Succesvolle ontwikkelaars die vertrekken en een eigen studio opstarten hebben tot op heden niet een sterke track record. Maar kan de open-world RPG The Blood of Dawnwalker daar verandering in brengen?
In de filmwereld is het zeer gebruikelijk om voorgaande projecten te promoten. Bijna bij elke grote film komt wel het zinnetje ‘Van de makers van…’ voorbij. In veel gevallen gaat het daarbij niet eens om de regisseur, maar om twee producenten die niet veel meer dan geldschieters waren.
In de game-industrie zien we het ook steeds vaker gebeuren, maar dan in een andere vorm. Ontwikkelaars die in een leidinggevende functie betrokken zijn bij een succesvolle titel, die later besluiten om een eigen studio op te richten. Bij de eerste game wordt dan ook gemeld dat het project afkomstig is van ‘de makers van succesvolle game X’.
Het moet een mooie vote of confidence zijn, maar achteraf blijkt het niet altijd een garantie voor een succesvolle titel. Sterker nog, het gebeurt opvallend vaak dat de game in kwestie een gigantische flop is.
Neem bijvoorbeeld The Callisto Protocol. Het was al snel duidelijk dat er veel elementen uit Dead Space zijn overgenomen. Dat is ook niet zo vreemd, want het was de eerste game van Striking Distance, de studio die is opgericht door Dead Space-bedenker Glen Schofield. Maar in tegenstelling tot de horrorgame van EA is The Callisto Protocol niet geweldig ontvangen en draaide het flink verlies.
Dat is ook het geval geweest voor LawBreakers en Radical Heights, de twee games die Cliff Bleszinski maakte na zijn vertrek bij Epic Games - waar hij verantwoordelijk was voor Gears of War. De twee nieuwe projecten waren zelfs zo’n flop, dat zijn studio Boss Key Productions al vier jaar na de oprichting failliet was en gesloten moest worden.
Door al die tegenslagen is de reputatie van studio’s die opgericht zijn door voormalige topontwikkelaars naar de bodem van de oceaan gezakt. Eén van de weinige succesverhalen zijn de oprichting van Respawn Entertainment (opgericht door de ontslagen leiding van Infinity Ward) en Obsidian Entertainment (verrezen uit de as van Black Ilse Studios).
Mogelijk kan het tij gekeerd worden door Rebel Wolves. Deze studio is in 2022 opgericht door Konrad Tomaszkiewicz, de game director van The Witcher 3: Wild Hunt en secondary game director van Cyberpunk 2077. Naast Tomaszkiewicz werken nog meer voormalige CD Projekt RED-ontwikkelaars bij de studio. Deze week is de eerste titel van de studio onthuld, The Blood of Dawnwalker, middels een cinematic trailer een kort stukje alpha footage.
De studio is dichtbij de eigen kracht gebleven, want de trailer heeft een duidelijk The Witcher-vibe. Niet alleen door de duistere sfeer en bloederige gevechten, maar ook een soortgelijke voice-acting en muziek die rechtstreeks uit Wild Hunt lijkt te komen.
In tegenstelling tot andere nieuwe projecten wordt ook meteen een stukje gameplay getoond, dat er erg interessant uitziet. The Blood of Dawnwalker is niet alleen een afkomstig uit een studio met veel talent, maar heeft een sterke opzet met veel potentie. Duidelijk een titel dus om in te gaten te houden, die eindelijk de reputatie van de vele nieuwe studio’s kan repareren.