McLaren is nu overduidelijk de bovenliggende partij in de Formule 1. Maar kan Lando Norris het kampioenschap winnen of verliest hij tegen Max door een opvallende keuze van het team?
Het is bijna niet voor te stellen wat voor ommekeer McLaren heeft gemaakt ten opzichte van het begin van het seizoen. Of anderzijds in hoeverre Red Bull Racing is afgetroefd. In de eerste race van het seizoen won Max Verstappen met gemak, terwijl Lando Norris 48,4 seconden eindigde achter de Nederlander. In Zandvoort waren de rollen alleen omgedraaid en finishte de Brit 22,8 seconden voor zijn rivaal - het grootste verschil tussen P1 en P2 dit hele seizoen.
Meer dan een minuut goedmaken op het dominante team in de Formule 1 is ongekend. Dat soort verschillen komen in het moderne Formule 1 bijna niet voor, tenzij er halverwege het seizoen een ingrijpende maatregel wordt geïntroduceerd (zoals in 2022) of als een team wordt gewezen op een niet zo legale onderdeel (zoals Ferrari in 2019).
De vraag is dan ook voornamelijk of de updates van McLaren echt zo goed zijn geweest of dat er nog iets anders speelt. Naar verluidt zou Red Bull Racing namelijk een remsysteem hebben gebruikt dat niet voldeed aan de reglementen en het aangepast moest worden van de FIA. Het zijn momenteel puur speculaties, maar het zou wel verklaren waarom de equipe door meerdere teams wordt ingehaald.
Dat McLaren nu ineens zo snel is, baart zorgen bij Red Bull Racing. Niet alleen als het aankomt op het winnen van Grands Prix, maar ook de kampioenschappen. Een aantal races geleden is het al duidelijk geworden dat het constructeurskampioenschap hoogstwaarschijnlijk in handen gaat vallen van McLaren, maar de vierde titel van Verstappen leek veilig.
Met de dominantie van Norris op Zandvoort zijn daar nu flinke twijfels over. Norris heeft alles nu namelijk zelf in handen. Als hij elke Grand Prix wint en het punt voor de snelste raceronde pakt en Verstappen elke race als tweede eindigt, dan zal Norris de titel pakken met twee punten verschil.
Daarnaast zijn er bovendien ook nog drie sprintraces, respectievelijk in Austin, Brazilië en Qatar. Daar heeft Norris de kans om nog wat extra punten te sprokkelen. Op papier ziet het er dus goed uit voor de Brit, maar het is niet zo eenvoudig om even tien races achter elkaar te winnen. Sterker nog, totdat Verstappen dat vorig jaar deed is het nog nooit eerder gebeurd in de geschiedenis van de Formule 1.
Het lijkt er in ieder geval op dat het extreem spannend gaat worden tot het einde van het seizoen. Misschien niet tijdens de races zelf als McLaren zo dominant blijft, maar wel als het aankomt op de titel. Een handjevol punten kan het verschil maken.
En als dat handjevol punten positief uitpakt voor Verstappen, dan zullen ze zich bij McLaren achter de oren krabben. Het team heeft gedurende het seizoen namelijk niet echt de mentaliteit getoond van een winnaar. De strategie overlaten aan Norris tijdens de GP van Groot-Brittannië was een blunder van jewelste, maar met name de GP van Hongarije was een aanfluiting.
Beide coureurs kwamen niet blij over de finish, terwijl Oscar Piastri die dag zijn eerste F1-overwinning op zijn naam schreef. Het team durfde niet te gaan voor de titel en wilde beide coureurs tevreden houden (wat achteraf dus niet is gelukt) en daarmee zeven punten af te snoepen van Norris. Dat kan de Brit duur komen te staan aan het einde van de rit.
Aan de andere kant treft Norris zelf ook de nodige blaam. Als hij eerder de plek had opgegeven in Hongarije, had hij misschien nog wel kunnen strijden voor de overwinning. En het feit dat Piastri in eerste instantie de leiding overnam, kwam door de slechte start van zijn teamgenoot - een hoofdstuk dat zelfs na Zandvoort nog niet is afgesloten. Gedurende 2024 heeft Norris genoeg fouten gemaakt dat het kostbare punten heeft gekost.
Bij McLaren is nu ondertussen wel duidelijk dat het anders moet. Als het team weer in een soortgelijke situatie terechtkomt als in Hongarije, dan wordt er gekozen voor Norris. Dat heeft CEO Zak Brown nu duidelijk gemaakt. Het is voor het team te hopen dat die les alleen niet een kampioenschap heeft gekost.