Cyberpunk 2077 gameplay heeft Nederlands sausje [interview op gamescom]

Article
dinsdag, 27 augustus 2019 om 12:00
cyberpunk 2077 gameplay heeft nederlands sausje interview op gamescom 153824
Net als op de E3 dit jaar is het Cyberpunk 2077 die dankzij de gameplay met kop en schouders boven andere titels uitspringt. Achter gesloten deuren zagen we allerlei toffe elementen van de gameplay, maar daar bleef het niet bij. Als enige medium in de Benelux hadden we een interview over de gloednieuwe titel en daarmee hebben we veel nieuwe info!
Tijdens gamescom 2019 spraken we met de Nederlandse Marthe Jonkers, senior concept artist bij CD Projekt RED. Jonkers werkt al een aantal jaar voor de studio en zorgt ervoor dat de game er fantastisch uit komt te zien. Toch komt er veel kijken bij het creëren van een game als Cyberpunk 2077.

Originaliteit vs adaptatie

Cyberpunk 2077 is oorspronkelijk gebaseerd op Cyberpunk 2020, een pen en papier rollenspel dat zelf het vervolg is op het originele Cyberpunk dat in 1988 door Mike Pondsmith is gecreëerd. Het is een wereld waarin technologie en de mens hand in hand samengaan en waarin mensen zelf mechanische implantaten hebben. “Dat is echt een universum waar hij alles van weet”, begint Jonkers. “Het heeft zoveel verhaal en lore. Achtergrondinformatie die wij gebruiken als inspiratie, maar in de tussentijd is het natuurlijk 57 jaar later, want het is Cyberpunk 2077.”
Die vrijheid is ontstaan, doordat er goed werd samengewerkt met Pondsmith. Als er iets gebouwd werd in Night City werd dat met de maker bijvoorbeeld besproken om te controleren of het nog geloofwaardig zou zijn met de achtergrondverhalen die hij heeft bedacht voor zijn wereld.
153826

Vergelijkbare thema’s

Die wereld van Pondsmith waarin Cyberpunk 2077 zich in afspeelt, doet op het eerste gezicht dan ook erg denken aan films als Blade Runner en Akira. Toch wil CD Projekt RED zich onderscheiden door iets nieuws en fris te maken zoals Jonkers dat noemt en dus heeft de studio alles wat met cyberpunk te maken heeft gezien. Alle verhalen en alle thema’s.
De Nederlander vertelt het als volgt:
153827

Verschillende stijlen

Die visuele stijl uit zich door middel van vier verschillende stijlen die allemaal verbonden zijn aan de tijdlijn tussen 2020 en 2077. Jonkers legt uit dat er van alles is gebeurd in de tijd tussen Cyberpunk 2020 en Cyberpunk 2077. “We hebben geprobeerd om te denken van: ‘Wat voor visuele stijl, wat voor kleding zou je dan hebben?’ Net zoals bij ons hadden de 70’s een bepaalde stijl, de 80’s hadden een andere stijl en dat hebben wij ook gedaan bij Cyberpunk.”
Bij de eerste stijl komt duidelijk naar boven dat er is gekozen voor een praktische stijl, waarbij goedkope materialen zijn gebruikt omdat het allemaal even niet zo lekker gaat. Daartegenover staat de tweede stijl, kitsch. “Die is juist heel fleurig”, begint Jonkers.
Op die manier zijn er in totaal dus vier stijlen die volgens de Nederlander “een soort van mengelmoes zijn geworden in de stad Night City, die jij gaat verkennen in Cyberpunk 2077.”
153828

Bouw je eigen V

V, het hoofdpersonage van Cyberpunk 2077 wie jij onder de knoppen neemt, zal Night City dus gaan verkennen, maar hoe V eruit komt te zien zal voor iedere speler anders zijn. Jonkers legt uit: “Het lichaam van jouw personage, V, hebben we opgedeeld in allemaal onderdelen, slots. Daar kan je eigenlijk allemaal aanpassingen in maken. Je kan zo ver gaan als je wil, maar het ook heel minimaal houden.”
Volgens de senior concept artiest is dit één van de elementen waarin de studio veel vrijheid wilde geven aan de speler, omdat dit in The Witcher III niet mogelijk was. Daar speelde je het verhaal van Geralt of Rivia en zat je vast met bepaalde elementen, zoals de twee zwaarden en zijn bepaalde speelstijl. Dat zal in Cyberpunk 2077 wel anders zijn.
Waar je normaal gesproken klassen hebt om uit te kiezen en je vervolgens gebonden zit aan de elementen die bij die klasse horen, geeft Cyberpunk je juist de mogelijkheid om te mixen binnen die klassen. Volgens de Nederlander zit het zo: “Je hebt wel klassen. Je hebt Solo, je hebt Techie, je hebt Netrunner. Maar jij mag gewoon kiezen uit al die klassen welke skills jij cool vindt en die kun je allemaal combineren. Dan kan je dus een super uniek personage maken.”
Het voorbeeld dat Jonkers zelf erg leuk vind is een speciale ninja die je kunt maken. “Je kan een soort van cyberninja worden. Dat betekent dat je waarschijnlijk een katana hebt, je benen hebben een upgrade zodat mensen je niet horen sluipen en een heleboel zwarte kleding zodat niemand je ziet.” Hierdoor moet je echt je fantasie kunnen uitspelen en dat is precies wat de Poolse ontwikkelaar met Cyberpunk 2077 wil aanbieden.
153829

Viva Hollandia!

Dat de game van een Poolse ontwikkelaar komt, wil niet zeggen dat de game geen Nederlandse invloeden heeft, want daar heeft Jonkers wel voor gezorgd. Het is een element dat ook zichtbaar was in de achter gesloten deuren demo die wij tijdens gamescom zagen. In de demo komt V op een gegeven moment uit bij een vrouw waarvan V iets moet kopen. Wie goed oplet kan in de achtergrond een soort van winkel ziet die bestaat uit allemaal raampjes die je open kunt doen en daar zit dan een product achter.
“Dat is heel erg geïnspireerd op de automatiek van Nederland, want dat is eigenlijk best wel Cyberpunk als je erover nadenkt”, vertelt de Nederlander vol trots. “Dat je gewoon je eten kunt kopen uit een soort van muur. Dat is niet iets wat we ergens anders hebben dan in Nederland, dus dat is echt apart. Nu is dat dus ook in Cyberpunk. Daar hebben we dat gebruikt als inspiratie, waardoor je dus soms een winkel tegenkomt waar je inderdaad geld in de muur stopt en je dan het raampje opendoet.”
Het klinkt erg vergelijkbaar met een snackmuur zoals je die bij de FEBO aantreft. Er zit dus als het ware een soort van mini-FEBO in Cyberpunk 2077 vragen we. “Hahaha, ja precies”, zegt Jonkers met een grote lach.
153830

De stad als personage

Natuurlijk is dat FEBO-detail slechts één van velen in de grote open wereld van Cyberpunk 2077. De stad, Night City, bestaat immers uit zes districten die allemaal hun eigen unieke persoonlijkheid hebben. Dat moet er mede voor zorgen dat de stad zelf een karakter wordt in de game, net als hoe de wereld van The Witcher III ook aanvoelde als een uniek personage.
Jonkers geeft aan dat het team daar ontzettend veel moeite in heeft gestopt. “We wilden echt dat deze stad net zo interessant was als de werelden die je in The Witcher verkende. We hebben dat gedaan door de zes districten in Night City die allemaal heel anders zijn en een heel eigen karakter hebben. Ze hebben allemaal eigen bendes die aan de macht zijn, andere mensen die daar wonen.”
Als voorbeeld wordt het district genoemd dat vorig jaar werd getoond tijdens E3 2018 demo. Dat district heet Watson en is volgens de senior concept artist heel Aziatisch. Veel elementen die je daar ziet doen denken aan Japan bijvoorbeeld, zoals de steegjes en straten waar je overal naar boven en naar beneden kunt lopen. Dit jaar werd met de achter gesloten deuren demo een ander district getoond, Pacifica, waar veel immigranten wonen en daarmee ook een heel eigen karakter heeft.
“Op die manier hebben we wel gezorgd dat elk district bijna aanvoelt als een soort andere gebied zoals dat was in The Witcher,” vertelt Jonkers. Toch benadrukt ze wel dat het geheel als één stad voelt, omdat ervoor is gezorgd dat het een beetje mixt als een echte stad. “Je hebt nooit natuurlijk een gebied dat helemaal volledig in één stijl is. Je hebt altijd een beetje een mix.”
153831

Naar Night City en daar voorbij!

Nu is Night City een groot onderdeel van Cyberpunk 2077, maar niet alles. Er is namelijk ook nog genoeg te beleven buiten de stad, wat je vooral kunt ontdekken als je de levensweg van een Nomad kiest. In de game heb je drie verschillende levenspaden om uit te kiezen in het begin, waarbij de Nomad begint buiten Night City. Jonkers legt uit:
“Nomads leven buiten de stad en willen eigenlijk niets met de stad te maken hebben. Die willen heel graag vrijheid en hebben eigenlijk een hekel aan bedrijven, corporaties en dat soort dingen.” Wanneer je voor deze weg kiest, kom je dus daadwerkelijk in deze uithoeken buiten de stad. “Dat is ook een gebied dat je gaat verkennen en wat een deel is van de kaart van Cyberpunk 2077”, aldus de Nederlander.
153833

Een logische stap

Jonkers, die is afgestudeerd aan de HKU in Utrecht voordat ze zes jaar naar Japan ging om te werken bij Capcom en inmiddels in Polen woont wegens haar werk bij CD Projekt RED, ziet Cyberpunk 2077 daarnaast als een logisch vervolg op The Witcher III: Wild Hunt. Hoewel de twee titels van de Poolse uitgevers op het eerste gezicht heel verschillend zijn, benoemt ze een aantal grote overeenkomsten.
“Voor CD Projekt RED is verhaal heel erg belangrijk. We willen graag altijd een heel diep verhaal vertellen, want dat is wel echt de kernwaarde van CD Projekt RED.” Zo werd er tijdens de ontwikkeling van The Witcher III al nagedacht over de richting die de studio op zou gaan nadat het laatste avontuur van Geralt klaar zou zijn. “Misschien kunnen we iets heel anders proberen, want we zijn wel heel erg van het verhaal, maar dat kan natuurlijk in elke setting,” aldus Jonkers.
Om weer voor een goed verhaal te zorgen, richt de studio zich ditmaal op een heel persoonlijk verhaal. Dit had The Witcher natuurlijk ook, maar door het verhaal door de ogen van V te ervaren wordt de beleving al anders. Wederom staan vertrouwen, vriendschap en relaties centraal en dat heeft een reden: “Dat raakt mensen toch altijd meer en dat is dus ook wat we in Cyberpunk hebben toegevoegd. Een heel persoonlijk verhaal dat jij als jouw personage gaat meemaken.”
153834

Jouw V, jouw keuzes

Net als in The Witcher III: Wild Hunt ga je ook voorgeschoteld worden met onwijs veel keuzes en dat begint allemaal met het maken van je personage. Denk aan de eerdergenoemde levenspaden die je in het begin van de game moet kiezen die dienen als een soort achtergrondverhaal voor je personage. Jonkers ligt toe:
“Je hebt verschillende achtergrondverhalen en op basis daarvan heb je weer andere keuzes in je dialogen of kun je met andere mensen praten. Dan heb je natuurlijk de verschillende speelstijlen, waarbij je op elke manier een level kunt aanpakken. Je kunt het hele spel uitspelen zonder ook maar iemand te doden als je dat niet wil. De grote en kleine keuzes die jij maakt hebben invloed gedurende het spel en op hoe het verhaal eindigt. We hebben natuurlijk weer meerdere eindes, net zoals in The Witcher.”
Zelf is Marthe Jonkers van plan om de game meerdere keren uit te spelen om alle verschillende manieren waarop je de game kunt uitspelen te ontdekken. “Het hele verhaal heeft gewoon heel veel vertakkingen. Je kunt het zeker nog een keer spelen en er een hele andere ervaring eruit halen.” De enthousiaste Nederlander vertelt dan ook dat het enorm veel tijd gaat kosten om alles in de game uit te spelen, maar kan op het moment geen urenaantal geven.
Dit heeft ook te maken met de verschillende soorten missies, want daarvan zijn er onwijs veel. “We hebben het verhaal, zijmissies, maar ook straatverhalen en minimale missies. Het is bijna niet vergelijkbaar (met The Witcher, red). Het is heel veel, maar in ieder geval kan je zeker minimaal de kwaliteit van de quests van de The Witcher verwachten." Daarbij komen ook nog eens Points of Interests (een element waar The Witcher III er ook honderden van had). Volgens Jonkers is er in elke hoek van de stad wel iets om te zien en zal je je niet snel vervelen in Cyberpunk 2077.
153835

Een nieuw perspectief in de Cyberpunk 2077 gameplay

Als laatste hebben we natuurlijk ook gevraagd naar het nieuwe perspectief dat Cyberpunk 2077 voorschotelt. Dit keer heb je te maken met een FPS-RPG, waarbij jij alles rechtstreeks door de ogen van V ziet. Door fans van The Witcher werd dit niet met open armen ontvangen in 2018 bij de onthulling, maar de studio gelooft dat spelers het vanzelf wel gaan begrijpen.
“In The Witcher had je natuurlijk Geralt en volg je zijn verhaal”, legt Jonkers uit. “Het is een soort van logisch dat je naar hem keek. Maar dit keer wilden we heel graag dat jij jezelf speelt. Dan is het heel logisch dat je dat ook ziet vanuit het oogpunt van het personage.”
De Nederlander legt ook uit dat de Cyberpunk 2077 gameplay hierop inspeelt door je constant nieuwsgierig te maken wat er in de stad speelt. Wanneer je door de stad loopt, kun je bijvoorbeeld al verhalen horen van personages die in de stad rondlopen en hun eigen gesprekken voeren. “Al dat soort dingen helpen heel erg mee met dat jij voelt dat jij die persoon bent”, zegt de Nederlander. “Voor ons was dat heel belangrijk. Jij bent in die wereld en jij bent het daadwerkelijk.”

Nog meer Cyberpunk 2077 gameplay details

Natuurlijk is dit lang niet alles wat we van de Cyberpunk 2077 gameplay weten, want tijdens gamescom hebben we de game wederom achter gesloten deuren gezien. We hebben alle details die we weten over de skills en klassen op een rijtje gezet voor jullie. Cyberpunk 2077 komt op 16 april 2020 uit op de PlayStation 4, Xbox One, PC en Google Stadia.