Column: Spotify geeft langverwachte feature een bijzonder onaangename draai

Article
zaterdag, 22 februari 2025 om 14:00
spotify podcasts krijgen advertenties 115760

Spotify is de grootste muziekstreamingdienst, maar niet per se de beste. Zeker als je het beste geluid wil hebben, kon je lange tijd beter bij een ander zijn. Mogelijk krijgt Spotify dit jaar dan eindelijk Hi-Fi, alleen is het maar de vraag of het bedrijf Hi-Fi streaming nu niet compleet verpest.

Voor een dienst die marktleider genoemd mag worden, kan Spotify behoorlijk achter de feiten aan lopen. In het jaar 2025 heeft het bijvoorbeeld nog altijd geen Hi-Fi streaming, terwijl dat qua techniek geen probleem zou moeten zijn. Onder meer Apple Music en Tidal hebben het al enige tijd en Spotify belooft ook al zeker vier jaar dat het ook hogere kwaliteit gaat aanbieden.

Naar verluidt is het dit jaar misschien eindelijk zo ver. Goed nieuws zou je zeggen, maar de details geven wat stof tot nadenken. Spotify zou namelijk één aspect van Hi-Fi streaming net iets anders aan gaan pakken dan de concurrentie: de prijs.

Geld in het laatje

Streamingdiensten die Hi-Fi aanbieden, doen dat namelijk meestal in het standaardabonnement. Maar Spotify is nog maar net winstgevend te noemen en moet dus geld in het laatje zien te krijgen. Volgens de laatste berichten over Hi-Fi op de dienst, zijn er daarom plannen om de hogere kwaliteit aan te bieden in een duurder ‘Music Pro’ abonnement.

Dat klinkt op papier niet onredelijk. Het aanbieden van een hogere kwaliteit is niet gratis en veel mensen zijn misschien wel tevreden met de MP3-kwaliteit die de dienst nu biedt. Je kunt niet van die mensen verlangen dat ze extra betalen voor hogere kwaliteit, dus komt er een duurder abonnement voor wie het wel wil.

Maar ja, Spotify zit er wel mee in de maag dat de concurrentie Hi-Fi dus juist vrij goedkoop aanbiedt, waardoor een duurder abonnement voor een hogere kwaliteit geen fraai uithangbord is voor de dienst. De oplossing is om dan maar nog wat extra features in dat duurdere abonnement te gooien. Gebruikers krijgen de mogelijkheid om nummers te remixen (uiteraard geholpen door AI) en krijgen vroege toegang tot de kaartverkoop van concerten.

Zo specialistisch is het niet

Maar muziek luisteren in een hogere kwaliteit past helemaal niet bij die andere features van ‘Music Pro’. Hi-Fi kwaliteit is iets waar elke abonnee met een goede koptelefoon of een goed paar oortjes wat aan heeft. Het remixen van nummers is echt iets voor enthousiastelingen en getrapte toegang voor kaartverkoop is wel het laatste wat de muziek- en concertindustrieën nodig hebben.

Maar daar betaal je dus wel voor, ook al is het bestaande Spotify Premium plus Hi-Fi het enige wat je wil. Spotify kan de hogere prijs voor Hi-Fi wel rechtvaardigen met extra features, maar als die extra features voor een veel smaller publiek zijn dan Hi-Fi, is die prijs dan rechtvaardig voor de Hi-Fi enthousiasteling?

Als er één schaap over de dam is…

“Als je dan niet de hoofdprijs wil betalen voor Hi-Fi bij Spotify,” denk je nu vast, “dan ga je toch naar één van die diensten waarbij Hi-Fi in het standaard abonnement zit?” Was het maar zo simpel. Want ja, nu is het nog gebruikelijk dat Hi-Fi, Hi-Res, lossless audio of wat voor ander label er ook aan hangt, in het standaard abonnement zit. Maar als Spotify Music Pro lanceert zoals de geruchten het beschrijven, kan dat in no-time veranderen wat voor prijzen de concurrenten rekenen.

Want Spotify is ondanks gebreken wel marktleider op het gebied van muziekstreaming en de marktleider wordt vaak gevolgd. Nadat Netflix besloot dat het gedaan moest zijn met account sharing volgde één voor één vrijwel elke grote streamingdienst. Als Spotify zijn Hi-Fi abonnement duurder maakt en daar succes mee heeft, kun je er vergif op innemen dat er steeds meer concurrenten zijn die ook ineens een reden vinden om hun gebruikers flink te laten dokken voor een fatsoenlijke kwaliteit.

Dit terwijl Hi-Fi helemaal geen grote luxe is die alleen de allergrootste audiofielen willen hebben. Voordat MP3-spelers en later streamingdiensten ons lieten wennen aan matige audiokwaliteit, was Hi-Fi compleet normaal in de vorm van platen en CD’s. Een duurder Hi-Fi abonnement voor een streamingdienst geeft je geen nieuwe feature: het laat je betalen voor iets dat je eerst is afgenomen door diezelfde streamingdienst.