Column: Call of Duty-fans moeten hopen op een sterke Battlefield

Article
zaterdag, 28 december 2024 om 13:00
battlefield 2042 battlefield 6 5f1623244109

Call of Duty is al jaren de populairste shooterreeks, maar de franchise heeft dan ook vrij spel. Het wordt tijd dat er een nieuwe concurrent op de markt komt.

Ik ben opgegroeid in de tijd dat er rond dezelfde tijd drie grote shooterfranchises hun intrede deden op de markt, allemaal met een focus op dezelfde periode in de geschiedenis. Allereerst verscheen Medal of Honor in 1999, dat zich grotendeels richtte op een singleplayer avontuur, geschreven door niemand minder dan Steven Spielberg.

De Tweede Wereldoorlog bleek erg populair, waardoor EA drie jaar later met een nieuwe franchise kwam: Battlefield. In Battlefield 1942 konden spelers gigantische veldslagen uitvechten, inclusief historische voertuigen als tank en vliegtuigen. Het was een compleet andere ervaring dan Medal of Honor, dus de sensatie van DICE was een goede aanvulling op het aanbod.

Dat succes van de setting ging niet voorbij aan de blik van Activision. De uitgever kwam in 2003 met de allereerste Call of Duty. De titel van Infinity Ward, waarvan het team bestond uit veel voormalig Medal of Honor-ontwikkelaars, gooide het filmische aspect nog eens verder omhoog en bood ook een vermakelijke multiplayer aan.

Eén voor één valt de concurrentie om

Door de jaren heen zorgen de drie franchises voor hun eigen sterke en zwakke punten en bleef het de markt competitief houden. Battlefield richtte zich voornamelijk op gigantische multiplayer gevechten en introduceerde als snel moderne oorlogsvoering, terwijl Medal of Honor veel meer direct de strijd met elkaar aangingen.

De grote doorslag voor Call of Duty kwam in 2007, met de komst van Call of Duty Modern Warfare. Niet alleen de setting was compleet anders dan voorheen, er werden ook nieuwe mechanics als perks toegevoegd en frisse, nieuwe modi. In plaats van op een andere manier te innoveren, ging Medal of Honor als een mak schaapje de kant op van Call of Duty in 2010. Initieel met succes, maar al snel ging het bergafwaarts met de franchise, met in 2012 de laatste echte titel in de reeks.

Ondertussen bleef Battlefield sterk zijn eigen ding doen en was de franchise een lange tijd de grote concurrent van Call of Duty. Wil je snelle, kleinschalige potjes? Kies voor Call of Duty. Wil je enorme verslagen met veel realisme? Kies dan Battlefield. Maar met Battlefield 2042 is de franchise vanuit het niets door het ijs gezakt, waardoor de reeks van Activision vrij baan heeft gekregen.

black ops 6

Call of Duty verkoopt, maar negeert kritiek

En dat concurrentie belangrijk is voor de markt en de consument, dat heeft Call of Duty duidelijk bewezen. De laatste jaren lijkt Activision namelijk weinig te geven om (terechte) kritiek op de franchise. Zo kampt Call of Duty Black Ops 6 nog steeds met langlopende problemen als spawn camping en cheaters, terwijl Call of Duty Modern Warfare 3 schandalig weinig content kende. Dat is ook niet zo vreemd, want de game was eigenlijk gewoon een uitbreiding waar halverwege een ‘volledige’ game van is gemaakt.

Dat er niet wordt omgekeken naar de kritiek, is te wijten aan de verkoopcijfers. Ongeacht wat er wordt gedaan met de games, ze verkopen toch wel. Black Ops 6 had bijvoorbeeld het grootste lanceerweekend in de hele franchise. Met de nieuwste game is Call of Duty ook voorbij de mijlpaal van 500 miljoen verkochte exemplaren gegaan, waardoor het alleen nog Mario voor zich hoeft te scharen.

Het is te hopen dat de nieuwe Battlefield weer een groot succes wordt, zelfs voor de meest die-hard Call of Duty-fan. Iedereen heeft namelijk profijt van concurrentie op de markt. Een goede Battlefield betekent immers ook een betere Call of Duty. EA lijkt er in ieder geval alles aan te doen om ervoor te zorgen dat Battlefield 6 niet zo’n flop wordt als 2042. Het wordt duimen geblazen en anders moeten we hopen op een andere IP om ons te redden.

Populair Nieuws

Laatste Reacties