Max Verstappen heeft al vaker aangegeven niet tot zijn 40ste F1-coureur te willen blijven. Maar door een bizarre nieuwe regel van de FIA zegt hij de sport misschien wel veel sneller gedag.
Aan het einde van 2021 leek er een frisse wind te gaan blazen bij de FIA en in het verlengde daarvan de Formule 1. Toen kwam namelijk een einde aan de termijn van Jean Todt als de president van de FIA, het bestuursorgaan van F1 en veel andere motorsporten.
Er hing altijd een zweem van partijdigheid rondom Todt, omdat hij voorheen de teambaas en CEO was van Ferrari. Het moment dat hij vertrok bij de Italiaanse racestal, begon hij meteen als de hoge baas van de FIA. Het duurde niet lang voordat de organisatie de bijnaam ‘Ferrari International Assistance’ kreeg.
Met Mohammed Ben Sulayem kwam er een voormalig rally-coureur aan het stuur, die voorheen niet een teambaas of een andere invloedrijke rol had in de Formule 1. Door de jaren heen is alleen gebleken dat de nieuwe wind bij de FIA alleen niet helemaal fris is en de laatste tijd is MBS helemaal bezig als een dictator.
De nieuwste beslissing is helemaal te gek voor woorden en gaat zelfs nog boven alle andere schandalen. Ja, zelfs boven het ontslag van twee financiële onderzoekers die vragen stelden bij de geldstromen van Ben Sulayem.
Door middel van een controversiële stemming is er namelijk plotseling een nieuwe regel doorheen geduwd bij de FIA. Een regel waar veel leden het niet mee eens zijn. Het is voortaan in de Formule 1 namelijk niet meer toegestaan om te schelden, evenals de FIA te bekritiseren.
De regel an sich is al belachelijk, maar helemaal welke straffen erop staan. Die zijn nu namelijk officieel bevestigd door de FIA, nadat ze al eerder waren uitgelekt. Op alle ‘woorden, daden en geschriften die morele schade of verliezen toebrengen aan de FIA’ staat voor de eerste overtreding een straf van 10.000 euro. Voor de tweede keer wordt de boete verdubbeld en bij de derde keer moeten coureurs 30.000 euro betalen, worden ze een maand lang geschorst en worden er kampioenschapspunten in mindering gebracht.
Hetzelfde geldt voor schelden, het oproepen van geweld of haat en het uiten van 'politieke, religieuze of persoonlijke boodschappen’. Voor dat laatste geldt overigens ook dat er een publiekelijke verontschuldiging moet komen en dat de coureur zijn boodschap verwerpt. Het is niet duidelijk wat er gebeurt als de coureur dat niet doet, maar met de huidige richtlijnen schat ik dat het een lifetime ban wordt.
De straffen zijn op zichzelf al belachelijk, maar helemaal wanneer je het in context plaatst. Een coureur moet over een jaar 25 penalty points vergaren om een raceban te vergaren. Iets dat sinds de invoering pas één keer is gebeurd. Maar een potje schelden levert niet één raceban om, maar in potentie zelfs drie op een rij, inclusief een vermindering van het aantal punten. Sinds wanneer staat schelden of kritiek op de FIA boven de veiligheid van de coureurs?
Vorig seizoen was er al een kleine voorbode van de situatie. Toen werd Max Verstappen plotseling bestraft met een taakstraf, omdat hij zei dat ‘de auto fucked was’ tijdens een persconferentie. Vanuit het niets mochten coureurs ineens niet meer schelden, terwijl daar helemaal geen strafmaat op stond.
Het resultaat was dat Verstappen besloot om dan maar niks te zeggen. Tijdens de eerstvolgende persconferentie hield hij zijn antwoorden bij één of twee woorden en nodigde daarna de pers uit om buiten - buiten de jurisdictie van de FIA - uitgebreid te praten.
Als Verstappen niet meer mag schelden en geen kritiek meer mag uiten op de FIA, dan zal het geen verrassing zijn als hij besluit om direct te stoppen met de Formule 1. Een taakstraf ging al te ver, laat staan als het een ban is van een maand lang. En Verstappen is mogelijk niet de enige als er niks verandert.
Zo is het geen geheim dat Lewis Hamilton politiek geëngageerd is. In het verleden heeft de Brit al veel statements geüit via t-shirts en gebaren om zijn gevoelens te uiten en mening te delen. Ik zie Hamilton niet akkoord gaan met een raceban voor het dragen van het t-shirt om meer donkere monteurs en coureurs in de sport te promoten, laat staan dat hij zijn visie gaan afzweren.
Het is te hopen dat de coureurs snel met een statement komen en de gelederen sluiten. Of de nieuwe regels gaan eruit of er wordt niet geracet. En met een beetje mazzel wordt ook het ontslag van dictator Mohamed Ben Sulayem geëist. Het is pijnlijk duidelijk geworden dat hij niet de juiste leider is voor de FIA of elke andere organisatie ter wereld. En nee, mij kan je geen raceban opleggen.