Tijdens de
gamescom kregen wij Fury, de nieuwe protagonist in
Darksiders 3, even onder de knoppen. Deze Darksiders 3 details vielen ons gelijk op. Fury is in ieder geval geen vrouw om mee te spotten!
Darksiders 3 zal de serie over de ruiters van de apocalyps voortzetten met de derde van de vier ruiters: Fury. In tegenstelling tot War en Death, de protagonisten uit de eerste twee Darksiders games, is dit een dame en een pittige ook. Fury gaat op geheel eigen wijze de strijd aan met haar tegenstanders. Ze is een van de laatste Nephilim en naar eigen zeggen de meest krachtige van de vier ruiters van de Apocalyps.
Een soort prequel
Het verhaal van Fury brengt ons een stukje terug in de tijd, naar het moment waarop ook War rondrende op aarde. Fury komt War dan ook tegen tijdens haar avontuur, al ziet haar missie ziet er compleet anders uit dan dat van War. De Charred Council heeft haar namelijk opgedragen om de zeven dodelijke zonden op te sporen en uit te schakelen. Een missie die niet eenvoudig zal worden.
Dus waart Fury over de half verwoeste aarde rond op zoek naar de wezens die zich Sloth, Envy, Gluttony, Lust, Greed, Pride en Wrath noemen. Daarbij zal ze onder andere Ulthane, een van de verantwoordelijken voor de ellende op aarde, tegenkomen.
Kies zelf je aanpak in de game
Tijdens de presentatie die we op gamescom kregen werd ons op het hart gedrukt dat je in Darksiders 3 kunt doen en laten wat je wil. De gameplay die we te zien kregen draaide om de weg naar Envy toe en het gevecht met de baas zelf. Dit was niet de eerste baas die de ontwikkelaar opzocht, maar de tweede. Het maakt volgens
THQ Nordic helemaal niks uit in welke volgorde je de bazen verslaat.
Als je er dus voor kiest om eerst Envy een pak rammel te gaan geven, dan kan dat, maar als je Greed eerst aan wil pakken is dat ook geen probleem. Er zullen wel voor- en nadelen zitten bij het aanhouden van een bepaalde volgorde. Je speelt namelijk telkens een nieuwe kracht vrij als je een baas verslaat en die kan je helpen om de volgende baasgevecht wat makkelijker te maken. Daarbij helpen de vrijgespeelde krachten je ook eenvoudiger door de wereld te navigeren en bepaalde, voorheen onbereikbare plekken, bereikbaar te maken.
Puzzelen in een ‘open’ wereld
Darksiders 3 zal zich in een enorme (semi)open wereld afspelen. Dit zorgt er volgens de ontwikkelaar voor dat alles in elkaar overgaat en je zonder al te veel vertraging van a naar b kunt lopen. Daarbij zullen er verschillende wegen naar Rome leiden. Maar niet al die wegen zijn vanaf het eerste moment toegankelijk.
Zo moet je regelmatig een puzzel oplossen om verder te komen. De ene keer is dat een kwestie van bepaalde elementen activeren om een deur open te krijgen, maar een andere keer moet je de omgeving gebruiken. Bijvoorbeeld door explosieve beestjes op een bepaald punt te laten ontploffen. Weer een andere keer moet je een bepaalde kracht hebben vrijgespeeld om door een omgeving te kunnen navigeren.
Bijzondere krachten
In Darksiders 3 speel je met Fury allerlei krachten vrij. Fury is een magiër, terwijl War en Death echte vechtersbazen waren. Zij leunt dus meer op haar magische krachten die ze uit Hollows krijgt. Elke Hollow is een speciale kracht die ervoor zorgt dat Fury een andere vorm krijgt en daarbij andere krachten en wapens bezit. Je kunt de Hollows beschouwen als magische skillsets die telkens een andere kracht toevoegen aan Fury.
Zo heeft Fury de Flame Hollow die haar letterlijk in vuur en vlam zet. De gamescomspeelsessie die we hadden liet ons even met deze Hollow aan de slag gaan en dat beviel erg goed. Fury had ineens in plaats van haar zweep een tweetal brandende flails die letterlijk het vuur aan de schenen van haar vijanden legden. Daarbij kon de heetgebakerde dame ook ineens door brandende omgevingen en lava lopen zonder een centje pijn.
Minder vijanden, meer gevaar
In Darksiders en Darksiders 2 kregen we met respectievelijk War en Death vaak nogal wat vijanden tegenover ons. Al snel leerden we in deze games dat het niet zo indrukwekkend was als er tien of meer vijanden op ons af kwamen. Ze waren namelijk binnen no-time verslagen door de twee brute vechtersbazen. In Darksiders 3 is dit wel anders.
De sessie die wij met Fury hadden was helaas wat aan de korte kant (15 minuten) om echt de hel los te laten op aarde, maar wat wij merkten is dat de vijanden die we tegenkwamen van een heel andere kaliber zijn dan die uit de eerste twee games. Een groepje van vier vijanden wist onze levensmeter behoorlijk snel leeg te krijgen, waardoor we moesten vluchten voor ons leven. Tijdens de presentatie werd ons al gemeld dat er minder vijanden zouden zijn. De gevechten zouden daarentegen wel pittiger zijn en hier is geen woord van gelogen voor zover wij nu kunnen beoordelen.
Gelukkig biedt Darksiders 3 een groeisysteem waarin je telkens sterker wordt als je vijanden verslaat. Dit werkt hetzelfde als in de eerste twee games, waarin je zielen verzamelt als XP. Hiermee kunnen skills en andere eigenschappen naar wens mee versterkt worden..
Van wat Darksiders 3 ons nu heeft laten zien, wordt dit derde deel groter en indrukwekkender dan de eerste twee games. De game komt uit op 27 november voor Xbox One en PlayStation 4. Tenminste, als we het
lek in de Microsoft Store mogen geloven.