dat Dawn of War 3 een game wordt die gemakkelijk op te pakken is, maar de nodige vaardigheden vereist om tot een goed einde te brengen.

De Warhammer 40,000 Dawn of War 3 gameplay hands-on heeft in ieder geval genoeg getoond van de aankomende RTS game van Relic Entertainment. Een releasedatum is nog niet bekend, maar de pijlen worden gericht op een lancering in 2017. Benieuwd naar onze indruk van Dawn of War 3? Bekijk dan ook de preview!