Dance Central versus Just Dance: wie is de winnaar?

Article
woensdag, 11 juli 2012 om 15:00
xgn google image
We Dance, Dance Dance Revolution, DanceStar Party, The Black Eyed Peas Experience… Er zijn diverse game-ontwikkelaars die een gooi doen naar dansgamesucces. Toch zijn er eigenlijk maar twee voetjes-van-de-vloer-spellen die tellen en die kwalitatief zulke zwaargewichten zijn dat het van te voren moeilijk te voorspellen is wie de ring als winnaar zal verlaten.
De gameseries waar we het over hebben zijn uiteraard Dance Central en Just Dance. Deze laatste bereikt in principe meer mensen omdat de games verschijnen op diverse platformen, want Harmonix’ Dance Central wordt alleen gemaakt voor Kinect op de Xbox 360. Daarnaast bestaat de gameserie Just Dance van Ubisoft ook al een stuk langer; sinds 2009 tegenover het beginjaar 2011 van de Harmonix-titel.
Een heleboel spin-offs
Er zijn sinds het begin van Just Dance talloze varianten van de dansgame verschenen, naast de ‘gewone’ games Just Dance 1 tot en met 3, zijn er diverse spin-offs zoals Just Dance Kids, Just Dance Greatest Hits, Just Dance 2 Extra Songs en in oktober - nota bene in dezelfde maand dat Just Dance 4 verschijnt - wordt daar Just Dance Disney Party aan toegevoegd.
Is het nodig om heel veel varianten van een dansgame uit te brengen? Oftewel: pakken ze het bij Ubisoft goed aan? Eigenlijk niet. Immers is het mogelijk om duizenden games te koop te zetten in een virtuele winkel, zoals Dance Central dat doet. Zo zijn er losse liedjes van Rihanna te downloaden, maar ook een heel pakket waardoor je minder betaald voor diverse nummers uit het repertoire van de talentvolle zangeres. Dance Central 2 telt 26 downloadbare nummers en Just Dance 3 slechts 6. Uiteraard hebben beiden games downloadbare tracks uit eerdere delen, maar die tellen we even niet mee.
Waarom worden Disney-nummers en kinderliedjes niet toegevoegd aan zo’n online kanaal? Je hoeft als gameontwikkelaar maar een goede game te maken, die feilloos dient te werken met de Wii-, PlayStation Move- en Kinect-technologie. Dance Central kent waarschijnlijk weinig platformen door contracten die Harmonix heeft met Microsoft, maar het kan net zo goed een bewuste keuze zijn geweest om te zorgen dat er één game is die geweldig werkt.
Downloadbare liedjes
Mensen die een game spelen die geweldig werkt, waaraan bijna niets toe te voegen is om de kwaliteit of het gameplezier nog groter te maken, zullen vanzelf wel nieuwe nummers gaan downloaden om te zorgen dat ze kunnen blijven doorgaan met gamen. Uiteraard mist er een stukje marketing en zichtbaarheid, want als je niet met een nieuw en flitsend gamehoesje in de winkel ligt, dan kan het natuurlijk zijn dat mensen je ‘vergeten’.
Aan de andere kant is het dansgamegenre er eentje op zich. Er zijn niet veel categorieën in de verschillende spelers: het zijn vaak mensen die zelden gamen en het leuk vinden op een feestje, mensen die iets vaker gamen en dol zijn op dansen waardoor ze zich tot de game aangetrokken voelen en dan zijn er nog hardcore gamers die shooters spelen maar - helaas, het cliché is waar - met hun partner meedoen die waarschijnlijk behoort tot de eerste of tweede categorie.
Dansgames hoeven niet te concurreren met triple A-shooters, omdat het een genre op zich is. Misschien dat fitnessgames nog wel kunnen zorgen voor een dilemma bij mensen die een game zoeken puur om wat meer te bewegen, maar daar houdt de concurrentiestrijd wel op. Behalve dan die met andere dansgames, maar die strijd blijft tussen Dance Central en Just Dance gaan en de verwachting is niet dat daar snel een topper bijkomt.
Keuzestress
Het klinkt misschien vreemd, omdat Dance Central een hele virtuele winkel heeft waarin je je gek kunt kopen aan nummers en choreografieën, maar eigenlijk geeft Ubisoft ons met Just Dance juist te veel keuze. Het is makkelijker om te kiezen tussen een donut en een cupcake, dan tussen donuts, cupcakes, bonbons, croissants en andere bakkerslekkernijen. Er zit in Just Dance iets teveel keuze. Zelfs hun ‘best of’-games maken gamers verward.
Zo is er dit jaar een Best Of-Just Dance verschenen voor PlayStation 3 en Wii, maar verscheen op Xbox Kinect Just Dance Greatest Hits. Zijn het dezelfde games? Verwarring, vaagheid en te veel keuze doen een gamer eerder slecht dan goed. Zeker gamers die dansgames spelen, omdat dit toch vaak mensen zijn die niet heel erg in het gamewereldje betrokken zijn.
Echter, is een game per jaar uitbrengen zoals Harmonix dat doet niet wat te weinig? Misschien wel, maar mensen die Dance Central religieus spelen, zullen toch wel nummers blijven kopen om beter te worden. Het is wel jammer dat dat betekent dat je niet het verhaaltje meer kunt spelen. Hoewel het verhaal (dat in de crewuitdagingen zat) weinig diepgaand was, was het in Dance Central 2 een goede leidraad om je toch alle nummers te laten dansen.
Minder is meer
De kracht van Dance Central is dat hij niet zo vaak uitkomt, waardoor mensen hem extra graag willen hebben. Bovendien werkt hij feilloos samen met Kinect. Iemand beweerde ooit dat Steel Battalion: Heavy Armor de best-werkende Kinect-game werd, maar dat bestaat niet, want dat is Dance Central en een game-ontwikkelaar moet van goeden huize komen om die kwaliteit te evenaren.
Een van de problemen met Kinect-games is namelijk het herkennen van spelers. Sommige games raken helemaal verward als je even de kamer uitloopt om wat drinken te pakken, maar Dance Central heeft daar geen last van. Sterker nog, als er een tweede persoon mee wil dansen, dan kan ie dat op elk moment doen. Alleen even de rechterhand opsteken is voldoende.
Een ander minpuntje aan Just Dance is dat er soms nummers inzitten die niet de originele versie zijn, maar een soort geïmiteerde, neppe variant. Erg jammer, want verder doet Ubisoft erg zijn best om de game juist die originele dingen uit de clips mee te geven. De dansers dragen bijvoorbeeld in een liedje van LMFAO een robot-achtige kartonnen doos op het hoofd, omdat die ook in de clip zit. Dat mis je in Dance Central, waar door de crews en de focus op de verschillende personages simpelweg minder ruimte is om de originele artiesten te ‘eren’.
Het zou goed zijn als Ubisoft het iets rustiger aandeed met de verschillende varianten van Just Dance, en zich meer richt op het aanbieden van leuke, frisse downloadbare nummers. Harmonix mag op zijn beurt weer meer aandacht besteden aan de originele artiesten en videoclips achter de muziek.
And the winner is…
Op dit moment is Dance Central de grote winnaar. Het werkt net even wat meer feilloos met Kinect en is meer geschikt om alleen te spelen in plaats van de party-aanpak van Just Dance. Bij XGN scoorde Dance Central 2 dan ook een half punt hoger dan Just Dance 3 en op Metacritic zit hier zelfs gemiddeld een heel punt tussen. Het is erg spannend wat Just Dance 4 en Dance Central 3 de gamedanswereld gaan brengen en met Usher en Flo-Rida als boegbeelden op de afgelopen E3 zin de verwachtingen alleen maar nog groter geworden.